Door vandaag te starten met sparen of beleggen kunt u uw (klein)kind een mooie start geven. Veel mensen kiezen voor een klassiek spaarboekje, ook al leert het verleden ons dat het rendement op een spaarboekje in veel jaren lager is dan de inflatie. De kans bestaat dus dat uw gespaarde geld minder waard is op het moment dat uw (klein)kind erover beschikt. Sparen via een fondsenplan van P&V kan een alternatief zijn. Daarmee belegt u gespreid in de tijd en op vaste momenten in beleggingsfondsen.
Het reële rendement van een spaarboekje
Vandaag is de gemiddelde intrest (basisrente + getrouwheidspremie) op een spaarrekening 1,68% (bron: Spaargids.be). Aangezien er grote verschillen zijn, loont het de moeite om te vergelijken. De hoogste rente bedraagt 3,15% (VDK Ritme Spaarrekening), terwijl u bij de gewone spaarrekening van BNP Paribas Fortis slechts 0,75% rente ontvangt. Ook goed om te weten: de basisrente en getrouwheidspremie mogen dagelijks aangepast worden door marktomstandigheden of commerciële acties.
Zelfs het beste spaarboekje slaagt er niet in de inflatie te kloppen. In februari 2024 bedroeg die 3,20%. Dat betekent dat het leven ten opzichte van één jaar geleden gemiddeld 3,20% duurder geworden is. Vooral de prijzen van voedsel stegen fors. Als de rente op uw spaarrekening lager is dan de inflatie, wordt uw geld minder waard. U kunt minder kopen voor hetzelfde bedrag en uw koopkracht daalt dus. In de tabel hieronder ziet u welke impact dat heeft op een termijn van twintig jaar. als u vandaag een bedrag van 50 euro op uw rekening stort.
Waarde vandaag | Rendement | Inflatie | Waarde in 2044 |
50 euro | 3,15% | 3,20% | 49,50 euro |
50 euro | 0,75% | 3,20% | 30,44 euro |
Hoe werkt een fondsenplan bij P&V?
Via het product ‘niet-fiscaal sparen en beleggen’ van P&V kunt u uw eigen fondsenplan maken. Niet-fiscaal sparen is een levensverzekering die bestaat uit een combinatie van een door P&V gegarandeerd rendement (tak 21), en/of een rendement dat gekoppeld is aan beleggingsfondsen (tak 23). Bij een fondsenplan kiest u ervoor om 100% van uw premie te investeren in tak 23-beleggingsfondsen. Alle info en de precontractuele info over dit product vindt u op pv.be.
We zetten hieronder de belangrijkste kenmerken op een rij:
1. U behoudt de controle
Bij het opstellen van de polis bent u de verzekeringsnemer. Dit betekent dat u zelf beslist op welke manier uw premies geïnvesteerd worden en aan wie de centen moeten uitgekeerd worden.
2. U kiest de duur van uw contract
U bepaalt zelf de looptijd van uw contract. Tip: Kies liever voor een iets langere periode. Bij sparen via tak 23-fondsen heeft u enkel de eerste drie jaar van het contract uitstapkosten. Loopt uw contract tot uw (klein)kind 25 jaar is, maar wilt u bijvoorbeeld op 18-jarige leeftijd al een gedeelte van het geld op te nemen, dan kan dat zonder kosten.
3. U kiest het bedrag dat u maandelijks wil sparen
De minimumpremie bedraagt 50 euro per maand. Daarnaast kunt u vrije stortingen doen, zonder minimum. U kunt voor meerdere (klein)kinderen sparen in één polis.
4. U bepaalt in welke fondsen u spaart
Samen met uw P&V-adviseur kiest u in welk fonds of welke fondsen u wilt investeren. De manier van sparen kunt u op ieder moment aanpassen.
Is een fondsenspaarplan risicovol?
Bij sparen in tak 23-fondsen is er geen rendements- of kapitaalsgarantie. Het risico is dus hoger dan bij een spaarboekje. Logisch ook, want wie zou er anders nog geld op een spaarboekje plaatsen? Maar als u de volgende vier regels volgt, kunt u het risico beperken.
