Waterfactuur abnormaal hoog? Contacteer uw verzekeraar!

Gepost in: Woning

Image of the blog article

Abnormaal hoge waterfactuur: contacteer uw verzekeraar!

Bij de laatste factuur van de watermaatschappij, schrikt u behoorlijk: uw factuur is met maar liefst 55% gestegen. Nochtans wijzigde er niets fundamenteel in uw huishouden: u liet geen zwembad installeren noch kocht u een vaatwasmachine. Welke stappen onderneemt u het best in zo’n geval? 

Wanneer moet u zich zorgen maken over uw factuur?

Kijk eerst na of de meterstand en de berekening op uw factuur correct zijn. Is dat het geval dan kan de meerprijs te verklaren zijn door een verhoogd waterverbruik. Het buitensporig waterverbruik kan ook te wijten zijn aan een probleem met de leidingbuizen of – maar dit komt slechts zeer zelden voor - een defecte watermeter. Over het algemeen, moet u zich pas zorgen maken als uw factuur meer dan verdubbeld is.

Ons advies: voorkomen is beter dan genezen

Voorkom onaangename verrassingen en check een keer per maand uw waterstand. Het is de beste manier om snel een buitensporig waterverbruik te ontdekken. De cijfers in het zwart geven het aantal verbruikte m³ aan. 1 m³ = 1.000 liter.

Wilt u 100% zekerheid, noteer dan voor u gaat slapen de stand van de watermeter en verbruik ’s nachts geen water. Als u ’s ochtend bij het nazien van de meter een verschil ontdekt, hebt u jammer genoeg een waterlek!

Het opsporen van een waterlek

Eerst belt u uw watermaatschappij. Iemand van de watermaatschappij komt bij u langs en vertelt u dat u waarschijnlijk een waterlek hebt. Maar waar bevindt zich dat lek? U richt zich tot uw verzekeraar (in dit geval P&V Verzekeringen) die een lekzoekbedrijf stuurt. Het lek wordt ontdekt en het gaat om een gedekt schadegeval. De herstellingskosten - min de vrijstelling - worden dus vergoed door P&V Verzekeringen. Uw muur wordt opengebroken en daarna terug dichtgemaakt.

Goed om weten:

Lekken door corrosie (roest) worden door geen enkele verzekeraar gedekt.

Wist u dat?
Een waterlek kan u tot 795 euro per jaar kosten! Lees hier onze tips om te besparen op uw waterfactuur.

Wat betaalt de verzekeraar?

Uw verzekeraar betaalt de kosten van het lekzoekbedrijf terug, zonder vrijstelling, of de schade gedekt is of niet. Ook de kosten voor het openbreken en dichtmaken van de muur worden terugbetaald, min de vrijstelling.

De meeste verzekeraars betalen echter niet het meerverbruik van water. De brandverzekering Ideal Woning van P&V Verzekeringen doet dat wél (standaard: tot 500 euro, met een Pack Woning: het  volledige meerverbruik en met een Pack Tuin:  tot 1.000 euro of 1 keer het volume van uw zwembad).

Uw waterleverancier verwittigen

Is uw lek hersteld? Meld dit dan aan uw waterleverancier en geef uw actuele meterstand door. Een maand later geeft u opnieuw uw meterstand door. Blijkt het verbruik terug normaal te zijn, dan zullen uw facturen direct aangepast worden.

Wist u dat?
Was er sprake van een onzichtbaar lek? Meld dit aan uw waterleverancier. U ontvangt een document dat u ingevuld moet terugbezorgen samen met foto’s van de geleden schade, eventuele documenten van het lekzoekbedrijf, betaalde facturen ... Voldoet u aan de voorwaarden, dan kunt u recht hebben op een vergoeding voor het meerverbruik van het water of op een korting op uw factuur.

Uw waterleiding is gesprongen?

De brand- of woningverzekering van P&V Verzekeringen betaalt de volledige herstellingskosten: vanaf het opsporen van het lek tot de laatste verflaag op de herstelde muur. Meer weten? Uw P&V agent vertelt u er graag meer over.  

Contacteer uw P&V agent

Nog geen klant? Vind een P&V agent in uw buurt.

Nieuwe artikels