FAQ Vélo
Fiets : veel gestelde vragen
Wie kan ik contacteren bij vragen?
Uw adviseur blijft uw belangrijkste contactpersoon voor alle vragen.
Is er een gecentraliseerde mailbox waar ik mijn vragen naartoe kan sturen?
Nee, maar u kunt contact opnemen met uw adviseur die u graag verder helpt.
Hoe krijg ik toegang tot mijn klantenzone?
Ofwel via de maandelijkse e-mail die u ontvangt als fietsverzekeringsklant, of via deze link: KASKO.
Hoe log ik in op mijn klantenzone?
Het is eenvoudig: gebruik het e-mailadres dat in uw fietscontract is vermeld. U voert uw e-mailadres in en klikt op "Registreren". U ontvangt dan een e-mail met een link waarmee u toegang krijgt tot uw klantenzone. Deze link is 1 uur geldig.
Wat kan ik doen via mijn klantenzone?
U kunt:
- Uw fietsverzekering(en) bekijken
- Uw creditcardgegevens bijwerken
- Zelf een schadegeval melden
- Uw contract opzeggen
- Uw betalingen bekijken
Wat te doen bij een mislukte betaling via uw creditcard?
Het systeem doet automatisch meerdere betalingspogingen:
- Een e-mail wordt verzonden naar de verzekeringnemer en naar de adviseur.
- Het is niet omdat een poging mislukt dat de volgende ook zullen mislukken. In totaal zijn er 7 pogingen verspreid over 2 maanden. Als de betaling na de 7e poging nog steeds wordt geweigerd, wordt het contract beëindigd.
- Bijvoorbeeld, het kan zijn dat het saldo op de creditcard voor de lopende maand is bereikt.
Als de betalingen blijven mislukken, neem dan contact op met uw adviseur die contact zal opnemen met de verzekeringsmaatschappij.
Wat zijn de typische oorzaken van afwijzing?
- Onvoldoende saldo
- Ongeldige kaart: in dat geval nodigen wij u uit om uw gegevens bij te werken via uw klantenzone
- Verloren, gestolen of geblokkeerde kaart: zodra u de nieuwe kaart ontvangt, nodigen wij u uit om de gegevens bij te werken via uw klantenzone
Het kan ook zijn dat het systeem de kaart blokkeert na meerdere pogingen om de kaartgegevens via de klantenzone aan te passen, omdat het verdachte activiteiten detecteert. Controleer bij een mislukte betaling of uw bankgegevens nog up-to-date zijn in de klantenzone.
Wat te doen als u uw contract wilt beëindigen?
Dit is op elk moment mogelijk via uw klantenzone.
Is er een leeftijdsgrens voor het te verzekeren voertuig?
Ja, het te verzekeren voertuig moet minder dan een jaar oud zijn bij de aanmelding op basis van de aankoopfactuur in nieuwe staat.
Worden fietsen in onderdelen verzekerd?
Nee, fietsen die in onderdelen zijn gekocht, worden niet gedekt door onze fietsverzekering.
Komen autonome elektrische fietsen in aanmerking?
Als de fiets autonoom is (geen trapondersteuning nodig om vooruit te komen) maar de motor automatisch stopt bij 25 km/u, is het mogelijk om een fietsverzekering af te sluiten. Als de fiets echter autonoom is en sneller gaat dan 25 km/u, is een autoverzekering verplicht en is het niet mogelijk om een fietsverzekering af te sluiten.
Wat wordt verstaan onder accessoires?
Er zijn twee soorten accessoires:
- Accessoires: alle uitrustingen die op het verzekerde voertuig zijn bevestigd, zoals vermeld op de aankoopfactuur en waarvan de prijs is opgenomen in de verzekerde waarde. Ze kunnen worden vermeld op de aankoopfactuur van het verzekerde voertuig of op een aparte factuur.
- Verwijderbare accessoires: accessoires die gemakkelijk te demonteren zijn, zoals kinderzitjes, aanhangers, navigatieapparatuur, tellers, boordcomputers, camera's, batterijen, enz.
Kan ik een verzekering afsluiten voor de fiets of het vervoermiddel van mijn partner, kinderen, kortom de gezinsleden?
Als het gaat om personen die onder hetzelfde dak wonen, kan de verzekeringnemer heel goed een verzekering afsluiten voor een fiets of vervoermiddel dat eigendom is van een ander gezinslid, zoals de fiets van de kinderen, een cadeau voor zijn/haar echtgenoot...
Is het mogelijk om als rechtspersoon een verzekering af te sluiten?
Op dit moment is dat niet mogelijk. Alleen particulieren kunnen onze fietsverzekering afsluiten.
Ik ontvang een fiets via een cafetariaplan, kan ik deze verzekeren?
Nee, want meestal voorziet dit soort plan in een huur- of leaseovereenkomst voor de fiets gedurende een bepaalde periode. De persoon is dus niet de eigenaar van de fiets tijdens deze periode en kan daarom geen verzekering afsluiten.