1. Hou rekening met uw risicoprofiel
Het afsluiten van een spaarplan voor uw (klein)kind gebeurt bij P&V na advies van uw adviseur. Uw adviseur luistert naar uw wensen en doelstellingen om vervolgens uw risicoprofiel en duurzaamheidsvoorkeuren te bepalen. Uw adviseur zal een geschikte mix van fondsen samenstellen, waarbij hij of zij rekening houdt met hoeveel risico u wilt nemen.
2. Voldoende lange looptijd
Het is heel belangrijk om een voldoende lange beleggingshorizon te kiezen. De aandelenmarkten kennen namelijk zeer goede jaren, maar ook jaren met negatief rendement.
Als voorbeeld kijken we naar de populaire, wereldwijde aandelenindex MSCI World. De index bestaat sinds 1970 en wie er sinds het begin in investeert, heeft vandaag een jaarlijks rendement van 9,67%. Maar het was niet elk jaar feest. In de afgelopen 54 jaar had de index 16 keer een negatief jaarrendement (bron: msci.com).
Ook als u spaart voor uw (klein)kind zult u vroeg of laat geconfronteerd worden met een negatief jaarrendement. De aanbevolen beleggingshorizon is daarom minimaal 8 jaar.
3. Spreiding over verschillende fondsen
Aangezien u bij P&V in fondsen investeert, belegt u automatisch gespreid in een ruime waaier van aandelen in verschillende sectoren en verschillende regio’s. Door ook voor gemengde fondsen of obligatiefondsen te kiezen, wordt uw ruime waaier van aandelen aangevuld met obligaties, die de grotere wispelturigheid van aandelen kunnen opvangen.
4. Gespreid instappen
Bij beleggen in aandelen is een veelgestelde vraag: Is vandaag een goed moment om te investeren? Die vraag hoeft u bij een fondsenspaarplan niet te stellen. U legt namelijk niet al uw geld op één moment in een fonds, maar elke maand een deel. Door dat consequent te doen, zullen er momenten zijn dat de beurzen goed gaan, maar ook momenten waarop de beurzen het slecht doen. Zo negeert u de emotie van de markten.
Welke fondsen kiezen?
Om in een fondsenspaarplan te investeren, hoeft u zeker geen beleggingsexpert zijn. Veel van onze fondsen beleggen in een uitgebreide selectie aandelen over alle sectoren heen, eventueel aangevuld met obligaties. Omdat u spaart voor de toekomst van uw (klein)kind, hebben we ook een aantal aandelenfondsen die beleggen in thema’s die in de toekomst aan belang zullen winnen (Artificial Intelligence, hernieuwbare energie, …).
Meer info over onze fondsen vindt u op pv.be of in deze blog. Of maak het uzelf gemakkelijk en maak meteen een afspraak met uw P&V-adviseur voor een advies op maat.
Naar aanleiding van de Wereldgezondheidsdag op zondag 7 april nodigen we u graag uit om extra aandacht te besteden aan uw gezondheid! Zo nu en dan een break nemen om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur, bijvoorbeeld, kan alleen maar goed doen. Hier volgen enkele suggesties om maximaal te genieten van de Wereldgezondheidsdag.
De gevolgen van een zittende levensstijl
Zit u de hele werkdag lang stil op een stoel? Dan stapelen de kleine kwaaltjes zich al snel op: pijnlijke rug, gewrichten, spieren... Een zittende levensstijl is echter niet alleen slecht voor uw lichaam: de meest verraderlijke vijand voor onze gezondheid is de dagelijkse stress. Vandaar de vele burn-outs, als gevolg van een langzame opbouw van stress over een langere periode. En precies daarom is verandering van omgeving zo belangrijk. Ons advies luidt dan ook: profiteer van het weekend om uw blik te verruimen en ga genieten in de natuur!
Een geweldige dag in de buitenlucht
Of u nu gaat uitblazen aan de kust, in het bos, langs een rivier, een meer of op een berghelling: het doet er niet toe zolang u maar naar buiten komt en van deze Wereldgezondheidsdag UW gezondheidsdag maakt!
