
Goed nieuws voor iedereen die droomt van een eigen huis of appartement! P&V biedt nu een hypothecair krediet met een vaste rentevoet en een looptijd tot 40 jaar aan. Dat is uniek in België. Dankzij de langere looptijd van het hypothecair krediet valt de maandlast lager uit. U betaalt over de volledige duur van uw hypothecair krediet wel meer rente dan bij een kortere looptijd.
Voorwaarden hypothecair krediet afsluiten
Een woning kopen is een belangrijk moment in uw leven. Dat begrijpt een P&V-kredietbemiddelaar als geen ander. Met deskundige en persoonlijke begeleiding, begeleidt die u van A tot Z bij het afsluiten van uw hypothecair krediet dat past bij uw situatie. Vraag een P&V-kredietbemiddelaar om u te contacteren of plan meteen een afspraak.
In het eerste gesprek komen onder andere deze vragen aan bod:
1. Hoeveel kunt u lenen?
Een algemene regel is dat u 90% kunt financieren van de waarde van de woning of verbouwingen. U heeft dus sowieso eigen spaargeld nodig. Daarnaast moet u ook de extra kosten zoals registratierechten, kosten voor de notaris, ... zelf financieren. Bekijk samen met uw P&V-kredietbemiddelaar of uw plannen haalbaar zijn en welk bedrag u kunt lenen voor uw woonproject.
2. Hoeveel kan en wilt u per maand betalen?
Naast de maandelijkse aflossing zijn er vaste kosten zoals gas, elektriciteit en boodschappen. U af en toe ontspannen met hobby's of reizen is ook belangrijk. Een vuistregel is dat uw totale maandelijkse leninglast niet meer dan een derde van uw inkomen mag zijn. Maar dat hangt niet alleen af van uw inkomen, maar ook van uw levensstijl. Uw P&V-kredietbemiddelaar zal u helpen de maximale maandlast te bepalen. Er wordt een solvabiliteitsanalyse gedaan om te beoordelen of u de lening kunt terugbetalen zonder in financiële problemen te komen.
3. Welke looptijd kiest u voor uw hypothecair krediet?
De looptijd van uw woonkrediet heeft invloed op het bedrag dat u maandelijks afbetaalt. Hoe langer de looptijd, hoe lager de maandlast, maar hoe hoger de totale rentelast. Bij P&V kan u kiezen voor een looptijd van 5 tot 40 jaar. Uw woning is best afbetaald rond uw pensioenleeftijd. Een hypothecair krediet op 40 jaar is daarom alleen geschikt als u jonger bent dan 30 jaar. Ideaal om uw eerste appartement of woning te kopen, met maandlasten die wél haalbaar zijn.
Lenen met vaste rente met langere looptijd: de voor- en nadelen
Een hypothecair krediet met een looptijd tot 40 jaar met een vaste rentevoet is uniek in België en heeft voor- en nadelen.
Voordelen
1. U heeft geen last van indexaties of stijgende vastgoedprijzen
Als u ervan droomt om een appartement of huis te kopen en de immowebsites in de gaten houdt, ziet u de prijzen jaarlijks stijgen. Door te kopen met een vaste rente, weet u zeker dat uw maandelijkse aflossingen de volledige looptijd van uw hypothecaire lening hetzelfde zijn.
2. Die net te dure woning valt misschien toch binnen uw budget
De keuze voor een langere looptijd kan ervoor zorgen dat die woning die net te duur lijkt, toch binnen uw budget past. Dat geeft misschien ruimte om te kiezen voor een energiezuinigere woning. Die is vaak iets duurder, maar daardoor kan u wel besparen op uw maandelijkse energiefactuur.
3. U blijft flexibel en kunt vervroegd afbetalen
Heeft u een financiële meevaller of verdient u binnen een paar jaar meer? Dan kunt u de looptijd verkorten en zo de totale kost verminderen. U betaalt vanaf dat moment meer per maand, maar wel op het moment dat u het aankunt.
Nadelen
1. U betaalt meer rente bij langere looptijd
Als u zo goedkoop mogelijk uit wil zijn aan het einde van de rit, kiest u beter voor een kortere looptijd. In 40 jaar betaalt u meer rente terug dan in 20 of 30 jaar. Maak de afweging tussen het maandelijkse comfort van een lagere afbetaling en de eindbalans van de totale leenkosten.
2. U heeft na 30 jaar extra kosten
Als uw lening na 30 jaar nog niet is afgelost, moet u opnieuw de hypothecaire inschrijving verlengen. De kosten daarvan zijn voor u.
Meer weten over een hypothecair krediet bij P&V?
Op de productpagina hypothecaire kredieten vindt u meer informatie, het tariefrooster en een prospectus hypothecair woonkrediet. U kunt ook een P&V-kredietbemiddelaar vragen om u te contacteren of plan meteen een afspraak.
Goed om te weten: alleen erkende kredietbemiddelaars mogen advies geven over hypothecaire kredieten. Dat betekent dat u niet terecht kunt bij alle P&V-adviseurs. Via dit contactformulier vindt u een erkende kredietbemiddelaar in uw buurt.
Let op, geld lenen kost ook geld.
Meer info in de prospectus hypothecair woonkrediet.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V-kredietbemiddelaar, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Deze zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e-mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot Ombudsfin.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze kredietbemiddelaars. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Op 4 mei vieren we de Internationale Dag van de Brandweer. Een mooie gelegenheid om alle 17.300 professionele én vrijwillige brandweerlieden in ons land eens in de bloemetjes te zetten!
Hoe zorgt u er mee voor dat deze dappere mensen voorrang kunnen geven aan échte noodgevallen? Wat doet u als u een brandweerwagen met blauw zwaailicht en sirene ziet naderen? En hoe kunt u zelf het aantal (vermijdbare) brandweerinterventies verminderen? U ontdekt het in dit artikel.
