Hospitalisatieverzekering
Hospitalisatie-verzekering
P&V en Van Breda Health care, zorg die verder gaat
Uw hospitalisatieverzekering bij P&V
Binnenkort wordt het beheer van uw hospitalisatieverzekering bij P&V overgenomen door Vanbreda Health Care. De dienstverlening van Vanbreda Health Care is eenvoudiger, sneller en meer digitaal. Er is ook persoonlijke ondersteuning beschikbaar wanneer u dat nodig heeft.
Belangrijk: P&V blijft uw verzekeraar. Deze nieuwigheden hebben geen invloed op uw dekking. Betaalt u zelf één of meerdere premies, bijvoorbeeld voor een gezinslid? Ook dan hebben deze nieuwigheden geen invloed op het premie.
Wat dekt uw hospitalisatieverzekering?
Wat er precies gedekt is, vindt u in de voorwaarden van uw polis. In de veelgestelde vragen en antwoorden (onderaan deze pagina) leggen we uit hoe u uw polisvoorwaarden kan opvragen bij Vanbreda Health Care. In het algemeen is het volgende gedekt:
- Hospitalisaties en bijhorende ambulante kosten (inclusief pre- en postperiode)
- Ambulante kosten gelinkt aan ernstige ziekten
Opgelet: niet elke polis heeft een waarborg ernstige ziekten. Kijk zeker uw polis na.
Wat zijn ernstige ziekten?
Sommige aandoeningen worden erkend als ‘ernstige ziekte’, zoals kanker of diabetes. Voor deze ziekten worden ambulante kosten terugbetaald, zoals bijvoorbeeld behandelingen.
Beheer via Vanbreda Health Care – nieuwe manier van werken
- Een hospitalisatie aangeven, kosten indienen, lopende dossiers opvolgen of gegevens aanpassen – zoals uw rekeningnummer? Dit kan snel en eenvoudig met de Vanbreda-app of het webportaal.
-
Liever niet digitaal? Bij Vanbreda Health Care kunt u uw hospitalisatieverzekering ook beheren via e-mail, post of telefonisch contact. U kiest de manier die het best bij u past.
- Maak gebruik van twee nieuwigheden die zorgen voor extra comfort:
- Medi-Link: met deze derdebetalersregeling worden ziekenhuisfacturen rechtstreeks geregeld tussen het ziekenhuis en de verzekeraar.
- AssurPharma: uw apotheekkosten indienen? Laat je barcode scannen bij de apotheek en klaar. De kosten worden automatisch doorgestuurd én snel terugbetaald (indien gedekt).
Vanaf wanneer?
Dit hangt af van de vervaldag van de polis van uw werkgever en is dus voor iedereen verschillend. Uw werkgever heeft u geïnformeerd over de startdatum van de nieuwe dienstverlening. Bent u gepensioneerd? Dan heeft u van P&V een brief ontvangen waarin u de startdatum kan terugvinden.
Vanaf de startdatum gelden deze algemene regels:
- Dienstverlening via Vanbreda Health Care:
- Aangifte hospitalisaties en bijhorende ambulante kosten (pre- én post): als de ziekenhuisopname gestart is op of na de startdatum van de nieuwe dienstverlening.
- Ernstige ziekten:
- Aanmaak nieuw dossier (louter de opening van het dossier): als de eerste kosten gemaakt* zijn op of na de startdatum van de nieuwe dienstverlening.
- Indienen ambulante kosten: als de kosten gemaakt* zijn op of na de startdatum van de nieuwe dienstverlening.
- Dienstverlening via P&V:
- Aangifte hospitalisaties en bijhorende ambulante kosten (pre- én post): als de ziekenhuisopname gestart is vóór de startdatum van de nieuwe dienstverlening.
- Ernstige ziekten:
- Aanmaak nieuw dossier (louter de opening van het dossier): als de eerste kosten gemaakt* zijn vóór de startdatum van de nieuwe dienstverlening.
- Indienen ambulante kosten: als de kosten gemaakt* zijn vóór de startdatum van de nieuwe dienstverlening.
*Wat bedoelen we met gemaakte kosten? Voor prestaties en onderzoeken geldt de datum waarop de prestatie (bijv. doktersconsultatie) of het onderzoek (bijv. MRI-scan) heeft plaatsgevonden. Voor geneesmiddelen en medisch materiaal geldt de datum van aankoop of de factuurdatum (bijv. bij huur van een medisch toestel).