Deel daarom deze dag met familie of een kleine groep vrienden (het is zoveel leuker om fijne momenten samen te beleven) en plan op voorhand wat u wil doen.
Inspiratie nodig voor een fietstocht?
Hier vindt u een overzicht van enkele mooie fietsroutes in België.
Hebt u geen fiets?
Geen probleem: u kunt in België op de meeste plaatsen heel gemakkelijk een fiets huren… als u dat ruim op voorhand doet!
Hier vindt u een lijst van fietsverhuurbedrijven in België.
Een uitstapje met trein en fiets? Goed idee! Op de website van de NMBS vindt u voor elke provincie een lijst met adressen waar u een fiets kunt huren vlakbij het station.
En natuurlijk mogen we onze partner Le Beau Vélo de RAVeL niet vergeten die ons de hele zomer lang uitnodigt om de mooiste fietsroutes in het zuiden van het land te ontdekken. Maar niets belet u natuurlijk om deze routes op een ander moment te ontdekken … op 7 april bijvoorbeeld!
Onze boodschap: geniet van deze Wereldgezondheidsdag en geef er vooral uw eigen invulling aan. Dat is goed voor uw gezondheid én uw humeur. En als dit eendagsavontuur naar meer smaakt, maak er dan zeker een gewoonte van en volg onze tips om een fiets te kopen.
Een nieuwe fiets? Denk eraan om hem te verzekeren, zo kunt u met een gerust gemoed op pad.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één maand met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.
Bent u verzekerd als u tijdens het telewerken een ongeval krijgt?
9 februari 2024
Gepost in: Van dag tot dag Preventie
Is een ongeluk tijdens telewerk verzekerd? En wat als u op een thuiswerkdag even de kinderen naar school brengt of een broodje gaat kopen en onderweg een ongeval hebt?
Onze specialisten arbeidsongevallen zochten het voor u uit.
Telewerk na corona: hoeveel Belgen werken van thuis uit?
In de periode van oktober 2022 tot mei 2023 organiseerde de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer een enquête over telewerk onder 3.750 Belgische werknemers. Daarvan verklaarde 33% minstens één dag per week te telewerken, meestal thuis en bij voorkeur op woensdag en vrijdag. En dat zou in 2023 per dag maar liefst 36 miljoen kilometers aan woon-werkverplaatsingen hebben uitgespaard! Een goede zaak voor onze mobiliteit, voor de verkeersveiligheid én voor de telewerkers zelf. Zij houden namelijk meer tijd over voor andere dingen en ervaren een betere work-lifebalance.
Maar hoe zit dat eigenlijk met de arbeidsongevallenverzekering op uw telewerkplek?
Arbeidsongevallenverzekering geldt ook thuis of op een coworkingspace, maar…
Elke werkgever is wettelijk verplicht om een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten voor zijn personeel. Als werknemer bent u via deze verzekering automatisch beschermd bij arbeidsongevallen, maar uw ongeval moet zich wel voordoen tijdens en door het uitvoeren van het arbeidscontract dat u afsloot met uw werkgever. En dit geldt zowel op de werkvloer als op een andere plaats: dus ook thuis of op een coworkingplek. Als telewerker bent u dus evengoed verzekerd!
Een ongeval tijdens het thuiswerken: moet u dat bewijzen om vergoed te worden?
Op kantoor of op uw gebruikelijke werkplek is het niet zo moeilijk om te bewijzen dat uw ongeval tijdens en door de uitvoering van uw arbeidsovereenkomst gebeurde, want meestal zijn er getuigen in de buurt. Op een telewerkplek zonder collega’s erbij is dat veel minder evident: omdat telewerkers meestal vrij hun arbeidstijd invullen in hun eigen woning, is het moeilijker om aan te tonen dat hun ongeval effectief plaatsvond tijdens en door het uitvoeren van hun arbeidscontract.
