Een aanrijding met een tegenpartij: wat te doen? 

Van ongeval tot herstelling in vier stappen

Bij een auto-ongeval is P&V uw beste partner. Van de bijstand tot de vergoeding, we begeleiden u bij elke stap. Ontdek hier wat te doen bij een ongeval met een tegenpartij.

Stap 1: beveilig de situatie en vraag om hulp 

Een ongeval? Dit doet u eerst

  • Beveilig eerst de situatie.
  • Gewonden? Bel de hulpdiensten op het nummer 101 (of 112 overal in Europa).

Tip: Neem een foto van het ongeval.

 

Dringend bijstand nodig? Bel 02 229 67 00

Onze medewerkers helpen u 7 dagen op 7, 24 uur op 24. 

Om snel geholpen te worden, geef de volgende informatie door: 

  • de plaats van het ongeval (gemeente, straat, kilometerpaal ...)
  • het telefoonnummer waar we u kunnen bereiken
  • het nummer van uw verzekeringscontract (dat staat op uw groene kaart)

Stap 2: geef de schade aan

Vul het aangifteformulier in

  • Vul samen met de tegenpartij ter plaatse een Europees aanrijdingsformulier in.
  • Onderteken het aanrijdingsformulier pas als u akkoord gaat met alles wat erop staat. Gaat u niet akkoord vul dan elk een eigen aanrijdingsformulier in.

 

Het aangifteformulier

Bezorg ons binnen de acht dagen de volgende gegevens:

  • het ingevulde en ondertekende Europees aanrijdingsformulier
  • een kopie van het proces-verbaal als de politie ter plaatse was
  • alle bewijsstukken die uw schade aantonen, bijvoorbeeld foto’s

Stuur het ingevulde formulier via mail naar claims@actel.be.

Kies uit deze lijst de garage van uw voorkeur. Een garage uit het P&V-netwerk biedt heel wat voordelen. Verkiest u toch een andere garage, geef ons dan de naam en het adres door.

Stap 3: uw schadedossier wordt geopend 

Ontvangstbevestiging van uw schadeaangifte 

Binnen 24 uur na ontvangst van uw schadeaangifteformulier, krijgt u van ons een ontvangstbevestiging. Hierin vindt u de volgende informatie:
 
  • uw dossiernummer
  • de bevestiging of u al dan niet direct uw hersteller kunt contacteren
  • de gegevens van de expert (indien van toepassing)
 

Vragen over uw schadedossier? 

Hebt u vragen over uw schadedossier, bel dan naar 02 229 68 11.
Eén van onze beheerders helpt u graag verder.
 

Stap 4: de herstelling van uw wagen

We raden u aan de herstelling van uw wagen toe te vertrouwen aan een garage uit het P&V-netwerk. Bent u niet verantwoordelijk voor het ongeval, dan krijgt u geen factuur te zien. Wij nemen alles voor onze rekening.

U bent in recht en uw wagen wordt hersteld door een garage uit het P&V-netwerk

  • P&V neemt de factuur van de herstelling voor haar rekening.
  • U krijgt gratis een vervangwagen voor de volledige duur van de herstelling.
U laat uw wagen liever niet herstellen? Contacteer dan een van onze medewerkers. De schadevergoeding kan gestort worden op uw bankrekening.

 

U bent in fout maar hebt een omniumverzekering

  • P&V betaalt de herstelling van uw wagen. Enkel de eventuele vrijstelling is voor uw eigen rekening. 
  • U krijgt gratis een vervangwagen voor de volledige duur van de herstelling.

Niet akkoord met het expertisebedrag?

Bent u het niet eens met het door de expert vastgestelde schadebedrag? Neem dan contact op met onze medewerkers op het nummer 02 229 68 11.