Oneens met een verkeersboete? Zo tekent u correct bezwaar aan

Gepost in: Voertuig Rechtsbijstand

Image of the blog article

U krijgt een verkeersboete, maar betwijfelt of u een overtreding hebt begaan. De datum klopt niet, of er is een andere reden waarom u ze niet wilt betalen. De boete negeren in de hoop dat ze verdwijnt, is geen goed idee. U kunt ze maar beter betwisten. Daar zijn manieren voor.

Hoe kunt u uw rechten doen gelden?

Iedereen kan al eens een verkeersboete krijgen: een snelheidsovertreding, foutgeparkeerd of niet betaald voor het parkeren, een verkeersovertreding, ...Soms zijn verkeersboetes echter niet correct. Een fout in de snelheidsmeting, een slecht zichtbaar bord of uitzonderlijke omstandigheden zijn bijvoorbeeld redenen waarom u een boete kunt betwisten. Maar hoe pakt u dat aan?

U kunt zich proberen te verdedigen met eigen middelen. De vraag is dan wat de procedure daarvoor is. Bovendien kost dat tijd en moet u een advocaat vinden, ... Een rechtszaak aanspannen is trouwens duur en wat brengt het dan uiteindelijk op?

Of u kunt een rechtsbijstandsverzekering auto afsluiten.

Uw beste troef om uw gelijk te halen 

Bij onenigheid over een verkeersboete is de rechtsbijstandsverzekering auto uw beste troef. Uw verzekeraar helpt bepalen of het de moeite waard is om de boete aan te vechten of dat u ze beter gewoon betaalt. Als u kans maakt om te winnen, zal hij in uw plaats de juridische stappen ondernemen en de advocaat- en gerechtskosten betalen.

De rechtsbijstandsverzekering auto in een notendop

De rechtsbijstandsverzekering auto komt, voor u én uw gezinsleden, tussen in onder meer de volgende gevallen:

  • U beging een verkeersovertreding en riskeert een boete of sanctie (strafrechtelijke verdediging).
  • U bent zelf slachtoffer van een ongeval en vraagt een schadevergoeding van de tegenpartij.
  • Bij contractuele geschillen, zoals een geschil met een garagehouder of carwash.
  • Bij administratieve geschillen, zoals een geschil met de overheid over de inschrijving of technische controle.
  • ...

Concreet zal uw verzekeraar eerst proberen om het conflict op te lossen zonder tussenkomst van de rechtbanken, via een minnelijke schikking. Is dat niet mogelijk en moet er een gerechtelijke procedure worden gestart, dan biedt de rechtsbijstand u administratieve en juridische bijstand. Uw gerechtskosten, de erelonen van de experts en de erelonen van de door u gekozen advocaat worden betaald.

Wist u dat? De rechtsbijstand auto Arces biedt u overal ter wereld dekking en wint al 12 jaar op een rij de Decavi-trofee in de categorie beste rechtsbijstand auto

Wilt u een boete betwisten?

Hebt u een rechtsbijstandsverzekering auto? Contacteer dan eerst uw P&V-adviseur. Hij verzamelt de nuttige documenten en geeft u het nodige advies om u zo goed mogelijk te begeleiden.

Hebt u nog geen rechtsbijstand auto maar wilt u dit graag bespreken met een P&V-adviseur? Maak dan snel een afspraak.   

 

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Auto ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.

Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Vermoeidheid achter het stuur: onze tips om alert te blijven

Gepost in: Voertuig Vakantie

Image of the blog article

Neem voldoende nachtrust voor vertrek

Na een nacht van minstens acht uur voor vertrek kunt u zich beter concentreren en riskeert u minder in te dommelen.

Vertrek op een goed moment

Ga niet rijden na een zware dag, tussen 13u00 en 15u00, of 's nachts tussen 2u00 en 5u00. Dat zijn typische momenten waarop we slaperig worden.

Respecteer de snelheid

Met een matige snelheid moeten uw hersenen minder informatie per seconde verwerken en raken ze minder snel overbelast. Minder vermoeidheid, meer veiligheid.