Ik heb een bedrijf en koop een fiets of vervoermiddel voor privégebruik via mijn bedrijf, kan ik deze verzekeren?
Normaal gesproken kunnen alleen particulieren deze verzekering afsluiten en moeten zij beschikken over de aankoopfactuur op hun naam of op naam van een gezinslid. Als er echter een duidelijke familierelatie bestaat tussen de verzekeringnemer en de eigenaar van het bedrijf, kunt u de fiets op uw naam verzekeren, zelfs als de factuur op naam van uw bedrijf staat. Er kan worden gevraagd om bewijs dat het bedrijf op de factuur daadwerkelijk uw bedrijf is. Uw vergoeding bij schade zal echter worden aangepast omdat het bedrijf de btw heeft kunnen terugvorderen.
Ik krijg een fiets of vervoermiddel cadeau, de factuur staat op naam van de persoon die het cadeau geeft. Kan ik mijn fiets verzekeren?
Helaas is dat niet mogelijk. De factuur moet op naam van de klant of een gezinslid staan.
Ik heb mijn fiets tweedehands gekocht, kan ik deze bij P&V verzekeren?
Ja, maar onder bepaalde voorwaarden:
- De fiets moet bij aanmelding nog steeds minder dan een jaar oud zijn.
- De verzekeringnemer moet in het bezit zijn van de aankoopfactuur op zijn/haar naam en de aankoopfactuur in nieuwe staat, deze vormt de basis voor de premie (verzekerde waarde) en de vergoeding bij schade. Het is dus de waarde van de fiets in nieuwe staat die moet worden opgegeven en niet de tweedehands aankoopwaarde. Anders zou de fiets onderverzekerd zijn.
- Eveneens moet de aankoopdatum in nieuwe staat worden opgegeven en niet de aankoopdatum van de tweedehands fiets.
Is het mogelijk om te betalen via automatische incasso of overschrijving?
Nee, alleen betaling met creditcard is mogelijk. De meest gangbare kaarten worden geaccepteerd: VISA, Mastercard en American Express.
Ik wil mijn fietsverzekering opzeggen, is er ook een opzegtermijn van 3 maanden?
Nee, de verzekering kan op elk moment worden opgezegd. De opzegging wordt van kracht vanaf de volgende vervaldatum.
Ik krijg een fiets of vervoermiddel cadeau, de factuur staat op naam van de persoon die het cadeau geeft. Kan ik mijn fiets verzekeren? Helaas is dat niet mogelijk. De factuur moet op naam van de klant of een gezinslid staan.
Ik heb een schadegeval, wat moet ik doen?
U moet het schadegeval melden in uw klantenzone. U kunt de link ook vinden op de pagina Fietsverzekering | P&V Verzekeringen
Onze interne diensten zullen het dossier overnemen. Uw adviseur ontvangt een kopie van de schademelding per e-mail om u transparant te kunnen begeleiden.
Wat is het bedrag van het eigen risico als ik een schadegeval heb?
Het eigen risico bedraagt €100. Dit bedrag geldt per schadegeval. Als u meerdere schadegevallen heeft, is het eigen risico voor elk van hen verschuldigd.
Kan de fiets 's nachts buiten blijven staan?
Ja, zolang hij beveiligd is met een ART 2 of ART 3 slot volgens de bijzondere voorwaarden van het contract, en vastgemaakt is aan een vast punt. Met uitzondering van gemotoriseerde vervoermiddelen die zich in een privéruimte moeten bevinden die op slot is en alleen toegankelijk is voor de klant (of zijn/haar familie), omdat de eisen voor het slot anders zijn.
*Aarzel niet om Stichting ART – Blijf dieven een stap voor te raadplegen.
Moet ik mijn fiets beveiligen als hij binnen staat?
Als de fiets zich in een privéruimte bevindt die op slot is en alleen toegankelijk is voor de klant (of zijn/haar familie), is het niet nodig om het slot te gebruiken. We raden het echter altijd aan. Een gemeenschappelijke fietsenstalling wordt niet beschouwd als een privéruimte.
Zijn accessoires gedekt?
Ja, als ze zijn opgenomen in de verzekerde waarde en u de facturen heeft geüpload bij het afronden van het contract. In geval van diefstal van de fiets of het vervoermiddel en de accessoires, wordt u voor het geheel vergoed. De diefstal van alleen accessoires, de batterij of wielen is echter niet gedekt. U profiteert ook van voordelige voorwaarden bij onze partner HEXLOX als u de wielen, onderdelen en accessoires van uw fiets extra wilt beveiligen.
Assistentie bij pech, diefstal, poging tot diefstal, ongeval In geval van immobilisatie van uw fiets of vervoermiddel, biedt de assistentie:
- Reparaties ter plaatse wanneer dat mogelijk is.
- In het andere geval wordt u naar uw huis of uw bestemming gebracht (als deze niet verder van de plaats van het ongeval ligt dan uw huis) of naar een reparateur die de onmiddellijke reparaties kan uitvoeren. De assistentie is 24/7 beschikbaar in heel Europa door te bellen naar 02/406 31 31.