Afscheid van de praatpaal

Gepost in: Voertuig Vakantie

Image of the blog article

Wallonië neemt afscheid van zijn praatpalen

Er breekt een nieuw tijdperk aan, want sinds 1 mei zijn de oranje praatpalen langs de Waalse snel- en secundaire wegen vervangen door de Edwige-app. Door het toenemend gebruik van mobiele telefoons werden de praatpalen de laatste jaren steeds minder gebruikt. En dat terwijl ze volgens de Waalse infrastructuurbeheerder SOFICO en het Waalse ministerie voor mobiliteit jaarlijks nog ongeveer 1 miljoen euro kosten voor hun beheer en onderhoud.

Welkom aan de Edwige-app!

Bij pech of om gevaar op de weg te melden moeten weggebruikers voortaan de app Edwige gebruiken om rechtstreeks in contact te komen met het Centre PEREX, het Waalse verkeerscentrum. Voor ernstige gevallen moet men nog altijd 112 bellen. Alleen in de tunnels blijven de praatpalen actief, zoals vereist door een Europese richtlijn.

Een snelle oproep voor een efficiënte interventie

Misschien heeft u het zelf al eens meegemaakt: pech op de snelweg of een secundaire weg. Stilstaan op zo’n drukke baan is erg gevaarlijk. In zo'n situaties wilt u eenvoudig kunnen meedelen waar u staat, zodat u snel en efficiënt hulp krijgt.

Edwige: altijd paraat bij pech

Valt u in panne, ziet u een spookrijder of voor elk ander incident (een voorwerp op de rijweg, een loslopend dier, een brandend voertuig, enz.) zal Edwige u meteen in contact brengen met het verkeerscentrum, dat vervolgens de nodige interventies coördineert.

De app is beschikbaar in het Frans, Nederlands, Duits en Engels. Anderstalige gebruikers kunnen chatten met de noodcentrale waarbij het berichtenverkeer met de computer wordt vertaald. Bevindt u zich buiten het bereik van Edwige, dan wordt u automatisch doorverbonden naar het nummer 112.

De gratis app is beschikbaar in de App Store en via Google Play.

En in Vlaanderen?

Vlaanderen voerde zijn praatpalen af op 23 januari 2017. In noodgevallen belt u het 112-nummer.

Hoe belt u het 112-nummer in noodgevallen?

Wanneer u het noodnummer moet bellen, zit u meestal in een stressvolle situatie. Het is echter belangrijk dat u de operator nauwkeurige en correcte informatie verschaft en zijn/haar vragen kunt beantwoorden.

  1. Bel naar 112.
  2. Wacht kalm tot u iemand aan de lijn hebt. Hang niet meteen terug op, want anders komt u weer achteraan de wachtlijst wanneer u terugbelt.
  3. Meld de exacte locatie waar de hulpdiensten moeten zijn.
  4. Beschrijf wat er is gebeurd.
  5. Vertel of en hoeveel mensen er in gevaar of gewond zijn.
  6. Hang niet op voor de operator van de noodcentrale dat toelaat. Luister goed naar zijn/haar vragen. Houd de lijn vrij, zodat de operator kan terugbellen als hij/zij meer informatie nodig heeft.
  7. Als de situatie verslechtert of verbetert, bel dan de noodcentrale om dat te melden.

Herinnering aan de veiligheidsregels in geval van panne

Bescherm u bij panne tegen het voorbijrijdend verkeer en ga achter de vangrails staan. Draag een fluohesje om goed zichtbaar te zijn. Steek nooit een snelweg over!

P&V is er om u te helpen

Bent u het slachtoffer van een ongeval of pech op een weg in Wallonië of elders? Dan verleent P&V u niet alleen technische bijstand, maar stellen we u ook de formule Bijstand aan Personen voor. Die beschermt u en uw gezinsleden die meerijden, ongeacht de omstandigheden.

U vindt alle informatie over deze bijstandsformules hier of bij uw P&V-adviseur.

 

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Auto ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.

Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Nieuwe artikels