Herken tekenen van vermoeidheid

Geïrriteerde ogen, geeuwen, stijf gevoel, concentratieproblemen ...? Dat zijn waarschuwingen. Neem zo spoedig mogelijk een break.

Stop regelmatig voor een pauze

Een pauze om de twee uur is ideaal. Strek de benen, drink iets of neem een echte break.

En 's nachts rijden?

Minder dan 10% van het verkeer, maar bijna 46% van de dodelijke ongevallen: 's nachts is dus extra waakzaamheid geboden. Bereid u goed voor: rust voldoende, vermijd alcohol en zware maaltijden, kijk al even na op de kaart waar u kunt stoppen voor een pauze.

Pas uw rijgedrag aan: vertraag, anticipeer en wees extra aandachtig in landelijke gebieden (wilde dieren).

Zorg voor optimale zichtbaarheid: controleer of uw koplampen werken en schoon zijn. Nieuwe technologieën (led, laser, intelligente koplampen) verhogen de veiligheid aanzienlijk.

Goed om te weten

Er bestaan systemen in de auto die vermoeidheid herkennen en een pauze aanbevelen. Een waardevolle innovatie voor lange trajecten.

Uw veiligheid, onze prioriteit

Last but not least: bent u goed verzekerd? Uw P&V-adviseur overloopt graag met u hoe u momenteel verzekerd bent en wat er eventueel beter of goedkoper kan. Dankzij onze 170 kantoren in België vindt u altijd een adviseur bij u in de buurt. 

 

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Auto ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.

Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Zorgeloos op vakantie: de beste tips

Gepost in: Voertuig Familie Woning Van dag tot dag Vakantie

Image of the blog article

Vakantiedossier: goed voorbereid op vakantie

Vakantie. U kijkt er maanden naar uit en dan is het zover. Maar of u nu kiest voor een citytrip, een strandverblijf, een sportieve, culturele of avontuurlijke vakantie, een goede voorbereiding is onontbeerlijk.

Om u te helpen, maakten we een overzicht van zaken die nodig zijn om uw vakantie perfect te laten verlopen. U vindt in ons dossier heel wat inspiratie en handige tips rond vervoer, gezondheid, kinderen, huisdieren en nog veel meer. Zo kunt u met een gerust gemoed vertrekken.

Wij wensen u alvast veel plezier met de voorbereidingen en een prettige vakantie!

1. Enkele maanden voor uw vertrek
 

Reizen, vervoer en logement

Geen vakantie-inspiratie? Wat dacht u van een culinaire reis waarbij u de lokale keuken ontdekt en leert koken met verse, regionale ingrediënten? In combinatie met een taalcursus wordt u volledig ondergedompeld in de plaatselijke cultuur. Leer bijvoorbeeld éclairs of macarons maken in Rouen, verse pasta in Rome, paella in Valencia… 

Houdt u meer van de combinatie natuur en sportief? Naast wandelen en fietsen zijn er vakanties voor liefhebbers van raften, kanoën, parachutespringen, paragliden, kitesurfen, paardrijden en andere avontuurlijke activiteiten. Of wat dacht u van een verblijf in een agriturismo? U verblijft er op een boerenbedrijf te midden van olijfbomen, wijngaarden, bergen of heuvels in Toscane, Umbrië en andere schilderachtige regio’s.

Eiffeltoren Parijs

Bent u een film- of serieliefhebber? Misschien is dan een reisje naar Warchau (The Pianist, The Whitcher), Parijs (het decor voor honderden series en films), Berlijn (77 bioscopen!), Genève, Rome of Bologna wel een optie? 

Maar u kunt uw vakantie ook combineren met een muziekfestival, sportwedstrijd, safari, vrijwilligerswerk… De mogelijkheden zijn eindeloos.

Reserveer de vliegtuigtickets, de huurwagen, de huurwoning, het hotel of de camping. Vraag een bevestiging van uw reservering en betaal indien nodig het voorschot.

