5 May 2025
Alles in huis om ondernemers te overtuigen!
Op 24 april vond in de P&V Toren de tweede editie van de KMO Day plaats. De voormiddag stond in het teken van Life met een boeiende fiscale update, gevolgd door een Meet & Greet met de verschillende interne diensten van P&V. In de namiddag was Non-Life aan de beurt en daar viel veel goed nieuws te rapen: zowel operationeel als commercieel!
Tweede pijler: wat is de regering van plan?
Stijn Hulstaert (Tax & Legal Life en Employee Benefits) wierp zijn licht op het regeerakkoord en wat dit kan betekenen voor onze tweede pijlerproducten voor zelfstandigen. Gesteld dat dit akkoord effectief in wetgeving wordt omgezet beloven de voorstellen van Arizona zowel goed als slecht nieuws.
Positief alvast is de geplande afschaffing in 2025 van de premietaks van 4,4% op de POZ, waarvoor we in 2023 nog een Decavi-trofee wonnen. Deze maatregel zou de vraag naar dit product een boost kunnen geven.
Ook gunstig is de beoogde verhoging van het maximale bijdragepercentage VAPZ (van 8,17% naar 8,5%) en sociaal VAPZ (van 9,40% naar 9,78%), met hogere maximumpremies als gevolg.
In de regeringsplannen staat helaas ook een verhoging van de solidariteitsbijdrage op het gedeelte van het pensioenkapitaal boven de 150.000 euro (kapitaal + winstdeelname). Gelukkig lijkt deze verhoging niet te gelden voor overlijdenskapitalen.
Minder goed nieuws is dat voorschotten IPT enkel nog voor de enige en eigen woning mogelijk zouden zijn, waardoor koopsommen veel minder aantrekkelijk worden.
Voorts wil de regering ook werk maken van een grondige hervorming van de 80%-regel. Om deze efficiënter te kunnen controleren, zou de berekening voortaan gebeuren op basis van de info in de overheidsdatabanken en niet op basis van ramingen of projecties. Bovendien zou de 80%-grens tijdens de laatste loopbaanjaren moeten worden berekend op gemiddelde bezoldiging, rekening houdend met alle opgebouwde pensioenreserves tot op het moment van berekening. Significante verhogingen van de bezoldiging op het einde van de loopbaan gevolgd door grote koopsompremies worden daardoor sterk ingeperkt. Met het oog op de pensioenoptimalisatie van uw klanten wordt een jaarlijkse herberekening dus belangrijker dan ooit!
Aan tafel met de teams van Life
Na het fiscale luik kwamen de verschillende teams van Life en Hypothecaire Kredieten zich voorstellen en was er gelegenheid om vragen te stellen. Constructief en zonder individuele dossiers weliswaar, op straffe van betaling van vijf euro in het spaarvarken!
De district managers namen nota van de belangrijkste opmerkingen, de actiepunten en de aangekondigde verbeteringen in Life-Connect. Hierover zal later worden teruggekoppeld naar het netwerk.
Alvast enkele tips:
- Gebruik de contactfiches en vermeld in uw contacten met interne medewerkers altijd de juiste polisnummers.
- Werk zoveel mogelijk met Life-Connect en stuur aanvragen buiten Life-Connect niet naar individuele beheerders, maar wel naar algemene mailboxen.
- Scan bijlagen apart (en niet allemaal samen in 1 PDF-bestand).
- Escaleer urgenties naar uw district manager of regional manager Life.
- Voor technische problemen: bel de helpdesk.
- De Pensioensimulator op de website van P&V kan een prima uitgangspunt zijn om met uw klanten over sparen te praten.
- Ter ondersteuning van de 4P-beleggingsverzekeringen werd een overzichtelijke brochure ontwikkeld.
- Ontdek zeker ook de klantenfiches VAPZ tak 23, Vastgoedfinanciering en de interne vergelijkende fiche.
Non-Life KMO: alleen maar goed nieuws!
Dit jaar heeft u werkelijk alle troeven in handen om van onze nationale Actie KMO 2025 een succes te maken!
Op operationeel vlak is de achterstand in Non-Life KMO quasi volledig weggewerkt en zal uw nieuwe productie dus binnen de SLA’s (of zelfs sneller!) worden behandeld.
Tijdens de actieperiode wordt niet alleen de korting die u zelf via de KMO Tool kunt toekennen aan totaalklanten opgetrokken van 20% naar 25%, maar vanaf 19 mei krijgt u ook de mogelijkheid om voor bepaalde beroepsactiviteiten 5% onder het tarief van de concurrent te gaan. Meer informatie over deze 5%-actie leest u in de ZAP van 19 mei.
Om het u gemakkelijk te maken, zal de KMO Tool een specifieke knop voor commerciële acties krijgen en wordt de Tool elke maand nog performanter gemaakt, met onder meer een snellere calculator en de mogelijkheid om bestaande contracten te hertariferen, een producentennummer te wijzigen of een volledige klantkorting aan te vragen in een standalone offerte.
En om u helemaal op weg te helpen naar Versailles en Chantilly, loopt sinds 5 mei ook een grote digitale communicatiecampagne die ons aanbod in KMO in de verf te zet via allerlei kanalen. Twee tips daarbij:
- Bedien u van het marketingmateriaal in de ComShop en de mailtemplate in Connect360.
- Synchroniseer uw agenda met het oog op mogelijke Skedify-afspraken.
Meet & Greet met de teams Non-Life
Tijdens de workshops konden de aanwezige agenten hun vragen afvuren op de afdelingen Claims, Business Development en Go to Market Non-Life. Ook de adviseurs Brandpreventie passeerden de revue, met onder meer boeiende presentaties over het belang van de juiste rook- en warmteafvoer, compartimentering en de opslag van batterijen in bedrijfsgebouwen.
Enkele nieuwigheden en tips in Non-Life:
- Voor de waardebepaling van vastgoed tot 9 verdiepingen en maximum 10.000.000 euro wordt de Tool Connect Value van CED ter beschikking gesteld, met onbeperkt excedent en afschaffing van de evenredigheidsregel. Ook de expertise door uw district manager, regional manager Non-Life of de field underwriters van P&V blijft een optie.
- Vanaf september 2025 wordt BA Beroep geïntegreerd in de KMO Tool. Van dit product wordt ook de scope verder uitgebreid en worden de tarieven verfijnd.
- Voor de aangifte van schadegevallen wordt heel frequent gebruik gemaakt van ClaimCenter (83% in Auto, 86% in Property en 62% in Rechtsbijstand). Om uw schadedossiers vlot te kunnen regelen vraagt team Claims om:
- De aangifte zo volledig mogelijk in te dienen;
- Alle nodige documenten op te laden als PDF bij opening van het dossier in ClaimCenter;
- Telkens de betaalgegevens te checken met de klant.
- Brand Landbouw: dit product wordt vooral aangeboden door gespecialiseerde tussenpersonen (in hoofdzaak KBC). Bedoeling van P&V is niet om hier een marktaandeel te veroveren, maar wel om een basisoplossing te bieden voor maneges en woonboerderijen.
Op naar een succesvol 2025 in KMO
De kernboodschap van de P&V KMO Days? Samen met de interne diensten van P&V hebben we alles in huis om ondernemers te overtuigen van onze producten, zowel in Life als in Non-Life. En daar toasten we op!