Hoe maakt u uw motor klaar voor het nieuwe seizoen?

Gepost in: Motorfiets

Image of the blog article

Als uw motor lang heeft stilgestaan, bijvoorbeeld na de winter, dan doet u er goed aan om eerst een aantal onderdelen en ook uw motoruitrusting te controleren, zodat u veilig en pechvrij op pad kunt. En minstens even belangrijk als de staat van uw motor is uw rijvaardigheid. Ook die kan na de winter misschien wel een opfrissing kan gebruiken, want die eerste rit is altijd weer even wennen!

Handige checklist om uw motor en uw motoruitrusting zelf te controleren na de winter

Om u een eind op weg te helpen, vindt u hieronder een lijst met de belangrijkste aandachtspunten, zowel voor uw motor als voor uzelf, de bestuurder. We raden u aan om deze checklist te overlopen vóór u het stof van uw zadel blaast. En bij de minste twijfel: contacteer een erkende motorgarage.

Controleer de basisonderdelen van uw motor

  • Breng uw banden op de juiste spanning (en doe dat om de twee weken): voor normaal gebruik is dat 2,5 bar voor een voorband en 2,9 bar voor een achterband. Wat de beste druk is, staat meestal op de banden zelf of op de website van de bandenfabrikant.
  • Controleer de staat van uw banden: let hierbij op profieldiepte, eventuele schade en ongewone slijtage. Versleten banden verminderen de prestaties van uw motor en de grip op de weg: vervang ze op tijd!
  • Doe een visuele controle van uw remmen, remblokjes en het niveau van de remolie. Ververs uw remolie als dat nodig is.
  • Check of alle lichten nog werken:  voorlicht, achterlicht, knipperlichten en remlicht.
  • Kijk uw ketting en de tandwielen na. Als u uw ketting van het tandwiel kan aftrekken, dan is er al slijtage. Ketting en tandwielen vervangt u best samen, zodat ze goed op elkaar passen.
  • Poets uw motorfiets grondig: dat is de beste manier om eventuele gebreken te ontdekken.

Controleer uw motoruitrusting: jas, broek, helm, handschoenen én laarzen!

  • Onderwerp uw helm aan een kritische inspectie. Een helm die is gevallen of waarmee u zelf bent gevallen, kunt u best vervangen, ook al ziet u niet meteen schade of een breuk. Is uw helm ouder dan vijf jaar? Dan is hij sowieso aan vervanging toe.
  • Zorg ervoor dat u gezien wordt en kies voor heldere, fluorescerende kledij (handschoenen, laarzen, motorvest en -broek), ook overdag en bij mooi weer.

Al een tijdje niet meer met de motor gereden? Fris uw rijvaardigheid op en wees extra voorzichtig

  • Fris uw kijk- en rijtechniek op met een training of dagopleiding bij de rijschool of een gespecialiseerd centrum zoals de vzw STAM Education, de KTM Street Academy of MRV.
  • Wees extra voorzichtig tijdens uw eerste rit en vergeet niet dat de andere weggebruikers niet altijd beseffen dat het aantal motorrijders toeneemt zodra het weer beter wordt.

Reken op P&V voor uw motorverzekering

Op zoek naar de perfecte bescherming voor uw motorfiets? Kies dan voor de motorverzekering van P&V. Deze is beschikbaar in drie formules (Basic, Medium en Serenity), maar u kunt uw verzekering ook à la carte samenstellen, op maat van uw rijgewoonten.

Meer informatie? Contacteer uw P&V-adviseur. Hij helpt u graag verder.

 

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Motor ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Nieuwe artikels