Denk aan het onderhoud van uw wagen, misschien is een bezoekje aan de garage nodig.

Goed om weten:
Hebt u nog een papieren rijbewijs? Geen nood, het blijft geldig tot 19/01/2033 en u mag ermee rijden in alle landen van de Europese Unie. Maar let op dat uw foto nog gelijkend is. Het is veiliger om uw Belgisch rijbewijs van voor 1989 te vernieuwen als u met de wagen naar het buitenland reist.

Administratie

Check of u een visum nodig hebt. Meer informatie vindt u op deze site of via de website van de ambassade van uw vakantieland. Controleer ook de geldigheidsdata van uw identiteitskaart, kredietkaart, paspoort, rijbewijs... Kinderen jonger dan 12 jaar hebben een Kids-ID, eID of paspoort nodig. Ook in de Europese Unie.

Goed om weten:
Reist u naar het Verenigd Koninkrijk? Sinds 2 april 2025 hebt u naast een internationaal paspoort ook een elektronische reisvergunning nodig. U kunt deze Electronic Travel Authorization (ETA) aanvragen met de ETA UK App of de ETA UK website

Gezondheid

Kijk na of u inentingen of geneeskundige voorzorgen nodig hebt.

Reizen met kids

2 meisjes in een vliegtuig met een tablet

Voorbereiding: Gaat u voor de eerste keer met uw (kleine) kinderen op reis? Bereid uw bengels dan goed voor. Een lange vliegtuigtrip bijvoorbeeld kan best intimiderend zijn. Zorg ervoor dat u voldoende snacks en speelgoed meeneemt om hen bezig te houden.

Leuke kinderboekjes: Voor peuters en kleuters bestaan er leuke kinderboekjes over reizen.  Deze boekjes kunnen helpen om uw kinderen enthousiast te maken voor de reis en hen voor te bereiden op wat ze kunnen verwachten.

Reisgidsen voor kinderen: Reisgidsen speciaal voor kinderen bevatten vaak leuke weetjes, spelletjes en activiteiten die uw kinderen kunnen doen tijdens de reis. Dit maakt het reizen niet alleen leerzaam maar ook leuk.

Avontuurlijke reizen: Er zijn veel mogelijkheden voor mooie en avontuurlijke reizen die geschikt zijn voor kinderen. Denk aan vakanties waarbij u samen kunt wandelen, fietsen, kamperen of andere buitenactiviteiten kunt ondernemen. Een mooie kans om wat quality time door te brengen met het hele gezin.

Zelfstandig reizen: Zijn uw kinderen wat ouder en willen ze zonder u op reis? Overweeg dan georganiseerde jeugdvakanties of zomerkampen. Het kan een mooie manier zijn om nieuwe vrienden te maken en wat zelfstandiger te worden.

Huisdieren

Bedenk op tijd wie uw dieren zal opvangen. Neemt u uw huisdier liever mee op vakantie? Vergeet dan niet het huisdierenpaspoort, de gezondheidsverklaringen en de inentingsbewijzen mee te nemen.

Op deze website vindt u meer informatie over reizen met huisdieren in de Europese Unie. Reist u buiten Europe? Informeer dan bij uw dierenarts of via de website van de ambassade van uw vakantieland wat de vereisten zijn.

Verzekeringen voor onderweg en ter plaatse

Bent u voldoende verzekerd onderweg en ter plaatse? Als autoklant bij P&V kunt u voor u en uw gezin voor een bescheiden bedrag een waarborg Pechbijstand en/of Bijstand Personen afsluiten. Zo voelt u zich alvast heel wat veiliger.

Hebt u een brandverzekering bij P&V? Dan is uw gehuurde vakantiewoning of hotelkamer mee verzekerd. Raadpleeg uw P&V-adviseur voor meer details.

Bekijk ook dit filmpje en ontdek hoe u zich kunt voorbereiden voor een zorgeloze vakantie. 

