Een conflict met uw reisbureau: wie kan u helpen?

Gepost in: Familie Vakantie Rechtsbijstand

Image of the blog article

Uw vakantie valt in het water omdat uw reisorganisatie haar beloften niet nakomt: tot wie kunt u zich richten? En zijn geschillen met een reisbureau gedekt in uw rechtsbijstand? We zochten het voor u uit, met wat hulp van Arces.

Drie voorbeelden van wat er zoal fout kan lopen op vakantie...

Kijkt u opnieuw uit naar een vakantie in de sneeuw of trakteert u zichzelf liever op een portie vitamine D aan een zuiders strand?

Welke reis u ook boekt, soms kan het gebeuren dat u, onderweg of ter plaatse, niet helemaal krijgt wat u had besteld of wat u werd beloofd. Dat illustreren we even met de volgende drie (hopelijk niet al te herkenbare!) voorbeelden: 

  • Gepakt en gezakt komt u met uw gezin aan op de luchthaven. Maandenlang hebt u uitgekeken naar uw citytrip naar Barcelona, maar bij de incheckbalie blijkt plots dat er door een dubbele boeking geen plaats is voor u op het vliegtuig. U kunt wel mee met de volgende vlucht, maar die vertrekt zes uur later…
  • Na een vermoeiende reis komt u eindelijk aan in uw hotel. U verkent uw kamer, maar daar wacht een grote teleurstelling: het beloofde zeezicht blijkt een streepje blauw in de verte… te bespeuren vanuit het toiletraam. En omdat het hotel volgeboekt is, kan daar geen mouw aan worden gepast.
  • Uw vakantie zit erop en na een stipte vlucht komt u ’s avonds aan in Zaventem. Helaas laat de op voorhand bestelde en betaalde taxi u en uw gezin in de kou staan. Er zit niets anders op dan een andere taxi te nemen én te betalen.

Tips voor als uw reisorganisatie haar beloften niet nakomt

Als u in een van de hierboven geschetste scenario’s terechtkomt, dan wilt u waarschijnlijk een compensatie voor de geleden schade. Maar hoe begint u daaraan, zo op uw eentje tegen een professionele organisatie?

  1. Neem eerst zelf contact op met uw reisbureau, touroperator of reisorganisatie, best al vanop uw vakantiebestemming. Als u om gegronde redenen ontevreden bent, dan kan uw reisorganisator u misschien meteen een compensatie voorstellen. Voldoet deze oplossing niet aan uw wensen, dan moet u binnen de maand na uw terugkeer of vanaf de geplande vertrekdatum (als uw reis niet is doorgegaan) uw klacht richten tot uw reisorganisator per aangetekende brief.
  2. U en de reisorganisator bereiken geen akkoord binnen de vier maanden na uw terugkeer of de geplande vertrekdatum? Dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie Reizen. Deze commissie biedt twee procedures aan:
  • Verzoening: om bepaalde reisgeschillen in een zo vroeg mogelijke stadium in der minne te regelen
  • Arbitrage: om geschillen te beslechten tussen reizigers enerzijds en doorverkopers en/of organisatoren/touroperators anderzijds.

Opgelet: de Geschillencommissie Reizen is alleen bevoegd voor reizen die u bij een Belgische organisatie boekt. Voor klachten over een buitenlandse reisorganisatie klopt u aan bij Europees Centrum voor de Consument.

Kunt u bij een conflict met een reisbureau ook een beroep doen op uw rechtsbijstandsverzekering?

Om het antwoord op deze vraag te achterhalen, gingen we te rade bij rechtsbijstandspecialist Arces:

“Als u een dienst koopt bij een reisorganisatie, maar evengoed bij een luchtvaartmaatschappij, een hotel of taxibedrijf, dan sluit u daar een contract mee af. Indien er een geschil ontstaat over de naleving daarvan en u hebt juridische hulp nodig hebt om uw rechten te verdedigen, dan kunt u een beroep doen op uw rechtsbijstandsverzekering, op voorwaarde dat de hiervoor aangehaalde contractuele geschillen hierin verzekerd zijn. Dat is meestal het geval met een ‘globale’ rechtsbijstandsverzekering. Zo’n ruime rechtsbijstand is misschien wel wat duurder, maar komt ook goed van pas bij allerlei andere conflicten in uw privéleven. Denk hierbij aan geschillen met uw stroomleverancier of werkgever, of aanslepende problemen met de buren of een webshop. En sommige rechtsbijstandsverzekeringen bieden u zelfs een jaarlijks belastingvoordeel, zoals bij de Safety All In Life Plus van Arces.”

Geïnteresseerd in een ruime rechtsbijstandsverzekering voor uzelf en uw gezin?

Contacteer uw P&V-adviseur. Hij overloopt graag met u de verschillende rechtsbijstandsformules van Arces en helpt u aan de verzekering die bij u past.

Kennismaken met de bekroonde rechtsbijstandsverzekeringen van Arces maar nog geen klant? Maak een afspraak met een van onze adviseurs in uw buurt

 

bron: website Geschillencommissie reizen VZW

Nieuwe artikels