Uw gegevens gaan veilig mee naar Vanbreda Health Care
Alle gegevens die P&V over uw verzekering heeft, inclusief uw persoonlijke informatie, worden veilig overgedragen.
Hebt u een lopend dossier voor een ernstige ziekte? Geen zorgen — ook die informatie wordt mee overgezet (inclusief die van recent geopende dossiers bij P&V).
U hebt snel toegang tot uw dossier via de Vanbreda-app en het -webportaal. Daar kunt u het raadplegen en eenvoudig nieuwe kosten indienen die gemaakt zijn na de startdatum van de nieuwe dienstverlening.
Opgelet: als u het dossier pas recent bij P&V hebt aangemaakt, kan het even duren voordat het dossier zichtbaar is in de Vanbreda-app en het -webportaal. De overdracht neemt even tijd in beslag.
Uw toolkit
Hieronder vindt u nuttige informatie over de nieuwe manier van werken. Zo bent u helemaal mee.
Veelgestelde vragen
Wordt er van mij iets verwacht?
We dragen uw gegevens en lopende dossiers ernstige ziektes over aan Vanbreda Health Care. U hoeft hiervoor zelf niets te doen. Wij raden u wel aan om alle informatie door te nemen en om de Vanbreda-app te installeren zodra u het Welcome Pack van Vanbreda Health Care ontvangt.
Waar kan ik informatie vinden over mijn dekkingen?
Informatie over uw dekkingen kunt u eenvoudig opvragen als u inlogt in de Vanbreda-app of op https://app.vanbreda.be. Ga naar ‘Contact & Support’ en klik vervolgens op ‘Dekking en premies’. Hier kan u uw polisvoorwaarden opvragen.
Opgelet: deze informatie is pas beschikbaar vanaf de startdatum van de nieuwe dienstverlening via Vanbreda Health Care.
Waar kan ik meer informatie vinden over de nieuwe manier van werken, zoals het aangeven van een hospitalisatie en het indienen van kosten?
- U ontvangt een paar weken voor de startdatum een Welcome Pack van Vanbreda Health Care met meer info over uw aansluiting, de nieuwe werking én een gepersonaliseerde QR-code om de app te downloaden.
- Daarnaast kunt u op de website www.vanbreda-health.be allerlei nuttige informatie vinden. U leest er onder andere hoe u een hospitalisatie kunt aangeven en ambulante kosten kunt indienen (gelinkt aan een hospitalisatie of aan een ernstige ziekte). Ook de nieuwe diensten Medi-Link en AssurPharma worden er duidelijk toegelicht.
Wat is Medi-Link, de derdebetalersregeling bij een ziekenhuisopname, en hoe werkt het? Ontvang ik een fysieke kaart?
- Met Medi-Link betaalt u geen voorschot of factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis als uw opname gedekt is. Het ziekenhuis stuurt de factuur rechtstreeks naar Vanbreda Health Care, en zij betalen de factuur voor u. Nadien ontvangt u van Vanbreda Health Care een afrekening met de niet-gedekte kosten, die u zelf moet betalen. U kunt meer info vinden op https://www.vanbreda-health.be/nl/medi-link.
- Hoe werkt het? U doet eerst een aangifte van uw opname bij Vanbreda Health Care, bijvoorbeeld via de app. Zodra uw aanvraag door Vanbreda Health Care wordt aanvaard, ontvangt u een bevestiging en een ‘010-nummer’ voor de derdebetalersregeling. Het 010-nummer geeft u door bij de inschrijving in het ziekenhuis, en zij zorgen voor de rest.
Wat met een spoedopname? Laat Vanbreda Health Care zo snel mogelijk (bv. tijdens je opname) weten dat je met spoed bent opgenomen. Ze gaan meteen aan de slag. Bij aanvaarding geeft u het 010-nummer zo snel mogelijk door aan het ziekenhuis.
Ter info: u vindt een digitale versie van uw Medi-Linkkaart en uw 010-nummer in de Vanbreda-app en het -webportaal. Het 010-nummer is persoonlijk en blijft voor elke opname hetzelfde. U kunt het bij elke hospitalisatie doorgeven aan het ziekenhuis. Vergeet niet om uw opname altijd eerst aan te geven bij Vanbreda Health Care.
- Kan ik een fysieke kaart ontvangen? Als u binnen een bepaalde periode (3 tot 4 maanden na de overschakeling naar Vanbreda Health Care) geen gebruik maakt van de digitale tools van Vanbreda Health Care, ontvangt u automatisch een fysieke kaart. We vragen u wel om zoveel mogelijk gebruik te maken van de digitale versie van de kaart.