Als u structureel telewerkt (dit wil zeggen dat u op regelmatige basis op een zelfgekozen plek werkt én dat dit werd vastgelegd in een uitbreiding aan uw arbeidsovereenkomst), dan geldt er een wettelijk vermoeden dat elk ongeval op de dag, plaats én binnen de tijdspanne vermeld in uw arbeidsovereenkomst automatisch een arbeidsongeval is, tenzij het tegendeel wordt aangetoond.
Sinds 27 januari 2019 geldt dit wettelijke vermoeden trouwens ook voor occasioneel telewerk. Dat houdt in dat u door overmacht of om persoonlijke redenen (extreem winterweer, een kind dat plots ziek valt…) thuis of op een andere plaats werkt, met de goedkeuring van uw werkgever.
Besluit: als u op een telewerkdag een ongeval krijgt en dat gebeurt tijdens en door de uitvoering van uw arbeidscontract, dan hoeft u volgens de wet in principe zelf geen bewijs te leveren dat het om een arbeidsongeval gaat. Maar dat neemt niet weg dat uit later onderzoek alsnog kan blijken dat uw ongeval niet voldoet aan de wettelijke voorwaarden om erkend te worden als arbeidsongeval.
U brengt op een telewerkdag uw kinderen naar school of gaat even een broodje kopen en krijgt onderweg een ongeval: telt dat als arbeidsongeval?
Naast een arbeidsongeval beschrijft de wet op arbeidsongevallen ook het risico op een arbeidswegongeval. De arbeidsweg is het normale traject dat u aflegt om van uw verblijfplaats naar het werk te gaan en omgekeerd, maar onder dit normale traject vallen ook de omwegen die u doet om uw kinderen naar school of kinderopvang te brengen.
U hebt een ongeval op de arbeidsweg? Dan bent u ook gedekt door de arbeidsongevallenverzekering.
Maar hoe zit dat precies bij telewerk? Als uw telewerkplek en uw verblijfplaats dezelfde zijn, dan hebt u in principe geen arbeidsweg en zou u dus niet gedekt zijn als u bijvoorbeeld uw kroost naar school brengt. Gelukkig stelt de wetgever het traject van uw woonplaats naar de opvangplaats of school van uw kinderen gelijk met een arbeidsweg als u van thuis uit werkt. En dat is ook het geval voor de weg van uw woonplaats naar de plaats waar u uw maaltijd nuttigt of koopt en de terugweg.
Kortom: als u telewerkt op een zelfgekozen plek die niet uw verblijfplaats is, dan worden een aantal verplaatsingen wél als arbeidsweg beschouwd en dan zijn de voorwaarden van uw arbeidsongevallenverzekering ook van toepassing.
Kunt u zich verzekeren tegen ongevallen in uw privéleven?
Dat kan. Bij P&V vindt u ook verzekeringsoplossingen voor ongevallen in uw privéleven. Uw P&V-adviseur vertelt u hier graag meer over.
Bronnen: de Tijd, L’Echo, SD Worx, Wolters Kluwer, Vanbreda Risk & Benefits en Enquête BeMob - Telewerk in België (tweede uitgave) van de FOD Mobiliteit & Vervoer
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Ongevallen privéleven ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de informatiefiche aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. Het contract voor deze verzekering wordt afgesloten voor een periode van één jaar en wordt elk jaar stilzwijgend verlengd.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.
Huurwaarborg terugkrijgen als huurder: hoe doet u dat?
U zegt uw huurcontract op of het loopt ten einde. U wilt dus ook graag uw huurwaarborg terug. Maar hoe krijgt u uw waarborg terug? Kan een eigenaar weigeren om de huurwaarborg vrij te geven? En wie kan u in dat geval helpen?
1. Welke stappen moet u ondernemen om uw huurwaarborg terug te krijgen?
Wanneer uw huurcontract afloopt of wanneer u het zelf opzegt, krijgt u uw huurwaarborg terug. Dat is de som ter waarde van twee maanden huur die op een vaste rekening werd geparkeerd of via een bankwaarborg werd vastgelegd.
