Met de fiets naar het werk? Bent u dan gedekt door de verzekering?

U hoeft geen MAMIL (Middle-Aged Man In Lycra: 45-plusser in koerstenue) te zijn om door te hebben dat met de fiets (elektrisch of niet) naar het werk gaan tegenwoordig ‘in’ is. Maar, even serieus: wat zijn de redenen om naar het werk te fietsen, wat hebt u nodig voor uw veiligheid en comfort, en wat doet u bij problemen?

Waarom met de fiets naar het werk?

Daar zijn verschillende heel goede redenen voor:

  • Uw gezondheid! Dagelijks 30 minuten bewegen helpt het risico op hart- en vaatziekten en diabetes te verminderen. En dat is nog los van het positieve effect op uw stressniveau.
  • Het is goed voor de planeet! Door niet de auto te nemen om te gaan werken, verkleint u uw CO2-voetafdruk met 700 kg CO2 per jaar voor een traject van 10 km.
  • Het is goed voor uw portemonnee! Met de huidige energie- en brandstofprijzen kunt u er enkel wel bij varen.
  • Het helpt u beter op tijd te komen! De duur van uw rit hangt niet langer af van hoeveel verkeer er is en of het vlot rijdt of niet.
  • U bent vrijer! Onderweg kunt u zonder een parkeerplek te hoeven zoeken stoppen waar u wilt, om een boodschap te doen, met iemand een praatje te maken of te genieten van de zonsopgang.

Wat hebt u nodig om met de fiets naar het werk te gaan?

Als u elke weekdag op de fiets zit, merkt u heel goed dat het weer in onze contreien snel kan omslaan, en dat meerdere keren per dag. De kleding die ’s ochtends perfect leek voor onderweg kan te licht of juist te warm blijken voor de terugweg.

Zorg er in elk geval voor dat u beschikt over een basic fietstenue enerzijds, en anderzijds een outfit waarmee u in alle comfort uw werk kunt doen zonder dat uw collega’s vreemd opkijken.

Wettelijk gezien zijn de regels voor fietsers in België relatief simpel: op het fietspad rijden als dat er is, rechts rijden natuurlijk, en de andere zwakke weggebruikers (voetgangers) niet in gevaar brengen. Wel doet u er goed aan de volgende zaken aan te schaffen:

  • Een fietsslot
  • Een helm
  • Een verzekering
  • Bijstand

En om in optimale conditie aan uw werkdag te beginnen:

  • Een waterdichte rugzak of fietstas, zeker als u elektronische apparatuur meeneemt
  • Geschikte kleding en schoenen voor de rit en voor het werk
  • Toiletspullen om een douche te nemen na aankomst

Zijn er op uw werkplek voorzieningen voor wie met de fiets komt?

Werkgevers die de zachte mobiliteit genegen zijn, kunnen bijvoorbeeld zorgen voor kleedkamers, douches en lockers voor uw helm en sporttas.

Hebt u een verzekering nodig voor het woon-werkverkeer per fiets?

Een ongeval met de fiets onderweg naar of van het werk kunt u aangeven als arbeidsongeval. De verzekering van uw werkgever neemt wel de medische kosten voor haar rekening, maar doet niets voor de materiële schade aan uw fiets of accessoires. Daarvoor hebt u een fietsverzekering nodig.  

Wat dekt zo’n fietsverzekering precies?

Een basisfietsverzekering dekt in principe de materiële schade bij een ongeval met de fiets, tijdens het woon-werkverkeer of niet. Ze dekt u ook bij diefstal en biedt eventueel pechbijstand (een platte band komt vaak genoeg voor!). U kunt zelfs kiezen voor dekking van lichamelijke schade en/of rechtsbijstand.

Met een gerust gemoed de fiets op met de fietsverzekering van P&V


Onze flexibele fietsverzekering biedt een heel complete dekking tegen diefstal en materiële schade inclusief bijstand, met daarbovenop verschillende interessante overige waarborgen. 

Ontdek hier onze fietsverzekering of vraag meer info aan een P&V-adviseur.

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één maand met stilzwijgende verlenging.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.