Wat is AssurPharma en hoe werkt het? Kan ik een fysieke kaart aanvragen?
- AssurPharma is het samenwerkingsproject tussen Belgische apothekers en verzekeraars. Krijgt u apotheekkosten terugbetaald die gelinkt zijn aan een hospitalisatie of een ernstige ziekte? Met AssurPharma verzendt de apotheek de BVAC-attesten automatisch en digitaal naar Vanbreda Health Care.
Het BVAC-attest is een standaardattest voor de verzekeraar met daarop de details van uw aankoop. - Hoe werkt het? U vindt een digitale versie van uw AssurPharma-kaart in de Vanbreda-app en het -webportaal. Laat uw barcode scannen bij de apotheek en klaar. U hoeft verder niets te doen. De kosten worden snel en efficiënt verwerkt. Als bepaalde kosten niet aanvaard worden, wordt u daarvan op de hoogte gebracht.
- Er bestaat geen fysieke kaart en deze kan dus ook niet aangevraagd worden. Er is enkel een digitale versie. Wenst u uw barcode per e-mail te ontvangen? Registreer hiervoor je e-mailadres via app.vanbreda.be/support. Klik op ‘Digitaal’ en vervolgens op ‘Ik word digitaal’. Vul alle gevraagde gegevens in. Vanbreda Health Care bezorgt je daarna de barcode via e-mail. Ook toekomstige communicatie zal via e-mail verlopen.
Ik word opgenomen in het ziekenhuis NA de start van de nieuwe dienstverlening via Vanbreda Health Care. Bij de inschrijving vragen ze mij gegevens over mijn hospitalisatieverzekering. Moet ik P&V of Vanbreda Health Care vermelden?
P&V is én blijft uw verzekeraar, maar het beheer van uw hospitalisatieverzekering wordt overgenomen door Vanbreda Health Care. Dit betekent dat u bij de inschrijving in het ziekenhuis de gegevens van Vanbreda Health Care moet doorgeven, zoals bijvoorbeeld uw 010-nummer van Medi-Link.
Ik wil niet werken met de Vanbreda-app of het -webportaal. Zijn er andere manieren om mijn hospitalisatieverzekering te beheren? Wat als ik persoonlijke hulp nodig heb?
- U bent uiteraard niet verplicht om de app of het -webportaal te gebruiken. We raden het wél aan, omdat de verwerking dan sneller en efficiënter verloopt. U kunt ook communiceren via e-mail (PVhealth@vanbreda.be), telefonisch (03/292.08.21 - maandag tot vrijdag van 9 tot 16 uur) of per post.
- Ook als u persoonlijke hulp nodig hebt van een medewerker, kunt u steeds bij hen terecht.
- Opgelet: U kunt pas bij Vanbreda Health Care terecht vanaf het moment dat u het Welcome Pack hebt ontvangen. Zij kunnen u voordien niet verder helpen, omdat ze dan nog niet over al uw gegevens beschikken.
Ik word voor de start van de nieuwe dienstverlening via Vanbreda Health Care opgenomen in het ziekenhuis. Bij wie en wanneer geef ik mijn hospitalisatie aan?
Het is belangrijk om uw hospitalisatie steeds zo snel mogelijk aan te geven. De startdatum van de ziekenhuisopname bepaalt of het beheer via Vanbreda Health Care verloopt of nog via P&V.
Is de opname gestart vóór de startdatum van de nieuwe dienstverlening via Vanbreda Health Care, zoals hier het geval is? Dan moet u deze hospitalisatie nog aangeven bij P&V. Ook alle ambulante kosten (pre- én post) die gelinkt zijn aan deze opname moeten bij P&V worden ingediend. Waarom? Bij de start van de opname was namelijk nog de oude regeling van toepassing.
Ik heb een ernstige ziekte en word hiervoor opgenomen in het ziekenhuis. Moet ik dit aangeven bij ‘hospitalisatie’ of bij ‘ernstige ziekten’? En wat als ik vóór de start van de nieuwe dienstverlening word opgenomen – bij wie en wanneer geef ik dit dan aan?
Een ziekenhuisopname moet altijd worden aangegeven onder ‘hospitalisatie’, ook als de opname verband houdt met een ernstige ziekte.
De rubriek ‘ernstige ziekten’ is enkel van toepassing voor ambulante kosten (zoals medicatie, consultaties, enz.) die niet gepaard gaan met een opname.
