Een auto-ongeval met een tegenpartij: wat te doen?  

Van ongeval tot herstelling in vier stappen

Bij een auto-ongeval is P&V uw beste partner. Van de bijstand tot de vergoeding, we begeleiden u bij elke stap. Ontdek hier wat te doen bij een ongeval met een tegenpartij.

Een ongeval? Dit doet u eerst

 De situatie beveiligen en hulp vragen 

  • Beveilig eerst de situatie.
  • Gewonden? Bel de hulpdiensten op het nummer 101 (of 112 overal in Europa).

Tip: neem een foto van het ongeval 

 

Dringend bijstand nodig? Bel 02 229 00 11

Onze medewerkers helpen u 7 dagen op 7, 24 uur op 24. 

Om snel geholpen te worden, geef de volgende informatie door: 

  • de plaats van het ongeval (gemeente, straat, kilometerpaal ...)
  • het telefoonnummer waar we u kunnen bereiken 
  • het nummer van uw verzekeringscontract (dat staat op uw groene kaart) 

Stap 2: de schade aangeven 

Vul het aangifteformulier in 

  • Vul samen met de tegenpartij, ter plaatse een Europees aanrijdingsformulier in.
  • Bij twijfel ondertekent u het niet, en vullen u en de tegenpartij elk een eigen formulier in. 

 

Het aangifteformulier

Bezorg binnen acht dagen de volgende gegevens aan uw adviseur:

  • het ingevulde en ondertekende Europees aanrijdingsformulier
  • een kopie van het proces-verbaal als de politie ter plaatse was
  • alle bewijsstukken die uw schade aantonen, bijvoorbeeld foto’s
  • de gegevens van de garage waar u uw wagen wilt laten herstellen. 

Selecteer uit deze lijst de garage van uw voorkeur. Kiezen voor een garage uit het P&V-netwerk biedt heel wat voordelen. Verkiest u toch een andere garage, geef ons dan de naam en het adres door.

Stap 3: uw schadedossier wordt geopend 

Ontvangstbevestiging van uw schadeaangifte 

Binnen 24 uur na ontvangst van uw schadeaangifteformulier, krijgt u van ons een ontvangstbevestiging. Hierin vindt u de volgende informatie:
  • uw dossiernummer 
  • de bevestiging dat u uw hersteller kunt contacteren
  • de gegevens van de expert (indien van toepassing)
 

Vragen over uw schadedossier? 

Hebt u vragen over uw schadedossier, contacteer dan uw P&V-adviseur, hij kan u het beste verder helpen. 

U kunt ook de beheerder van uw schadedossier contacteren. U kunt deze gegevens terugvinden op de brief of de e-mail die u van ons kreeg toen uw dossier werd geopend. 

Stap 4: hebt u recht op een schadevergoeding? 

de herstelling van uw wagen: U bent in recht en uw wagen wordt hersteld door een erkende hersteller uit het P&V-netwerk

Uw wagen wordt hersteld door een garage uit het P&V-netwerk

 

  • P&V neemt de factuur van de herstelling voor haar rekening.
  • U krijgt gratis een vervangwagen voor de volledige duur van de herstelling.
U laat uw wagen liever niet herstellen? Contacteer dan uw P&V-adviseur. De schadevergoeding kan gestort worden op uw bankrekening.
 

U bent in fout maar hebt een omniumverzekering

  • P&V betaalt de herstelling van uw wagen. Enkel de eventuele vrijstelling is voor uw eigen rekening. Kiest u voor een door P&V erkende hersteller, dan krijgt u een korting op uw vrijstelling.
  • U krijgt gratis een vervangwagen voor de volledige duur van de herstelling.

Niet akkoord met het expertisebedrag?

Bent u het niet eens met het door de expert vastgestelde schadebedrag? Neem dan contact op met uw P&V-adviseur.