Duik mee in de boeiende wereld van de bijstandsverlening

Gepost in: Voertuig

Image of the blog article

Wat gebeurt er als u de bijstand belt?

In het tweede deel van ons interview vertelt Gaëtan voor welke urgenties hij het vaakst wordt opgebeld en overloopt hij de mogelijke scenario’s na een skiongeluk. Hij legt uit wat u zelf kunt doen om sneller geholpen te worden als het noodlot toeslaat en getuigt hoe het is om samen te werken met P&V. Tot slot trakteert Gaëtan u op een mooie anekdote uit zijn carrière.

Autopech met stip op nummer 1

IMA Benelux verzorgt een brede waaier aan bijstandsdiensten, van pechverhelping tot medische thuisassistentie. Wij vroegen voor welk soort interventies een bijstandsverlener het vaakst wordt opgebeld.

Gaëtan: "Autopech, en dan vooral mechanische defecten, platte batterijen en lekke banden, staan met stip op een. Interventies bij ongevallen komen gelukkig minder vaak voor, maar vragen een meer specifieke aanpak. Bij slechte weersomstandigheden worden we geconfronteerd met een toevloed van schadegevallen aan woningen. Aan ons om in dat geval de eerste dringende bijstand te verlenen en daarna de (tele-)expertise te organiseren en toe te zien op de correcte regeling van de schade."

Geen vast script voor noodgevallen

Stel: een klant belt in paniek. Zoonlief heeft een skiongeluk gehad en moet een week in een Zwitsers hospitaal blijven, en de moeder wil er graag bij blijven. "Een herkenbaar scenario", beaamt Gaëtan, "en meteen een mooi voorbeeld dat bewijst dat we niet met vaste scripts werken. In dit geval kijken we eerst naar welk ziekenhuis de verzekerde werd overgebracht. De kwaliteit van de verzorging is namelijk niet in alle hospitalen even goed en ervaring leert ons dat sommige privéziekenhuizen wel eens onrechtmatige kosten aanrekenen. Daarom raden we onze slachtoffers soms aan om van ziekenhuis te veranderen. Hierbij kunnen we rekenen op ons groot internationaal netwerk van geconventioneerde ziekenhuizen, waarin elke instelling per type van pathologie een beoordeling krijgt. Vervolgens brengen we de artsen van IMA in contact met de dokter ter plaatse. Alle medische communicatie verloopt via een beveiligde tool die de vertrouwelijkheid van de gegevens garandeert."

Repatriëren of niet?

"Soms is het beter om een patiënt te repatriëren, zodat hij dicht bij huis kan worden geopereerd", aldus Gaëtan. "Dan gaan we over tot een medische repatriëring onder begeleiding van het IMA-personeel. In de andere gevallen volgen we de patiënt op vanaf zijn opname in het ziekenhuis tot hij terug thuis is. Voor de ouders of begeleider is er misschien een langer verblijf in een hotel nodig, afhankelijk van de medische beslissingen en de duur van het ziekenhuisverblijf. We moeten ook altijd kijken of er voor de rest van het gezin iets moet worden geregeld. Dit alles uiteraard in functie van de informatie die de verzekerde of zijn naaste familieleden ons bezorgt en de specifieke afspraken met de verzekeringsmaatschappij."

Naar het buitenland? Vergeet uw Europese ziekteverzekeringskaart niet

Nadat de nodige medische zorgen zijn toegediend, ter plaatse of in België, volgt een hoop administratie om alle gemaakte kosten te vergoeden. "Ook dat behoort tot ons takenpakket", vult Gaëtan aan, "ik denk bijvoorbeeld aan het recupereren van een deel van de kosten bij het Belgisch ziekenfonds en de verwerking van alle facturen. We schakelen ook de dienst Controle van de medische kosten in, om zeker te zijn dat we voor elke behandeling de tarieven toepassen die zijn afgesproken met het ziekenhuis. Veel ziekenhuizen zijn namelijk geneigd om wat meer aan te rekenen als ze weten dat hun patiënt verzekerd is.”

Medische bijstand als uithangbord

Gaëtan beschouwt de medische bijstand als hét uithangbord van IMA. "We zijn heel trots op de vele dossiers die we elk jaar behandelen. En we bewaren zorgvuldig de talrijke bedankingskaartjes die de verzekerden ons elk jaar toesturen."
“Nog een goede tip voor de P&V-klanten: vergeet uw Europese verzekeringskaart niet als u naar het buitenland gaat, dat maakt de zaken heel wat eenvoudiger."

Gegevens verzamelen voor u naar de bijstand belt

Wist u dat u de bijstandsverlener een handje kunt helpen als u voor uw telefoontje al wat gegevens verzamelt? "Dat klopt", zegt Gaëtan, "als we over de juiste contractgegevens beschikken en weten waar de klant zich precies bevindt, dan werken we sneller en efficiënter. Als de klant de door IMA ontwikkelde app P&V Assist gebruikt, dan kunnen we hem zelfs automatisch identificeren en kennen we zijn exacte locatie. Maakt de klant geen gebruik van deze app, dan kunnen we eventueel ook een link sturen naar zijn smartphone om onmiddellijk een geolokalisatie uit te voeren."

P&V en IMA: een lange geschiedenis samen

IMA Benelux verzorgt sinds 1993 de bijstandsactiviteiten voor P&V. Op de vraag of de medewerkers van IMA iets merken van deze samenwerking in hun dagelijkse activiteiten, is Gaëtan heel duidelijk: "De samenwerking tussen IMA en P&V is verrijkend en veelbelovend voor de toekomst. Met P&V - onze klant én aandeelhouder - delen we alle innovaties van de groep IMA. Samen willen we nieuwe diensten bedenken die verder gaan dan alleen maar schade vergoeden. Van innoveren en digitaliseren maken we een gezamenlijke missie."

Voedselvergiftiging op skiklassen

Elke oproep is een uitdaging, maar sommige zijn net iets markanter dan andere. Gaëtan blikt terug op één heel bijzondere interventie: "Een aantal jaar geleden opende ik een medisch dossier voor een school uit Herstal waarvan een klas op skireis was. Enkele leerlingen hadden een voedselvergiftiging opgelopen en een andere leerling moest in het gips na een val. Onze artsen beslisten om een ambulancevliegtuig te charteren tot in Bierset en ik mocht de gerepatrieerde leerlingen persoonlijk op het tarmac verwelkomen. Geweldig om te zien wat er zich afspeelt achter de schermen van een dossier dat je op afstand beheert. Mooi ook om op die manier het nut van wat we dagelijks doen bevestigd te zien."

Ook genieten van onze bijstand?

Trekt u deze zomer naar het buitenland of maakt u uitstapjes in eigen land, in beide gevallen is de bijstand van P&V het overwegen meer dan waard. Twijfel niet om raad te vragen aan uw P&V-adviseur. Hij kan samen met u de beste dekking bepalen voor uw vakantieplannen.

 

Nieuwe artikels

Met uw P&V agent:

  • Verzekeringen in een verstaanbare taal
  • Uitstekende productkennis
  • Afspraak wanneer het u past