Auto-onderhoud: hoe vaak en hoeveel kost het?

4 essentiële vragen over het onderhoud van uw auto

Wanneer laat ik een onderhoud doen? Kies ik dan voor een klein of een groot onderhoud? Bij een garagist in de buurt of bij een merkdealer? En welk budget moet ik voorzien? U vindt alle antwoorden onder de motorkap van P&V.

1. Wanneer moet ik een onderhoud laten doen?

Het onderhoudsboekje van uw auto vermeldt naast de technische gegevens ook hoe vaak een onderhoudsbeurt vereist is. Dat is om de 15.000 of om de 30.000 kilometer, afhankelijk van de aanbevelingen van de fabrikant. Rijdt u minder dan 15.000 kilometer per jaar, dan laat u het beste jaarlijks een onderhoud uitvoeren. Als uw auto meer dan vier jaar oud is, kunt u hem bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt geven voordat hij de verplichte jaarlijkse technische keuring ondergaat.

Bewaar het onderhoudsboekje bij de papieren van uw auto zodat u het gemakkelijk kunt terugvinden, en zorg ervoor dat uw garage de datum, de kilometerstand en de uitgevoerde onderhoudsbeurten vermeldt en afstempelt. Dit onderhoudsboekje zal van onschatbare waarde zijn wanneer u de auto verkoopt en is van essentieel belang als u een beroep moet doen op de fabrieksgarantie.

2. Klein of groot?

Klein onderhoud

Een kleine onderhoudsbeurt wordt aanbevolen om de 15.000 of 30.000 kilometer, afhankelijk van het type en de leeftijd van de auto. Een klein onderhoud omvat meestal:

  • het verversen van de motorolie, wat de wrijving tussen onderdelen vermindert, voor koeling zorgt en de motor tegen corrosie beschermt
  • de controle van het oliepeil en de koelvloeistof, die, zoals de naam al aangeeft, zorgt voor de koeling van de motoronderdelen
  • het bijvullen van de ruitenwisservloeistof
  • de controle:
    • van de remmen (remschijven en -blokken)
    • van de lichten
    • van de accu
  • het vervangen van de oliefilter

Groot onderhoud

Gemiddeld om de 30.000 kilometer is een groot onderhoud nodig. Een groot onderhoud omvat alle punten van het klein onderhoud, plus:

  • het vervangen van de luchtfilter
  • het vervangen van de pollenfilter (filter om de lucht in de passagiersruimte gezond te houden)
  • het vervangen van de bougies
  • de controle van de uitlaat en van de CO2-uitstoot
  • de controle van de vering en de banden. Die twee elementen zijn essentieel voor een goede wegligging en een optimaal remgedrag.

3. Waar laat ik het onderhoud doen?

Sinds 2002 mogen Europese consumenten hun auto laten onderhouden en herstellen waar zij maar willen. Een Europese richtlijn uit 2010 verplicht fabrikanten om specifieke informatie over hun modellen te delen met andere onafhankelijke vaklui die daarom vragen.

U bent dus niet gebonden aan een dealer of garagist van uw merk, zelfs niet tijdens de fabrieksgarantieperiode. Sommige mensen gaan liever naar een goedkopere garagist in hun buurt. Anderen blijven trouw aan hun dealer, die het merk door en door kent.

4. Hoeveel kost een onderhoud?

De prijs van een kleine onderhoudsbeurt kan variëren van 55 tot 1.600 euro, afhankelijk van het merk, het bouwjaar (en dus de prijs van de onderdelen die vervangen moeten worden), de garage en ... wat er allemaal vervangen moet worden. De duurste onderdelen om te vervangen zijn de banden en de schokdempers.

Het grootste verschil tussen de ene garage en de andere zit in de arbeidskosten (sommige werken met een forfait, andere met een uurtarief): vraag altijd om een offerte vóór het onderhoud en vergelijk de prijzen.

Rechtbijstandsverzekering

Werd uw auto slecht hersteld? Hebt u een geschil met uw garagist? Contacteer dan uw rechtsbijstandsverzekeraar. Hij helpt u uw rechten te verdedigen bij juridische geschillen.

De rechtsbijstandverzekering auto van P&V werd al 12 jaren op rij uitgeroepen tot de beste in haar domein in België. Het geheim? Artikel 1 van de algemene voorwaarden garandeert dat u altijd de beste voorwaarden op de markt geniet.

 

Bent u klant bij P&V?
Vraag een gratis offerte aan uw adviseur, geheel vrijblijvend.

Bent u geen klant bij P&V?
Klik hier om een P&V-adviseur te vinden in uw buurt.

 

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Auto ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.

Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.