Vanaf 1 januari geen euro3-dieselvoertuigen meer in Brussel

Gepost in: Voertuig

Image of the blog article

Euro3-dieselvoertuigen niet meer toegelaten in Brussels Hoofdstedelijk Gewest

U hebt vast al de boodschap op de lichtborden overal in Brussel gelezen: vanaf 1 januari 2020 mogen dieselvoertuigen met euronorm 3 de hoofdstad niet meer binnen. Dat past binnen de regeling van de Lage-emissiezones (LEZ) die op 1 januari 2018 is ingevoerd om de luchtkwaliteit, en dus de gezondheid van iedereen, te verbeteren.

Voor auto's gaat het om de inschrijvingen van vóór 2006. Dat zijn vooral oude dieselwagens, die door hun uitstoot van stikstofoxiden en roetdeeltjes het meest vervuilend en dus het gevaarlijkst voor de gezondheid zijn.

Eigenaars van benzinevoertuigen moeten zich geen zorgen maken. Voor hen verandert er niets. Deze maatregel heeft een impact op 10% van het Brussels wagenpark - ruim 47 000 wagens - en 32 000 voertuigen ingeschreven in Vlaanderen en Wallonië.

Wat is een LEZ?

LEZ staat voor 'Low Emission Zone', een zone met lage emissies waarin de meest vervuilende voertuigen niet toegelaten zijn. Net zoals 200 andere Europese steden is Brussel op 1 januari 2018 een LEZ geworden. Dat betekent dat voertuigen met een verouderde euronorm niet langer in de hoofdstad mogen rijden.

In Brussel omvat de LEZ de 19 gemeentes. Het toegangsverbod geldt niet voor de ring en sommige toegangswegen tot transitparkings.

Waarom LEZ?

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de vervuilende uitstoot van verbrandingsmotoren in Europa elk jaar verantwoordelijk voor 75 000 vroegtijdige overlijdens. Vervuilende auto's weren uit de stad betekent dus de luchtkwaliteit en de volksgezondheid verbeteren.

Wat is de euronorm?

De euronorm is een Europese milieunorm voor gemotoriseerde voertuigen. Deze bepaalt of een voertuig al dan niet toegang heeft tot een LEZ. Voertuigen worden ingedeeld volgens een schaal van 1 tot 6, in functie van hoe de motor de milieunormen naleeft. Hoe hoger de euronorm, hoe lager de uitstoot.

Hoe zit het met uw wagen? Klik hier om de euronorm van uw voertuig te ontdekken.

Wat riskeert u als u in de Brusselse LEZ rijdt met een verboden voertuig?

Een gepeperde boete van 350 euro! Voor de euro3-voertuigen geldt er wel een overgangsperiode van drie maanden. Dat betekent dat overtreders tot 31 maart 2020 alleen een waarschuwing krijgen. De controles gebeuren via camera's en op basis van de nummerplaat van het voertuig.

In 2019 zijn er bijna 6 000 waarschuwingen verstuurd tijdens de overgangsperiode en eind september stond de teller al op 7 592 boetes. Bestuurders van voertuigen zonder toegang tot de LEZ kunnen wel een dagpas kopen voor 38 euro. Opgelet: dat kan maar acht keer per jaar.

Hoe weet u of uw wagen nog in Brussel mag rijden vanaf 1 januari?

Controleer de euronorm op de grijze kaart (inschrijvingsbewijs) van uw wagen. Staat er geen euronorm op, dan telt de datum van de eerste inschrijving. Ook die staat op de grijze kaart.

Verschillende Brusselse instanties, waaronder Brussel Mobiliteit en Leefmilieu Brussel, hebben samen een platform ontwikkeld waar automobilisten kunnen nagaan of hun voertuig nog wel in Brussel mag rijden.

U hoeft daar alleen uw nummerplaat en de datum van eerste inschrijving in te voeren: https://lez.brussels/mytax/nl

Zachte mobiliteit

Geen zin om u zorgen te maken over uw euronorm? Kies voor zachte mobiliteit. Het openbaar vervoer, de fiets, de step, de benenwagen ... genoeg alternatieven voor het autoverkeer in Brussel. Die zijn niet alleen goed voor het milieu maar besparen u ook veel tijd en stress.

Wij verzekeren bovendien al uw duurzame vervoersmiddelen met onze flexibele oplossingen. Uw P&V-adviseur vertelt u graag meer over ons mobiliteitsaanbod.

Ontdek hier uw mobiliteitsalternatieven voor Brussel: http://www.brussel.be/alternatieve-mobiliteit.

Nieuwe artikels