U hebt een vraag?
Hoe schakel ik over van mijn huidige verzekeraar naar P&V?
Eerst zegt u uw huidige autoverzekering op. Als u dat wenst, kan een P&V adviseur u daarbij helpen.
Een autoverzekering opzeggen moet via een aangetekende brief. Er zijn 3 momenten waarop u uw autoverzekering kan opzeggen:
- minstens 3 maanden voor de jaarlijkse vervaldag;
- binnen de 3 maanden na een tariefverhoging;
- na een schadegeval. U verstuurt de opzegbrief binnen de maand na het bericht van uw verzekeraar of u al dan niet een schadevergoeding krijgt.
Na de opzegbrief loopt uw oude autoverzekering nog even door.
- tot de vervaldag, bij een opzeg voor de jaarlijkse vervaldag;
- nog 30 dagen, bij een opzeg na een tariefverhoging;
- nog 3 maanden, bij een opzeg na een schadegeval.
Ondertussen zorgt uw P&V adviseur ervoor dat uw nieuwe autoverzekering bij P&V ingaat op het moment dat uw oude autoverzekering afloopt. Zo blijft u steeds goed verzekerd.
Hoe lang duurt het voor mijn nieuwe auto bij P&V verzekerd is? Wanneer krijg ik mijn groene kaart?
Zodra u uw autoverzekering bij P&V hebt ondertekend, krijgt u een voorlopige groene kaart. Deze komt in afwachting van uw definitieve groene kaart. Uw definitieve groene kaart ontvangt u als alle administratieve formaliteiten vervuld zijn en uw verzekeringspremie betaald is.
Vervolgens moet uw auto ingeschreven worden. Van de verkoper van uw auto heeft u daarvoor het roze formulier ‘aanvraag om een inschrijving van een voertuig’ gekregen. Bezorg dit formulier aan uw P&V adviseur. Hij schrijft uw voertuig online in bij de DIV (Dienst Inschrijvingen van Voertuigen). Binnen de 24 uur krijgt u uw inschrijvingsbewijs thuisbezorgd, samen met uw nummerplaat.
Heb ik een attest van mijn schadeverleden (bonus-malusattest) nodig? Wat moet ik doen?
Bij het opstellen van uw contract heeft P&V inderdaad een attest van uw schadeverleden nodig. U kunt een dergelijk attest vragen aan uw oude autoverzekeraar. U kunt het ook online aanvragen via www.carattest.be.
Eens uw oude contract afgelopen is, en u reeds verzekerd bent bij P&V, zal uw oude verzekeraar u automatisch nog een definitief schadeattest opsturen.
Ik ga op reis naar het buitenland. In welke landen ben ik verzekerd door de BA-autoverzekering van P&V?
Op de voorzijde van uw groene kaart staan alle landen (landcodes) waar u verzekerd bent. De landen waar u niet verzekerd bent, zijn doorgehaald.
Doorgaans bent u in de volgende 40 landen verzekerd:
Andorra, België, Bosnië-Hercegovina, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk,Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxembrug, Macedonië, Malta, Marokko, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Servië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Tunesië, Turkije, Ukraïne, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.
U kunt een uitbreiding vragen, bijvoorbeeld als u op reis gaat naar een land dat niet op uw groene kaart staat. U ontvangt dan een tijdelijk aangepaste groene kaart.
Wat doe ik als ik een ongeval heb met mijn auto?
- U zet eerst uw auto veilig aan de kant. Doe uw fluorescerend vestje aan.
- Als er gewonden zijn, belt u om medische hulp (100 of het Europese noodnummer 112) en verwittigt u de politie (100 of het Europese noodnummer 112).
- Samen met de tegenpartij vult u een Europees aanrijdingsformulier in. Als u geen formulier in uw wagen hebt, vraagt u best twee exemplaren aan uw P&V adviseur.
- Foto’s zijn niet verplicht, maar kunnen achteraf handig blijken.
- Als u niet meer verder kunt rijden, belt u de bijstand van P&V op het nummer 02 229 00 11.
- Bel gerust uw P&V adviseur. Hij kan u bijstaan om te voorkomen dat er achteraf problemen opduiken.
- Als u achteraf uw adviseur contacteert, bezorgt u hem binnen de acht dagen:
- het ingevulde aanrijdingsformulier;
- een kopie of het nummer van het proces-verbaal van de politie;
- eventuele foto’s of andere bewijsstukken die uw schade aantonen.