Maak eerst en vooral een afspraak met de verhuurder om een plaatsbeschrijving op te stellen. Door deze beschrijving te vergelijken met de beschrijving opgesteld aan het begin van het contract kan eventuele schade die aangebracht werd tijdens de duur van het contract vastgesteld worden.
2. Wat is het verschil tussen huurschade en normale slijtage van het gebouw?
Bij schade is het belangrijk om na te gaan waar de verantwoordelijkheid ligt. Zo kan de verhuurder bepalen of hij een deel van de huurwaarborg kan gebruiken voor de herstelling.
Onder huurschade verstaan we de schade die de huurder of zijn naasten (kinderen, genodigden…) aan het eigendom hebben toegebracht. Als de schade een gevolg is van een fout of een nalatigheid, moet de huurder zelf de schade herstellen.
Maar als de schade een gevolg is van normale slijtage, de ouderdom van het gebouw of overmacht (zoals een natuurramp), dan moet de verhuurder voor de herstelling opdraaien. We maken dus het onderscheid tussen een parketvloer met een wijnvlek, ten laste van de huurder, en behangpapier dat aan vervanging toe is, ten laste van de eigenaar.
3. Wat als de eigenaar weigert om de huurwaarborg vrij te geven?
Als de woning in goede staat wordt afgeleverd, moet de huurwaarborg wettelijk gezien binnen twee maanden na het einde van het huurcontract teruggestort worden. Daarvoor heeft de bank de handtekeningen van beide partijen nodig. Als de eigenaar op zich laat wachten, aarzel dan niet om een aanmaning te sturen per aangetekend schrijven.
U hebt de woning in zijn oorspronkelijke staat afgeleverd maar de eigenaar weigert de huurwaarborg of een deel daarvan terug te storten? Stap dan naar de griffie van het vredegerecht van de plaats waar de woning zich bevindt om een bemiddelingsprocedure of juridische procedure op te starten. Of contacteer uw rechtsbijstandsverzekeraar.
Lees ook: Wat doet de rechtsbijstand concreet?
4. Wat gebeurt er met de intresten van de huurwaarborg?
De rente die het geld op de rekening heeft opgebracht, is volledig voor de huurder. Werd het geld niet op een rekening gezet, dan heeft de huurder het recht om interest te eisen (op deze huurwaarborg).
5. Huurwaarborg: 5 praktische tips
- Zet het geld voor de huurwaarborg op een bankrekening in plaats van het contant te betalen.
- Voeg foto’s bij de plaatsbeschrijving.
- Laat de plaatsbeschrijving uitvoeren door een expert (landmeter, immobiliënexpert of architect) in plaats van dit te regelen tussen huurder en verhuurder.
- Maak vooraf een plaatsbeschrijving om eventuele schade vast te stellen en te herstellen. Zo vermijdt u dat een deel van de waarborg wordt gebruikt om een beroepshersteller te betalen.
- Laat de plaatsbeschrijving opmaken op de dag dat u de sleutels overhandigt, wanneer de woning leeg is en netjes schoongemaakt. Zo kunt u laten zien dat de woning goed onderhouden werd.
Meer weten over de rechtsbijstand?
Weigert uw huiseigenaar uw huurwaarborg terug te betalen, zelfs al hebt u de woning piekfijn onderhouden? Hebt u een geschil met de eigenaar en komt u er samen niet uit? Uw rechtsbijstandsverzekeraar zal al het mogelijke doen om uw rechten te verdedigen. Indien nodig tot in de rechtbank. Meer weten? Uw P&V-adviseur beantwoordt graag al uw vragen.
Lees ook:
- Is een waarborg rechtsbijstand interessant in uw brandverzekering?
- De rechtsbijstand: warm aanbevolen
Nog geen klant? Vind een P&V-adviseur in uw buurt.
In vuur en vlam?
Beter niet in de keuken.
Huurder? Geniet nu van
15% korting op uw brandverzekering.*
* Aanbod onder voorwaarden, geldig tot 15/05/2024
Op 27 april vond de uitreiking van de toonaangevende Decavi-trofeeën voor niet-levensverzekeringsproducten plaats. P&V sleepte twee prijzen in de wacht:
- De motorverzekering van P&V werd voor het derde jaar op rij verkozen tot beste van België
- Ook de rechtsbijstandsverzekering auto van Arces won een trofee, en dit al voor de tiende keer op rij.