2. Enkele weken voor uw vertrek
 

  • Maak een fotokopie of een scan van belangrijke documenten zoals identiteitskaarten, autopapieren, verzekeringen... en maak foto's van uw waardevolle voorwerpen. Bewaar ze op een veilige plaats of in de cloud. Zo kunt u er overal aan.
  • Zet het telefoonnummer van uw P&V-adviseur in uw gsm. Noteer ook uw contractnummer.
  • Vraag uw Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK) aan bij uw mutualiteit. Reist u buiten Europa? Dan moet u in bepaalde gevallen ook een elektronische inreistoestemming, een bewijs van reisbijstandsverzekering of een inentingsbewijs kunnen voorleggen. Meer informatie vindt u op deze website
  • Wilt u uw krantenabonnement tijdelijk stopzetten of uw krant laten doorsturen naar uw vakantieadres? Laat dit dan minstens een week op voorhand weten aan de klantendienst van uw krant of via uw persoonlijke klantenzone. 
  • Verwittig uw buren dat u met vakantie gaat. U kunt hen vragen om uw planten water te geven, de vuilniszakken buiten te zetten, de brievenbus te lichten, de rolluiken of gordijnen te openen en te sluiten... én natuurlijk om u te verwittigen bij problemen (laat zeker uw telefoonnummer achter).
  • Hebt u een alarmsysteem? Informeer dan uw contactpersonen over de procedure bij een alarmmelding. En geef de alarmcentrale uw vakantiedata door.
  • Informeer u over de lokale gebruiken in uw vakantieland. In sommige landen houdt u bijvoorbeeld best rekening met vestimentaire gewoontes. Raadpleeg reisgidsen of surf naar deze website voor praktische info.

Wist u dat?
De zomervakantie is een tijd van ontspanning en welverdiende rust, maar helaas ook een periode waarin inbrekers vaker toeslaan. Tips over inbraakpreventie vindt u in dit blogartikel.

U reist met de wagen

man die de bandendruk meet

  • Controleer het olie- en waterpeil, uw koplampen, stoplichten en knipperlichten.
  • Controleer de bandendruk (ook het reservewiel).

Tip: In de gebruiksaanwijzing van uw wagen vindt u de aanbevolen druk bij volle lading. Wist u trouwens dat een lage bandendruk het risico verhoogt op een lekke band en leidt tot een hoger brandstofverbruik?

  • Zelfs met een gps is het een goed idee om uw reisweg te kennen. Bekijk voor uw vertrek uw kaarten of check het internet. Vergeet zeker niet het adres van uw hotel, uw huurwoning of uw camping op te slaan of mee te nemen.
  • Reist u naar Frankrijk? Neem dan zeker een fluo veiligheidsvest mee en een gevarendriehoek. Een alcoholtester is niet langer verplicht. 
  • Neem - indien nodig - pilletjes tegen wagenziekte mee.

U reist met het vliegtuig

  • Controleer uw vliegtickets en print ze uit of bewaar ze op uw smartphone. Regel uw transport heen en terug naar de luchthaven rekening houdend met eventuele vertragingen.
  • Luchtvaartmaatschappijen zijn erg streng wat betreft handbagage. Zorg ervoor dat al uw bagage past in één stuk en overschrijd zeker het gewicht niet, noch de maximale afmetingen.

3. Enkele dagen voor uw vertrek
 

Een vakantielijstje

Altijd vervelend als u ter plaatse merkt dat er iets onmisbaars ontbreekt in uw bagage. Bijvoorbeeld de lader van uw fototoestel of gsm, de lievelingsknuffel van uw spruit… Hierbij een handig lijstje dat u kunt uitprinten. Vul gerust aan waar nodig.

