Oneens met een verkeersboete? Zo tekent u correct bezwaar aan
14 juli 2025
Gepost in: Voertuig Rechtsbijstand

U krijgt een verkeersboete, maar betwijfelt of u een overtreding hebt begaan. De datum klopt niet, of er is een andere reden waarom u ze niet wilt betalen. De boete negeren in de hoop dat ze verdwijnt, is geen goed idee. U kunt ze maar beter betwisten. Daar zijn manieren voor.
Hoe kunt u uw rechten doen gelden?
Iedereen kan al eens een verkeersboete krijgen: een snelheidsovertreding, foutgeparkeerd of niet betaald voor het parkeren, een verkeersovertreding, ...Soms zijn verkeersboetes echter niet correct. Een fout in de snelheidsmeting, een slecht zichtbaar bord of uitzonderlijke omstandigheden zijn bijvoorbeeld redenen waarom u een boete kunt betwisten. Maar hoe pakt u dat aan?
U kunt zich proberen te verdedigen met eigen middelen. De vraag is dan wat de procedure daarvoor is. Bovendien kost dat tijd en moet u een advocaat vinden, ... Een rechtszaak aanspannen is trouwens duur en wat brengt het dan uiteindelijk op?
Of u kunt een rechtsbijstandsverzekering auto afsluiten.
Uw beste troef om uw gelijk te halen
Bij onenigheid over een verkeersboete is de rechtsbijstandsverzekering auto uw beste troef. Uw verzekeraar helpt bepalen of het de moeite waard is om de boete aan te vechten of dat u ze beter gewoon betaalt. Als u kans maakt om te winnen, zal hij in uw plaats de juridische stappen ondernemen en de advocaat- en gerechtskosten betalen.
De rechtsbijstandsverzekering auto in een notendop
De rechtsbijstandsverzekering auto komt, voor u én uw gezinsleden, tussen in onder meer de volgende gevallen:
- U beging een verkeersovertreding en riskeert een boete of sanctie (strafrechtelijke verdediging).
- U bent zelf slachtoffer van een ongeval en vraagt een schadevergoeding van de tegenpartij.
- Bij contractuele geschillen, zoals een geschil met een garagehouder of carwash.
- Bij administratieve geschillen, zoals een geschil met de overheid over de inschrijving of technische controle.
- ...
Concreet zal uw verzekeraar eerst proberen om het conflict op te lossen zonder tussenkomst van de rechtbanken, via een minnelijke schikking. Is dat niet mogelijk en moet er een gerechtelijke procedure worden gestart, dan biedt de rechtsbijstand u administratieve en juridische bijstand. Uw gerechtskosten, de erelonen van de experts en de erelonen van de door u gekozen advocaat worden betaald.
Wist u dat? De rechtsbijstand auto Arces biedt u overal ter wereld dekking en wint al 12 jaar op een rij de Decavi-trofee in de categorie beste rechtsbijstand auto.
Wilt u een boete betwisten?
Hebt u een rechtsbijstandsverzekering auto? Contacteer dan eerst uw P&V-adviseur. Hij verzamelt de nuttige documenten en geeft u het nodige advies om u zo goed mogelijk te begeleiden.
Hebt u nog geen rechtsbijstand auto maar wilt u dit graag bespreken met een P&V-adviseur? Maak dan snel een afspraak.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Auto ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.