Wat maakt onze motorverzekering bijzonder?
De Decavi-jury waardeert het dat klanten, met ondersteuning van hun adviseur, de verzekering à la carte kunnen samenstellen op basis van hun behoeften. Daarnaast springen ook de voordelen in het oog, zoals de bescherming van de motoruitrusting en de premiumtoegang tot de Liberty Rider-app gedurende de hele looptijd van het contract.
We vatten de belangrijkste kenmerken van onze motorverzekering nog even samen:
De P&V motorverzekering past zich aan aan uw noden
Neem enkel de wettelijk verplichte verzekering, of voeg opties toe zoals bestuurdersbescherming, (mini-)omnium, juridische bijstand en bescherming van uw uitrusting. Aan u de keus.
Tot 70% korting wanneer u verzekeringen combineert
Combineert u een P&V-motorverzekering met een P&V-autoverzekering of met een tweede motorverzekering? Dan krijgt u korting: 70% korting op uw BA-premie, 25% korting op uw Rechtsbijstand premie en 10% korting op de premie Materiële schade.
24/7 bijstand
Werd uw motor gestolen of heeft u panne onderweg? Contacteer ons bijstandsnummer 02/229.00.11 of geef uw situatie meteen door via de Liberty Rider-app. Onze medewerkers zijn 24/7 bereikbaar.
Gratis Liberty Rider app + gps
Deze app detecteert ongevallen en waarschuwt onmiddellijk de hulpdiensten bij een val. Dankzij de speciaal voor motorrijders ontworpen gps kiest u uit een groot aantal routes en wordt u gewaarschuwd voor gevaarlijke bochten. En er zijn nog extra's, zoals de optie om uw positie in real time te delen met anderen.
Wat maakt de rechtsbijstand auto van Arces bijzonder?
De rechtsbijstand van Arces is ontworpen om perfect te beantwoorden aan de behoeften van klanten, zowel in hun privéleven als professioneel, en dat voor een heel concurrentiële prijs. Een belangrijk argument voor de jury blijft het zogenaamde Artikel 1.
Hier zijn de drie belangrijkste redenen voor het succes van deze rechtsbijstand auto:
- De slagkracht van het label Artikel 1
Artikel 1 is sterke formule op de Belgische verzekeringsmarkt. Krijgt u bij een andere verzekeraar betere bijstandsvoorwaarden voor de regeling van uw schadegeval, dan past Arces zich aan die betere voorwaarden aan. Een ijzersterk aanbod dat al 370.000 klanten overtuigde.
- Een flexibel en scherp geprijsd aanbod
De rechtsbijstandverzekering onderscheidt zich ook door haar flexibiliteit en scherpe prijs. De opsplitsing in drie formules, klassiek, gezin en vloot, speelt perfect in op de behoeften en het budget van zowel particuliere als professionele klanten. Een voorbeeld: met de formule Gezin verzekert u aan een voordelig tarief al uw voertuigen en die van uw andere gezinsleden.
- Een snelle en pragmatische oplossing voor u en uw adviseur
Daarnaast is Arces bijzonder klantgericht. Elk bericht over een schadedossier wordt snel beantwoord en via een app heeft uw adviseur bovendien 24 uur op 24, 7 dagen op 7 toegang tot uw schadedossier. Zo kan hij u optimaal bijstaan.
Bekijk onze rechtsbijstand auto
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering moto ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, waarop het Belgisch recht van toepassing is. Dit document bevat ook algemene informatie over het label Arces, een onafhankelijke dienst van de P&V-groep, die gespecialiseerd is in rechtsbijstand en onderworpen is aan de Belgische wetgeving Op deze verzekeringen zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden moto en Arces en de IPID–fiches moto en Arces of algemene van deze producten aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e-mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich per post wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35, 1000 Brussel), telefonisch (02/547.58.71) of via e-mail (info@ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.