Auto beschadigd in de carwash? Wie betaalt de schade?

Gepost in: Voertuig

Image of the blog article

Auto beschadigd in de carwash? Wie betaalt de schade?

Na een bezoek aan de carwash, ontdekt u dat uw achteruitkijkspiegel kapot is. Wat nu? Ontdek wanneer de uitbater van een carwash wel en niet verantwoordelijk kan zijn.

Is de vermelding: “Wij zijn niet aansprakelijk …” wel geldig?

Om zijn klanten duidelijk te maken dat hij niet aansprakelijk wil zijn voor ongelukken die gebeuren in zijn zaak, maakt een uitbater al snel gebruik van een zogenaamde ontlastingsclausule. Dat doet hij door een bord te plaatsen met daarop de tekst: “Wij zijn niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen”. Zo tracht hij zich in te dekken tegen mogelijke ongelukken, zoals een klant die uitglijdt over een natte vloer.

Wettelijke vereisten

Enerzijds zijn er een aantal wettelijke vereisten opdat de clausule geldig zou zijn:

  • De boodschap moet voor iedereen duidelijk zijn, in voldoende grote letters geschreven zijn en op een duidelijk zichtbare plaats hangen.
  • De boodschap moet voor iedereen begrijpelijk zijn, geschreven in minstens een of allebei de landstalen en uitgelegd in duidelijke en eenvoudige bewoordingen.

Waarvoor is de carwash uitbater wel verantwoordelijk?

Anderzijds moet een carwashuitbater er voor zorgen dat uw wagen proper en onbeschadigd uit de carwash komt. Doet hij dat niet, en raakt uw wagen beschadigd, dan kunt u de kosten van de schade terug eisen. Bijvoorbeeld wanneer uw achteruitkijkspiegel stuk geraakte. Als u kunt bewijzen dat de uitbater een fout heeft gemaakt, en dat er een verband is met de schade aan de auto, moet de uitbater de kosten aan de wagen vergoeden. In welke gevallen is hij nog verantwoordelijk?

Enkele voorbeelden

  • Na het wassen wordt uw wagen met de hand gedroogd. Een werknemer maakt echter met zijn ring een grote kras op uw wagen.
  • In de wasstraat schiet een van de borstels los en beschadigt uw wagen. Het kan om een constructiefout of om een menselijke fout gaan, bijvoorbeeld als de borstels niet op tijd vervangen werden, maar in beide gevallen is de uitbater verantwoordelijk.
  • De uitbater vermeldt nergens hoe breed uw wagen mag zijn. Uw wagen blijkt te breed en hij raakt beschadigd in de wasstraat.

Tip: Neem onmiddellijk contact op met de verantwoordelijke van de carwash als u schade opmerkt aan uw wagen. Vul samen een aanrijdingsformulier in dat u beiden ondertekent. Erkent de uitbater de schade niet, contacteer dan uw rechtsbijstandverzekeraar.

Neem uw voorzorgen

Bij het betreden van een carwash wordt aan de klanten gevraagd een aantal voorzorgsmaatregelen in acht te nemen zoals: “Zet uw motor af en zet de versnelling in vrije positie”. Voert u deze gebruikelijke handelingen uit, dan kan de oorzaak van de schade niet bij u liggen. Houdt u hier echter geen rekening mee en raakt uw wagen beschadigd, dan bent u zelf aansprakelijk en moet u dus voor de kosten opdraaien.

Maakt u tijdens het inrijden van een wasstraat bijvoorbeeld een verkeerd manoeuvre waardoor u uw band beschadigt, dan zijn deze kosten uiteraard voor uw eigen rekening.

Wanneer moet u de schade vergoeden aan de carwash?

Wat als u per ongeluk zelf schade veroorzaakt aan de carwash? Bijvoorbeeld als u in verstrooide bui het rood licht negeert, de wasstraat inrijdt en zo de wasborstels van de carwash beschadigt?

In dat geval moet u zich richten tot uw verzekeraar BA Auto. Die zal de kosten van de schade vergoeden aan de uitbater van de carwash. Hebt u een omniumverzekering? Dan worden ook de kosten van uw eigen wagen vergoed.

Tip: rechtsbijstandsverzekering

Hebt u een juridisch geschil na een bezoek aan de carwash? De rechtsbijstandsverzekering helpt u uw rechten te verdedigen. De rechtsbijstandverzekering van P&V is in 2013, 2014 en 2015 verkozen tot de beste in België.

Benieuwd hoeveel een rechtsbijstandsverzekering kost bij P&V?

Bereken uw premie voor een rechtsbijstand

Al klant? Vraag uw P&V agent een gratis en vrijblijvende offerte. 


Meest gelezen

Met uw P&V agent:

  • Verzekeringen in een verstaanbare taal
  • Uitstekende productkennis
  • Afspraak wanneer het u past