Hoe laat u uw restaurant veilig draaien?

Gepost in: KMO en zelfstandigen Preventie

Image of the blog article

De meeste schadeclaims die verzekeraars binnenkrijgen van horecazaken hebben te maken met werknemers die gewond raken na een ongeluk, klanten die lichamelijke of materiële schade oplopen en brand- of waterschade (met de keuken als gevarenzone nummer één!).

Om u financieel te beschermen tegen deze risico’s is het belangrijk dat u de juiste verzekeringen afsluit. Maar belangrijker nog is dat u zelf een veilige omgeving creëert voor uw gasten én uw personeel.

De volgende preventietips van onze veiligheidsexperts helpen u alvast op weg. Dus bedien u à volonté!

Tips om uw restaurant of eetgelegenheid (onge)valveilig in te richten

  • Kies voor een antislipvloer en hou wandelpaden en doorgangen altijd vrij.
  • Tracht zoveel mogelijk oneffenheden, opstapjes en treden weg te werken of te nivelleren. Zorg voor duidelijke bordjes, stickers of andere signalisatie op plekken waar mensen (kunnen) struikelen, uitglijden, vallen of ergens tegenaan botsen. Pas vooral op met plotse niveauverschillen  en transparante glazen deuren en wanden.

Tips om brand in uw horecazaak te vermijden

  • Vervang versleten of beschadigde elektrische apparaten, verlengdraden en stopcontacten meteen: één op de drie branden hebben een elektrische oorzaak!
  • Voorzie de nodige rookmelders, brandblussers en blusdekens en zorg dat ze vlot toegankelijk zijn in noodgevallen. Check wekelijks of er niet mee is geknoeid en of ze niet werden verplaatst.

Tips om uzelf en uw medewerkers te beschermen

  • Voer snijtaken altijd uit met kwalitatieve messen of goed onderhouden snijmachines en zorg voor een stabiel en opgeruimd werkvlak. In onze horecazaken gebeuren jaarlijks meer dan 500 arbeidsongevallen met letsels aan de handen!
  • Let op met het manueel hanteren van zware voorwerpen Investeer in licht meubilair en organiseer eventueel een opleiding of infosessie over de juiste tiltechnieken. Hiervoor kunt u terecht bij uw Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk.    

Tip om uw horecazaak optimaal te verzekeren: het Pack Horeca van P&V!

Horecaondernemers worden wel eens blootgesteld aan specifieke risico’s die niet altijd (even goed) gedekt zijn in de klassieke niet-levensverzekeringen (brand, burgerlijke aansprakelijkheid, arbeidsongevallen en objectieve aansprakelijkheid bij brand of ontploffing). Stel bijvoorbeeld dat u de inhoud van uw diepvriezer moet weggooien na een kortsluiting of dat de jas van een klant uit uw vestiaire wordt gepikt...

Als antwoord op de  beschermingsbehoeften van restaurants en andere eetgelegenheden met een verbruiksruimte, zoals brasseries, eetcafés of tearooms, ontwikkelden onze productspecialisten het Pack Horeca. Dit Pack bevat 13 exclusieve waarborgen waarvan u zonder extra premie kunt genieten als u voor uw zaak een brandverzekering, een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en eventueel een arbeidsongevallenverzekering afsluit bij P&V.

Enkele voorbeelden: 

  • Dankzij het Pack Horeca krijgt u bij uw brandverzekering een alle risico-dekking tot 25.000 euro voor uw elektronische kassa en alle toestellen waarmee u de bestellingen van uw klanten noteert.
  • U bent zelf chef-kok van uw zaak en wordt na een ongeval tijdens het werk of in uw privéleven tijdelijk volledig arbeidsongeschikt? Dan kunt u met een Pack Horeca van P&V vanaf de achtste dag rekenen op een extra vergoeding van 200 euro per dag, en dit gedurende vijf dagen.
  • Schade aan de koopwaren in uw dievriezer of koelinstallatie na een kortsluiting? Dankzij het Pack Horeca krijgt u hiervoor een vergoeding tot 10.000 euro.
  • Uit uw vestiaire verdwijnen enkele kledingstukken van klanten? Het Pack Horeca biedt in zo'n geval een vergoeding tot 2.500 euro per kledingstuk en tot 12.500 euro per schadegeval, met een maximum van 25.000 euro per jaar.

Benieuwd naar alle troeven van het Pack Horeca van P&V?

Lees meer op onze Pack Horeca-webpagina of beter nog: maak een afspraak met uw P&V-adviseur. Hij of zij vertelt u hier met veel plezier meer over!

Nog geen klant? Vind hier een P&V-adviseur in uw buurt.

 


Wettelijke vermeldingen

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering(en) P&V Ideal Property, P&V Ideal Liability, P&V Ideal Accidents en P&V Objectieve Burgerlijke Aansprakelijkheid bij brand of ontploffing ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, waarop het Belgisch recht van toepassing is. Op deze verzekering(en) zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden P&V Ideal Property, P&V Ideal Liability, P&V Ideal Accidents en de informatiedocumenten P&V Ideal Property, P&V Ideal Liability, P&V Ideal Accidents aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor 1 of 3 jaar met stilzwijgende verlenging.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met uw P&V-adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Wij zullen de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt met ons contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e-mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing kunt u zich per post wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35, 1000 Brussel), telefonisch (02/547.58.71) of via e-mail (info@ombudsman-insurance.be.).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een verzekeringstussenpersoon. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Nieuwe artikels