U reist met de wagen

  • Verdeel uw lading evenwichtig over de wagen. Zaken die u onderweg nodig kunt hebben zoals een frigobox of verbandkistje houdt u binnen handbereik.
  • Hebt u een fietsendrager of een dakkoffer, check dan tijdens uw reis regelmatig de bevestigingen. Overschrijd niet het maximale toegelaten gewicht van uw dakkoffer maar vul hem met zaken die veel plaats innemen maar niet zwaar zijn: schoenen, lakens, handdoeken, strandspelen... en die u pas nodig hebt wanneer u aangekomen bent.
  • Vermijd grote voorwerpen los op de hoedenplank. Ze belemmeren uw zicht en vormen een risico als u hard moet remmen.
  • Reist u naar het Zuiden, dan vermijdt u beter de weekends, vooral de zaterdagen. Ook in Zwitserland, Oostenrijk, Spanje en Italië zijn de wegen dan overbevolkt.
  • Reist u naar Frankrijk en wilt u graag op voorhand weten hoeveel péage u moet betalen, surf dan naar deze website
  • Verkeersregels verschillen van land tot land. Een overzicht van de meeste Europese landen vindt u op de website van ECC-Net (het Europees centrum voor de consument België).
  • Neem spelletjes, boekjes, tekenmateriaal, dvd's e.a. mee om uw kinderen bezig te houden tijdens de reis. Breng ook eens een bezoekje aan de bib. Daar vindt u naast boeken en dvd's ook een collectie luister-cd's voor kinderen. Gegarandeerd uren plezier en niet alleen voor uw kroost.

U reist met het vliegtuig

  • Maak een foto van de inhoud van uw bagage. Neem een kleine toilettas en enkele essentiële voorwerpen mee in uw handbagage.
  • Bevestig uw adresgegevens niet op uw reistassen. U maakt het personen met slechte bedoelingen op deze manier gemakkelijk om te weten dat u een aantal dagen niet thuis bent.
  • Neem eventueel medicijnen mee tegen luchtziekte. Kauwgom of snoepjes voorkomen pijnlijke oren tijdens het stijgen en landen.

Wist u dat?

Sinds 2006 gelden volgende maatregelen voor uw handbagage:

  • U mag enkel vloeistoffen meenemen in individuele verpakkingen van maximaal 100 ml. Denk aan water maar ook aan parfum, crèmes, tandpasta…
  • Medicijnen en voeding voor baby's zijn nog wel toegelaten, net als vloeistoffen en parfums die u in een winkel in de luchthaven in de EU of aan boord van een vliegtuig koopt (wel niet openen). 
  • Meer details vindt u hier of bij uw luchtvaartmaatschappij.

Huis

  • Lampen die aan- en uitgaan via een tijdschakelaar geven de indruk dat uw huis tijdens uw vakantie bewoond is. Vergeet wel niet uw buren te verwittigen.
  • Hang geen briefje aan de deur, spreek geen boodschap in op uw antwoordapparaat of post geen bericht op sociale media dat u op vakantie bent. Schakel indien mogelijk uw telefoon door naar uw gsm of een ander toestel.
  • Laat geen ladder rondslingeren en doe uw tuinhuisje op slot (ook om te vermijden dat het materiaal dat er zich bevindt, gebruikt wordt).
  • Leg uw sleutel niet onder de mat of een bloempot.
  • Laat geen waardevolle voorwerpen in het zicht liggen, op een vensterbank bijvoorbeeld.

koppel dat met 2 koffers met de auto op vakantie vertrekt

4. De dag van uw vertrek

Laatste controles

  • Check online in en download uw boardingpass voor uw vertrek naar de luchthaven. 
  • Kijk voordat u vertrekt nog eens na of alles in huis in orde is en sluit alle deuren en ramen van uw woning.
  • Denk aan een picknick als u met de wagen reist: een thermos met koffie, fris water, bekertjes, gezonde hapjes voor de kinderen. Een keukenrol of nat washandje zijn handig bij plakkerige handjes en snoetjes.
  • Sluit het water af en koppel alle elektrische apparaten los behalve uw ijskast en diepvriezer.
  • Vergeet niet het koffiezetapparaat en het strijkijzer uit te zetten die u net voor uw vertrek nog gebruikte.