Als uw opname gestart is vóór de startdatum van de nieuwe dienstverlening via Vanbreda Health Care, dan moet u deze hospitalisatie nog aangeven bij P&V. Ook alle ambulante kosten die gelinkt zijn aan deze opname moeten bij P&V worden ingediend.
Ik heb een bestaand dossier ‘ernstige ziekte’ bij P&V. Moet ik het dossier opnieuw aanmaken bij Vanbreda Health Care?
Nee. Alle gegevens van uw dossier worden overgedragen van P&V naar Vanbreda Health, inclusief die van recent geopende dossiers bij P&V. Het dossier zal beschikbaar zijn in de Vanbreda-app en het -webportaal. U kunt daar uw dossier raadplegen en nieuwe kosten indienen (als ze gemaakt zijn na de startdatum van de nieuwe dienstverlening).
Opgelet: als u het dossier pas recent bij P&V hebt aangemaakt, kan het even duren voordat het dossier zichtbaar is in de Vanbreda-app en het webportaal. De overdracht neemt even tijd in beslag.
Er werd recent een ernstige ziekte vastgesteld. Het eerste onderzoek (bv. MRI-scan) vond plaats vóór de start van de nieuwe dienstverlening. Ondertussen heb ik medicatie aangekocht, waarvan de aankoopdatum ná de start van de nieuwe dienstverlening valt. Bij wie moet ik mijn dossier aanmaken en de ambulante kosten indienen?
- Aanmaak nieuw dossier (louter de opening van het dossier)
Aangezien de eerste kosten werden gemaakt vóór de start van de nieuwe dienstverlening, moet je eerst een nieuw dossier aanmaken bij P&V. Zodra je dossier bij P&V is aangemaakt, worden je gegevens automatisch overgedragen aan Vanbreda Health Care. Op die manier beschikken zij ook over een kopie van je dossier, en kun je voortaan ook bij hen kosten indienen (zie hieronder).
Let op: Het kan even duren voordat je dossier zichtbaar is in de Vanbreda-app en het -webportaal, aangezien de overdracht enige tijd in beslag neemt. - Indienen van ambulante kosten
Je dient je ambulante kosten in bij P&V of Vanbreda Health Care, afhankelijk van het moment waarop de kosten zijn gemaakt*:- Kosten gemaakt vóór de startdatum van de nieuwe dienstverlening: indienen bij P&V
- Kosten gemaakt op of na de startdatum van de nieuwe dienstverlening: indienen bij Vanbreda Health Care
*Wat bedoelen we met gemaakte kosten? Voor prestaties en onderzoeken geldt de datum waarop de prestatie (bijv. doktersconsultatie) of het onderzoek (bijv. MRI-scan) heeft plaatsgevonden. Voor geneesmiddelen en medisch materiaal geldt de datum van aankoop of de factuurdatum (bijv. bij huur van een medisch toestel).
Hoe kan ik nu weer een aangifte doen bij P&V?
Je kan een aangifte indienen via e-mail (health@pv.be) of post (P&V Verzekeringen, Dienst Gezondheid, Koningsstraat 151, 1210 Brussel).
Wat moet je bezorgen?
- Het volledig ingevulde en ondertekende formulier: ‘Geneeskundig verslag / aanvraag om tussenkomst’
- Bewijsstukken van de gemaakte uitgaven die in aanmerking komen voor terugbetaling.
Formulier niet in je bezit? Je kan het formulier eenvoudig aanvragen via e-mailadres of per post (zelfde gegevens als hierboven).
Ik verlaat binnenkort mijn huidige werkgever. Zijn deze nieuwigheden dan ook op mij van toepassing?
- U verlaat uw werkgever VÓÓR de start van de nieuwe dienstverlening: als u uw werkgever verlaat, hebt u de mogelijkheid om uw hospitalisatieverzekering bij P&V individueel voort te zetten. Kiest u hiervoor, dan zijn deze nieuwigheden in eerste instantie nog niet van toepassing. Het beheer blijft voorlopig via P&V verlopen, aangezien uw vertrek plaatsvindt vóór de start van de nieuwe dienstverlening.
- U verlaat uw werkgever NA de start van de nieuwe dienstverlening: Ja, als u ervoor kiest om na uw vertrek uw hospitalisatieverzekering individueel voort te zetten bij P&V, dan blijft het beheer verder verlopen volgens de nieuwe werkwijze via Vanbreda Health Care.