Publieke laadpalen

Alles wat u moet weten voordat u uw auto oplaadt

In België winnen elektrische voertuigen steeds meer terrein. Vorig jaar werden in ons land maar liefst 138.091 elektrische en hybride wagens ingeschreven, tegenover slechts zo’n 19.054 vijf jaar geleden.

Enige schaduwzijde: niet alle bestuurders van 100% elektrische voertuigen en plug-in hybrides hebben de luxe om ze thuis of op het werk op te laden. Voor hen is er de oplossing van publieke laadpunten.

Laadtypes, plaats van de laadpalen, gebruikskosten... In dit dossier hebben we alle praktische informatie verzameld die u best even doorneemt voordat u uw wagen bij een publieke laadpaal oplaadt. Volg de gids!

Wat is een publieke laadpaal?

Een publieke laadpaal is een laadstation dat, zoals de naam het zegt, op de openbare weg staat en dat door iedereen gebruikt kan worden. Dit type laadpunt is 24 uur per dag en 7 dagen per week toegankelijk.

Ze mogen niet worden verward met semipublieke laadpalen die door ondernemingen op openbare parkings of op parkeerterreinen van winkels of supermarkten worden geplaatst.

Hoe laadt u uw elektrische auto op aan een publieke laadpaal?

Om te 'tanken' aan een publiek laadstation moet een automobilist een contract hebben ondertekend met een Mobility Service Provider (MSP). Hij krijgt dan een laadkaart om zich te identificeren aan de publieke laadpalen. Bij het opladen van zijn voertuig worden gegevens verzameld (laadsnelheid, verbruikt aantal kWh, duur) en doorgestuurd naar de MSP die het bedrag van de dienst factureert.

Het is ook mogelijk om rechtstreeks aan een publieke laadpaal te betalen, zonder een contract te hebben ondertekend met een MSP (meestal via bankkaart, mobiele app, sms of mobiel betalen). Deze betaalwijzen blijven momenteel echter beperkt beschikbaar en we raden u af om naar een laadpaal te gaan zonder laadkaart.

Opgelet!
Niet alle publieke laadstations hebben hetzelfde stopcontact. In Europa is de type 2-stekker inmiddels populair, maar er zijn nog steeds palen met een type 3 C-stekker. Ook voor snelladen zijn er verschillende soorten stopcontacten: COMBO 2, CHAdeMO.

Wat zijn de verschillende laadtypes?

Een elektrisch voertuig of plug-in hybride kan worden opgeladen via twee soorten publieke laadpalen: laadpalen met ‘normale’ snelheid, waarvoor u een eigen kabel nodig hebt, en ‘snelle’ laadpalen, met een laadkabel die rechtstreeks in het station is geïntegreerd.

Snellaadstations zijn een uitstekende back-up voor als u bijna gaat stilvallen, want ze leveren in slechts 30 minuten een laadvermogen van 80%. Houd er echter rekening mee dat de stopcontacten van snelle laadpalen niet dezelfde zijn als die van de 'klassieke' laadpalen en dat de kosten voor snelladen vaak hoger zijn. Bovendien zal het te vaak snel opladen de levensduur van de batterij van een voertuig verkorten.

Voor het opladen aan publieke laadpalen worden vijf types stopcontacten gebruikt, waarvan twee voor snelladen:

  • Het type 1-stopcontact heeft een laadvermogen tot 7,4 kW. In ons land zijn er maar weinig publieke laadpalen met een type 1-stopcontact. Dit is eerder voorbehouden voor de Aziatische automarkt.
  • Type 2 is het standaardstopcontact in Europa. De meeste publieke laadstations zijn hiermee uitgerust. Het type 2-stopcontact heeft een laadvermogen tot 43 kW.
  • De CCS-stekker is een verbeterde versie van het type 2-stopcontact. Hij is ontworpen voor snelladen en heeft een vermogen tot 170 kW (maar in de praktijk 50 kW).
  • Bij publieke laadstations wordt het type 3-stopcontact weinig gebruikt, maar toch zijn een aantal ermee uitgerust.
  • Het type 4-stopcontact (of CHAdeMO) is een snellaadcontact dat laadvermogens tot 50 kW mogelijk maakt.

Conclusie ? Voordat u naar een publieke laadpaal gaat, moet u ervoor zorgen dat u het juiste type kabel hebt (meegeleverd met uw auto) of moet u checken of uw kabel compatibel is met het gekozen oplaadpunt.

Waar vindt u in België publieke laadpalen?

Het aantal publieke laadpalen neemt langzaam maar zeker toe in ons land. In 2018 waren er op ons grondgebied 2.958 laadpalen. Een jaar later waren dat er al 6.429 (+177%). Van de geïnstalleerde laadpalen waren 476 snellaadstations.

Hoe vind ik gemakkelijk een publieke laadpaal? Er zijn verschillende tools beschikbaar. Vaak geeft het geïntegreerde navigatiesysteem van elektrische auto's aan waar de dichtstbijzijnde laadpalen zich bevinden. Is dat niet het geval voor uw navigatiesysteem, dan kunt u zich wenden tot de mobiele applicaties die daarvoor ontwikkeld zijn. Check wel of ze publieke laadpalen weergeven. Hieronder vindt u een niet-exhaustieve lijst met beschikbare mobiele applicaties.

Hoeveel kost een oplaadsessie aan een publieke laadpaal?

Die vraag is vandaag moeilijk te beantwoorden door het gebrek aan transparantie over het onderwerp. Lees aandachtig het contract van uw Mobility Service Provider om verrassingen te vermijden. Gebruikt u uw laadkaart niet? Raadpleeg dan de beschikbare informatie op de laadpaal zelf.

Om u een idee te geven van de toegepaste prijzen: bijstandsspecialist VAB heeft een test uitgevoerd aan meerdere laadpalen. Voor 18 kWh elektriciteit (ongeveer 100 km autonomie) kost het opladen 6,30 euro aan een normaal publiek laadstation en 11,70 euro aan een snellaadstation. Opladen aan een publieke laadpaal is dus duurder dan thuis of op het werk, maar die laatste opties zijn helaas niet altijd beschikbaar.

Goed verzekerd voor elektrisch rijden

Rijdt u met een elektrische of plug-in hybride auto? Denk erom een verzekering af te sluiten die geschikt is voor dit type voertuig. De P&V-autoverzekering elektrische wagen bestaat in verschillende formules en kan à la carte worden samengesteld. Zo geniet u een verzekering op maat die aan uw behoeften voldoet.

De kers op de taart? Uw P&V-autoverzekering dekt u als u een publieke laadpaal beschadigt tijdens het gebruik ervan. Zo kunt u uw elektrische auto met een gerust hart opladen!