Op weg met het vliegtuig

  • Om een trombose te voorkomen is het bij lange vluchten erg belangrijk om veel te drinken (en dus ook regelmatig te plassen) en geregeld met uw voeten te bewegen of een wandelingetje te maken in het gangpad.
  • Bent u hartpatiënt? Informeer bij uw dokter of hij drukkousen of een heparine-injectie voor vertrek aanraadt.

Op weg met de wagen

  • Zorg dat iedereen goed uitgerust vertrekt, zeker de chauffeur(s). Rijdt u 's nachts, dan kunnen uw kinderen een dutje doen. Tegen dat ze ‘s ochtends wakker worden, bent u al een heel eind opgeschoten.

Lees ook: Autovakantie: 10 tips om alert te blijven achter het stuur

  • Controleer een laatste keer uw wagen en neem de reservesleutel mee.
  • Iedereen klikt zijn gordel vast, zowel vooraan als achteraan. Kinderen kleiner dan 1m35 zitten in een kinderzitje of op een verhogingskussen (met of zonder ruggensteun).
  • Houd voldoende afstand en stop elke twee uur om even de benen te strekken, iets te drinken of naar het toilet te gaan.
  • Neem een spons of zeemvel mee om de ruiten van uw wagen proper te maken en zo de vliegjes te verwijderen.
  • Respecteer de plaatselijke verkeersregels. In sommige landen geldt een nultolerantie voor alcohol in het verkeer.
  • Betaal aan de tolplaatsen met uw bankkaart, zo wint u tijd.

5. Veilig op reis
 

  • P&V ontwikkelde voor haar autoklanten twee aanvullende waarborgen om met een gerust hart op reis te kunnen vertrekken: de Pechbijstand en de Bijstand Personen.
  • Gaat u met de auto op vakantie? De waarborg Pechbijstand geldt voor uw wagen en de inzittenden bij een defect, ongeval of diefstal in alle landen vermeld op uw groene kaart van P&V. Kan uw wagen niet ter plaatse hersteld worden, dan wordt hij naar een garage gesleept in het buitenland of gerepatrieerd naar België. Onze medewerkers van de dienst Bijstand doen al het mogelijke om een vervangwagen of een alternatief te zoeken zodat u uw reis kunt verderzetten.
  • De waarborg Bijstand Personen biedt u wereldwijd uitgebreide ondersteuning ongeacht het gebruikte vervoermiddel en dat bij incidenten, ziekte, ongeval… Uiteraard kunt u beide waarborgen combineren.

Tip: Registreer uw reis via Travellers Online. Zo kan de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken u, indien nodig, makkelijker informeren en ondersteunen bij crisissen, aanslagen of ongelukken in uw vakantieland. Uw contactgegevens blijven vertrouwelijk.

Hebt u nog vragen over uw verzekeringen voor u op vakantie vertrekt? Contacteer gerust uw P&V-adviseur. Hij beantwoordt met plezier al uw vragen.

Uitsluitingen en beperkingen

Waarborg Pechbijstand

Een verblijf van meer dan drie maanden in het buitenland is niet gedekt.

Waarborg Bijstand Personen

P&V Bijstand neemt de medische, chirurgische, farmaceutische en hospitalisatiekosten in het buitenland ten laste tot maximaal 50.000 euro.
 

Dit artikel werd geactualiseerd op 10 april 2025.

Bronnen: diplomatie.be, politie.be, YourEurope, reisroutes.be en eccbelgie.be.

Deze webpagina betreft reclame met daarin algemene informatie over de hierboven vermelde verzekeringen ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, waarop het Belgisch recht van toepassing is. Op deze verzekeringen zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden of algemene pagina’s en de IPID–fiches of algemene pagina’s van deze producten aandachtig te lezen vóór de onderschrijving door te klikken op de respectievelijke productnamen in de toelichting hierboven. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor een periode aangegeven in de voorwaarden van het contract, met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Deze zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e-mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich per post wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35, 1000 Brussel), telefonisch (02/547.58.71) of via e-mail (info@ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Om uw risicoprofiel te bepalen, passen we enkele segmentatiescriteria toe. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen. 

