Hoe beschermt u zich best tegen pech onderweg?

Gepost in: Voertuig Motorfiets Fiets

Image of the blog article

In dit artikel gaan we op zoek naar de meest voorkomende vormen van pech onderweg met de fiets én met de auto en geven we u tips om het risico daarop te verkleinen. 

Vier tips om pech met uw (elektrische) fiets te voorkomen

Een lekke band, problemen met uw ketting of remmen en - als u elektrisch fietst - een platte batterij. Dat zijn drie klassieke spelbrekers op menig fietstocht. Dus vóór u aan een lange(re) rit begint, check eerst de volgende tips:

  • Pomp uw fietsbanden wat harder op als u met extra gewicht op pad gaat. Zo verkleint u het risico op lekke banden en rijdt u bovendien een stuk sneller met dezelfde inspanning. De normale aanbevolen spanning staat vaak vermeld op de zijkant van uw banden, maar hierbij enkele richtlijnen:
    • Voor stadsfietsen, hybride fietsen, gewone elektrische fietsen of speed pedelecs met banden van 28 tot 32 mm: 4,5 à 6,0 BAR;
    • Voor mountainbikes met bredere banden: 2,0 à 3,5 BAR;
    • Voor speed pedelecs en koersfietsen met smalle banden (23 tot 25 mm): 7,0 à 8,5 BAR.

Extra tip: neem een reserve binnenband, bandenlichters en een fietspomp mee.

  • Vertrek met een goed gesmeerde ketting. Zo wordt de kracht op uw pedalen optimaal overgedragen naar uw achterwiel en dat zorgt ervoor dat u soepeler én stiller fietst.

Basisinstructies om uw ketting te smeren:

  • Maak uw ketting eerst schoon met een doek of borstel en eventueel een ontvetter (kettingreiniger of gewoon afwasmiddel met wat water) en droog af.
  • Gebruik kettingsmeermiddel dat geschikt is voor de omstandigheden waarin u meestal fietst (regen, …).
  • Druppel of spuit gelijkmatig een kleine hoeveelheid smeermiddel bovenop elke schakel van de ketting terwijl u de pedalen achteruit draait: 

  • Geef het smeermiddel voldoende tijd om in te trekken (zie gebruiksaanwijzing) vóór u begint te fietsen en verwijder het overtollige product met een doek.
  • Controleer uw remmen: check of uw voor- en achterrem nog goed werken. Uw remblokjes hebben hun beste tijd gehad? Laat ze op tijd vervangen.
  • Laad de batterij van uw elektrische fiets volledig op voor u vertrekt en vergeet uw lader niet. Als u lange ritten maakt, neem dan eventueel een extra batterij mee of plan onderweg een tussenstop op een plek waar u kunt bijladen.

Vier tips om autopech te voorkomen

Gestrande automobilisten doen het vaakst een beroep op pechbijstand voor haperende batterijen of motoren, lekke banden, brandstofproblemen en… verloren sleutels. Hierbij onze tips om deze risico’s tot een minimum te beperken:

  • Vertrek met een goed onderhouden voertuig. Ook als u weinig rijdt, raden we minstens één onderhoudsbeurt aan per jaar. Tijdens zo’n onderhoud worden alle basissystemen van uw auto (banden, remmen, oliepeil, lichten…) gecontroleerd en kunt u daarna in principe met een gerust hart uw langere (vakantie)ritten aanvatten. Een zomeronderhoud boeken bij uw garage is dus een prima idee! En eenmaal onderweg: blijf alert voor vreemde geluiden, trillingen of waarschuwingslampjes die aanspringen en zet het nummer van uw bijstandsverlener in uw telefoon. Bij P&V staat dat nummer op het verzekeringsbewijs.
  • Zorg voor de juiste bandenspanning. Deze vindt u terug in de handleiding van uw voertuig, op de banden zelf of op een sticker aan de binnenkant van de brandstofklep, in de deurpost of achter de zonneklep. Wat zwaarder geladen? Dan kunt u best uw bandenspanning een beetje verhogen om veiliger en zuiniger te rijden. Volg hierbij steeds de bandenspanningstabel voor uw type auto of vraag advies aan uw garagist of bandencentrale. Check eventueel ook even uw reservewiel voor u vertrekt.
  • Blijf aandachtig bij het tanken. Na een lange rit, in een buitenlands tankstation of met een huurauto is extra waakzaamheid geboden. De juiste brandstof is vermeld in de handleiding van uw voertuig, op een sticker in de tankklep of op de brandstofdop. Toch de verkeerde pomp gekozen? Stop meteen met tanken of rijden en bel uw bijstandsverlener/vraag professionele hulp.
  • Neem uw reserve autosleutel mee. Met de auto naar het buitenland? Dan is het slim om ook uw reservesleutel mee te nemen, voor het geval dat uw andere sleutel zoekraakt of niet meer werkt. Bewaar uw reservesleutel op een andere (veilige) plek en check eerst even of hij nog werkt.

P&V fietsbijstand uitgebreid tot bijna heel Europa

Om u zo goed mogelijk te beschermen, breidden wij onze fietsbijstand permanent uit tot bijna heel Europa en zelfs daarbuiten. Let op: u kunt geen beroep doen op de fietsbijstand van P&V als u met uw fiets naar de Canarische eilanden, naar Madeira of de Verenigde Staten trekt. Check hier in welke landen u allemaal verzekerd bent.

Deze uitbreiding geldt niet alleen voor nieuwe P&V Fiets-verzekeringen: ook als u vandaag al P&V Fiets-klant bent, kunt u hiervan genieten.

 

 

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets, de verzekering P&V Auto en de verzekering P&V Motor ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekeringen zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de infofiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging voor een zelfde periode (1 jaar voor P&V Auto/Moto en 1 maand voor P&V Fiets).

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Nieuwe artikels