Fietsendrager: op het dak, de koffer, de trekhaak of binnenin?

Gepost in: Voertuig

Image of the blog article

Fietsendrager: op het dak, (in) de koffer of op de trekhaak?  

Niets zo leuk als een zomerse fietstocht om de prachtige plekjes in ons land te ontdekken. Er is maar één probleem: de fietsen op de plaats van bestemming krijgen. Er bestaan verschillende fietsendragers, die we hier van dichterbij bekijken.

Welk model kiezen?

1. Fietsendrager op het dak

Dit model wordt op de dakrails van de wagen bevestigd. Het voordeel is dat de bestuurder een goed achteruitzicht heeft bij het rijden. Toch zijn er ook een aantal nadelen aan verbonden:

  • Door de grotere luchtweerstand is de aerodynamica niet optimaal en neemt het brandstofverbruik toe.
  • Het vastmaken van de fietsen is vrij moeilijk, omdat u de fietsen moet optillen om ze op het dak van de auto te zetten.
  • Door de hoogte van het geheel zijn sommige parkings en tolstations op de snelweg moeilijk toegankelijk.

2. Fietsendrager op de koffer

Dit model wordt op de koffer (achterklep) van de auto geplaatst. Het is ideaal voor sporadisch gebruik of voor wie een wagen heeft zonder dakrails en zonder trekhaak.

Voordelen

  • Snel en gemakkelijk bevestigingssysteem.
  • Deze oplossing is meestal minder duur.

Nadelen

  • Het achteruitzicht van de bestuurder wordt belemmerd en sommige manoeuvres worden moeilijker.
  • Wanneer de fietsendrager eenmaal is vastgemaakt, kunt u de koffer niet meer opendoen, tenzij u een model met draaiarm kiest.
  • Het bevestigen is een vrij ingewikkelde klus omdat er veel riemen aan te pas komen. Als de fietsendrager slecht is vastgemaakt, kan hij vallen.
  • Hij kan de nummerplaat en de achterlichten afschermen.

3. Fietsendrager op de trekhaak

Hierbij wordt een ophangsysteem, platform of aanhangwagen aan de trekhaak van de wagen bevestigd. De fietsendrager op de trekhaak is het veiligste en ook het meest geschikte systeem voor lange trajecten en intensief gebruik.

Tip: kijk uw verzekeringspolis na voordat u een aanhangwagen gebruikt. 

Nadelen

  • De auto moet uitgerust zijn met een trekhaak.
  • Het achteruitzicht van de bestuurder kan belemmerd worden en sommige manoeuvres worden moeilijker.
  • De fietsendrager kan de nummerplaat en de achterlichten afschermen.

4. Fietsendrager in de koffer

Dit systeem bestaat uit een staaf, die op de bodem van de koffer wordt vastgeschroefd, en bevestigingselementen om de vork en de wielen van de fiets vast te zetten.
Het voordeel is dat dit systeem het manoeuvreren niet bemoeilijkt, maar:

  • U hebt een grote koffer nodig, die bovendien onbruikbaar wordt voor de bagage.
  • In veel gevallen moet het voorwiel van de fiets gedemonteerd worden.

Is de fietsendrager aangepast aan mijn auto?

De systemen voor het dak en de trekhaak zijn meestal universeel. Meet wel even de diameter van de kogel van de trekhaak. Wilt u een fietsendrager in de auto of op de koffer, ga dan altijd na of hij geschikt is voor uw automerk en -model.

Hoeveel kost een fietsendrager voor mijn auto?

Voor een fietsendrager van goede kwaliteit telt u ongeveer 500 euro neer, maar er zijn al eenvoudige modellen te verkrijgen vanaf 35 euro. Het trekhaakmodel is meestal het duurste en het koffermodel het goedkoopste.

De fietsendrager: nieuw of tweedehands?

U kunt een tweedehands fietsendrager kopen in winkels als Cash Converters of op websites zoals 2dehandseBay … Wel loopt u het risico dat het materiaal in slechte staat en dus gevaarlijk is.

Inspecteer de fietsendrager voordat u hem koopt. Zijn de bevestigingssystemen versleten? Is de plaathouder in goede staat? Worden alle benodigde accessoires meegeleverd?

Rijden met een fietsendrager: veiligheidstips

  • Rijd enkele kilometers en stop om na te gaan of de riemen, schroeven of bouten niet loskomen. Controleer dat telkens wanneer u stopt.
  • Met het dakmodel moet u voorzichtig zijn aan de ingang van parkings, garages en tolstations! Is de doorrijhoogte groot genoeg?
  • Pomp de banden goed op.
  • Rijd soepel en kijk uit voor verkeersdrempels.

Fietsendrager: wat zegt de wet?

Voor het laden van een voertuig gelden er bepaalde regels op het vlak van breedte, lengte, hoogte en gewicht.

  • De totale breedte (auto + fietsendrager) mag niet groter zijn dan 2,55 meter.
  • Vooraan mag de lading niet verder komen dan de grens van het koetswerk van het voertuig.
  • Achteraan mag de lading niet verder dan een meter buiten het achtereinde van het voertuig uitsteken.
  • De hoogte mag maximaal 4 meter zijn.
  • Lichten, reflectoren en nummerplaat moeten zichtbaar blijven. Is dat niet zo, dan moet een bijkomende plaat met achterlichten gemonteerd worden.
  • Het totale gewicht (auto + fietsen + fietsendrager) mag niet hoger zijn dan het maximumgewicht dat op het kentekenbewijs vermeld is. Denk erom dat elektrische fietsen behoorlijk zwaar zijn.

Meer informatie over het verkeersreglement vindt u op deze website. In Frankrijk, Luxemburg en Nederland gelden dezelfde regels.

Met dank aan fietsenwinkel Au Guidon Vert voor de goede raad.

Ruime waarborgen en een uitgebreide bijstand

De autoverzekering van P&V biedt ruime waarborgen en een uitgebreide bijstand, 24 uur op 24, 7 dagen op 7. Bovendien staat een persoonlijke P&V agent u op elk moment bij met raad en daad.

Bereken uw premie

Al klant? Vraag uw P&V agent een gratis en vrijblijvende offerte. 


Meest gelezen

Met uw P&V agent:

  • Verzekeringen in een verstaanbare taal
  • Uitstekende productkennis
  • Afspraak wanneer het u past