Zorgeloos op reis met uw elektrische auto: zo bereidt u zich goed voor!

Gepost in: Voertuig Familie Vakantie

Image of the blog article

Plan uw route op basis van de autonomie en beschikbare laadpunten

Voor u vertrekt, is het belangrijk om de laadpunten op uw traject te lokaliseren. Tools zoals Chargemap, Electromaps of A Better Routeplanner geven u een duidelijk overzicht van de beschikbare laadstations, laadtijden, tarieven en alternatieven. Op de autosnelweg kiest u best voor de 'sprongmethode': liever korte, frequente stops dan één lange laadbeurt wanneer de batterij leeg is. Stop idealiter om de 250 tot 300 km en laad tussen 15% en 80% bij – dat is de snelste laadzône.

Kies voor snelle of ultrasnelle laadstations

Er bestaan verschillende types laadstations

  • Normaal laden (tot 22 kW): tot 120 km autonomie per uur.
  • Snelladen (43 tot 160 kW) en ultrasnelladen (meer dan 160 kW): tot 80% autonomie in 30 tot 60 minuten.
  • Ultrasnel opladen (meer dan 160 kW): ideaal voor lange afstanden.

Let op: niet alle voertuigen kunnen met dezelfde snelheid laden. Controleer wat het maximale laadvermogen van uw wagen is.

Voorzie toegang en betaling vooraf

Niet elk laadpunt is vrij toegankelijk. Controleer vóór vertrek: 

  • De toegangsvoorwaarden (openingsuren, openbaar of privé).
  • De betalingsmiddelen: bankkaarten worden zelden aanvaard. Gebruik bij voorkeur multi-netwerklaadpassen zoals Chargemap Pass of Pass IZIVIA.
  • Lokale laadapps kunnen ook via smartphone toegang geven.

Optimaliseer het rijbereik van uw batterij

Enkele slimme gewoontes om minder te verbruiken:

  • Kies voor secundaire wegen in plaats van snelwegen.
  • Gebruik airco of verwarming met mate.
  • Hou de wagen zo licht mogelijk: hoe zwaarder hij is, hoe meer hij verbruikt.
  • Rijd soepel, zonder bruuske versnellingen.

Oververhitting of incident? Zo reageert u correct

Bij oververhitting of batterijproblemen: blijf waakzaam. Lithium-ionbatterijen kunnen beschadigd raken of zelfs vlam vatten bij een schok of extreme hitte.

De juiste reflexen:

  • Zet de wagen in neutraal.
  • Trek de handrem aan.
  • Zet de motor uit.
  • Hou de sleutel op afstand om elke elektrische impuls te vermijden.

Uw veiligheid, onze prioriteit

Last but not least: bent u goed verzekerd? Uw P&V-adviseur overloopt graag met u hoe u momenteel verzekerd bent en wat er eventueel beter of goedkoper kan. Dankzij onze 170 kantoren in België vindt u altijd een adviseur bij u in de buurt. 
 
 

 

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Auto ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.

Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Le Beau Vélo de RAVeL 2025: fietsen door Wallonië met P&V

Gepost in: Fiets

Image of the blog article

Wat is Le Beau Vélo de RAVeL?

Le Beau Vélo de RAVeL, een evenement dat meer dan 20 jaar geleden voor het eerst georganiseerd werd door een journalist van de RTBF en vandaag niet meer weg te denken is uit Wallonië, richt zich tot gezinnen en liefhebbers van het stalen ros. De hele zomer lang halen elke zaterdag meer dan 5.000 deelnemers hun fiets van stal voor dit evenement dat uitgezonden wordt op radio en televisie. 


Maar waarom RAVeL? RAVeL staat voor het doorkruisen van de Waalse landschappen via de befaamde 'ravels' (Réseau Autonome des Chemins Lentes, autonoom netwerk van trage wegen). Dat zijn fietspaden voor zachte mobiliteit langs kanalen, jaagwegen of in oude spoorwegbeddingen.   

Concreet betekent Le Beau Vélo de RAVeL ook acht etappes, elke zaterdag tussen 5 juli en 23 augustus 2025 in Luik, Luxemburg, Henegouwen en Brussel.

Net als de voorbije drie jaar ondersteunen we Le Beau Vélo de Ravel als hoofdsponsor en enige verzekeraar. 

Zin om deze zomer eropuit te trekken met de fiets? Alleen, met collega's, met uw gezin of uw klanten? Neem dan gratis deel aan een of meer etappes van Le Beau Vélo de RAVeL. 
We vragen u wel om vooraf in te schrijven. De deelnemers krijgen een polsbandje – op te halen aan de P&V-stand – dat hun toegang verleent tot de vip-tent, met doorlopend drank en eten. Komt u met meerdere personen, meld dit dan tijdig zodat we op voorhand voldoende polsbandjes kunnen reserveren.

Win een elektrische fiets ter waarde van 3.000 euro!

Kom naar onze P&V-stand voor een unieke race! Twee tandems die met Strava zijn verbonden, strijden tegen elkaar, terwijl magneten de snelheid live weergeven op miniatuurfietsen. Een even leuke als indrukwekkende animatie die bij elke pedaalslag de spanning doet stijgen. Het is nu aan u! En als u dat nog niet gedaan hebt, kunt u Vity downloaden, de app die u begeleidt naar een gezondere levensstijl. 

Op onze stand van 75m² vindt u nog meer leuke verrassingen: een schminkhoek voor de kinderen, een ludiek behendigheidsspel voor het hele gezin en voor de gelukkigen de kans om een elektrische fiets te winnen ter waarde van 3.000 euro dankzij onze grote wedstrijd. En niet te vergeten een klein P&V-souvenir voor alle deelnemers!

Na de rit, aan het einde van de dag, geven diverse artiesten een liveconcert op het podium in het startdorp. 

De zomeretappes 2025 van Le Beau Vélo de RAVeL

Ontdek de etappes van de editie 2025 van Le Beau Vélo de Ravel. 

  • Zaterdag 5 juli: Martelange 
  • Zaterdag 12 juli: Fontaîne l'Evêque 
  • Zaterdag 19 juli: Moeskroen 
  • Zaterdag 26 juli: Visé 
  • Zaterdag 2 augustus: Vallée de la Molignée 
  • Zaterdag 9 augustus: Chimay 
  • Zaterdag 16 augustus: Peruwelz 
  • Zaterdag 23 augustus: Sart-Tilman 

Alle praktische info van de dag (planning, parking, verloop van de dag, details van de animatie aan het einde van de tocht enz.) is beschikbaar op de website van Le Beau Vélo de RAVeL en op de Facebookpagina van het evenement.

Het parcours 

Het parcours is 25 tot 35 kilometer lang. Elke deelnemer rijdt op zijn of haar eigen tempo. De wegen waarlangs het parcours loopt, worden tijdens het evenement beveiligd en afgesloten voor het verkeer.  

Een typische dag van Le Beau Vélo de RAVeL

  • 8u30 – 13u00: Ontvangst van de deelnemers en brunch
  • 10u00: opening van de stands, waaronder de P&V-stand, en van de activiteiten
  • 13u00: start van de fietsers en live uitzending van de rit op Vivacité
  • 14u15 – 14u45: bevoorradingsstop
  • 15u45 – 18u30: live optredens van artiesten

Veilig en zorgeloos onderweg met de fietsverzekering van P&V

Vertrouw op P&V en geniet van een optimale fietsverzekering. Wij bieden drie formules aan die inspelen op ieders behoeften, en geven onze klanten de vrijheid om hun verzekering maandelijks op te zeggen als ze dat wensen. Vragen? Aarzel niet om contact op te nemen met uw P&V-adviseur.

 

 

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één maand met stilzwijgende verlenging.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook alle wettelijke informatie raadplegen. 

Nieuwe artikels