Welk nummer belt u als u hulp nodig hebt van de brandweer?
Brandweerlui doen veel meer dan branden blussen. Ze staan ook paraat om mensen en dieren uit hachelijke situaties te bevrijden, om medische hulp te verlenen, om wespennesten te verdelgen of om eigendommen te beschermen bij storm of wateroverlast.
Maar welk nummer moet u ook alweer bellen als u een beroep wilt doen op de brandweer? Even recapituleren:
- 112 of 101: deze nummers belt u alleen als u dringend een ambulance, de politie of de brandweer nodig hebt. Ze zijn bedoeld voor potentieel levensbedreigende situaties. Specifiek voor de brandweer is dat wanneer er een gebouw, bos of auto in brand staat.
- 1722: wordt tijdelijk geactiveerd door de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken bij stormen of wateroverlast. U kunt dit nummer onder meer bellen voor een ondergelopen kelder, forse schade aan uw dakbedekking of wateroverlast op de weg. De activatie van dit noodnummer wordt altijd via de media (tv, radio…) aangekondigd.
Sinds juli 2021 kunt u ook terecht op het e-loket www.1722.be. Dit nationale e-loket behandelt uw aanvraag op dezelfde wijze als een oproep naar het nummer 1722, maar het is wel permanent bereikbaar. Het e-loket is het meest efficiënte kanaal om brandweerhulp te vragen voor niet-levensbedreigende situaties en bijvoorbeeld ook om een wespennest in de nabijheid van uw woning te verdelgen.
Moet u altijd de weg vrijmaken voor een brandweerwagen en hoe doet u dat?
Brandweerwagens zijn prioritaire voertuigen, net zoals ambulances of politiecombi’s. Als hun opdracht dat rechtvaardigt, krijgen ze bepaalde voorrechten in het verkeer, zoals het overschrijden van de snelheidslimieten of het rijden op de pechstrook van de autostrade. Wanneer ze gebruikmaken van hun blauw zwaailicht én hun sirene, dan moet u ze altijd voorrang geven of doorlaten. Meer informatie vindt u in dit artikel, maar hierbij alvast de belangrijkste vuistregels om veilig de weg vrij te maken voor de brandweer:
- Blijf kalm! Vermijd plotselinge of onvoorspelbare (rem)manoeuvres die andere weggebruikers, inclusief de brandweerwagen, in gevaar brengen.
- Wees alert! Zet uw muziek niet te luid en beperk het handsfree bellen of andere mogelijke afleidingen zodat u zich maximaal kunt concentreren op het verkeer en de eventuele instructies van de hulpdiensten.
- Wijk uit naar rechts als dat mogelijk is en stop op een veilige plaats om de doorgang vrij te maken.
- Maak ruimte en rijd nooit een kruispunt op als het dreigt dicht te slibben.
- Op de autostrade of in de file: verleen doorgang aan brandweerwagens en andere prioritaire voertuigen door een reddingsstrook te vormen. Hier leest u hoe u dat doet.
Vijf tips om het werk van de brandweer te verlichten
Onze brandweerdiensten moeten nog vaak onnodig uitrukken: na loos of vals alarm of na incidenten die had kunnen worden vermeden. Om het werk van onze brand te verlichten, geven we u de volgende tips:
- Let op in de keuken, want een derde van alle woningbranden ontstaat hier. Laat potten of pannen nooit onbewaakt achter op het vuur en houd uw keukentoestellen proper, want opgehoopt vet, kruimels, etensresten of ander vuil vergroten het risico op brand. Met een blusdeken of brandblusser kunt u zelf beginnende brandjes blussers, maar zorg dat u weet hoe u ze moet gebruiken.
- Vermijd vals alarm! Verouderde of slecht onderhouden brandalarmen zijn vaak de oorzaak van valse oproepen. Door uw alarminstallatie regelmatig te laten nakijken, voorkomt u valse alarmmeldingen en onnodige interventies van de hulpdiensten.
- Installeer minstens één rookmelder op elke verdieping van uw woning. Dit is verplicht in alle woningen in Vlaanderen en Wallonië en ook in alle huurwoningen in Brussel. Meer info over het installeren van rookmelders vindt u hier.
- Op het werk: respecteer de brandveiligheidsvoorschriften en zorg dat u weet wat u moet doen bij brandalarm. Houd gangen en nooduitgangen vrij van obstakels en meld eventuele brandrisico’s aan de bevoegde dienst.
- En tot slot: toon waardering en dankbaarheid voor het werk van onze brandweerlieden en volg altijd hun instructies in noodsituaties.
Wat na schade aan uw woning?
Een omgevallen boom in uw tuin, beschadiging van uw tuinhuis, schade aan uw toestellen na een plotse elektriciteitspanne… hiervoor kunt u in principe geen beroep doen op de brandweer. In bepaalde gevallen is dergelijke schade echter wel gedekt door uw brandverzekering, als dat voorzien is in de algemene en bijzondere voorwaarden van uw contract. Uw verzekeringsadviseur kan u hier meer informatie over bezorgen en checken of uw woning voldoende verzekerd is.
Met een P&V-brandverzekering kunt u alvast 24/7 gebruik maken van P&V Bijstand Woning op 02/229.00.11, en dit voor dringende hulp na een verzekerd schadegeval of wanneer uw woning niet meer normaal bewoonbaar is.
Benieuwd naar deze brandverzekering en de vele voordelen? Maak een afspraak met een P&V-adviseur in uw buurt en vraag uw vrijblijvende prijsofferte.
Bron: de website 112.be van de FOD Binnenlandse Zaken.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Woning ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Om uw risicoprofiel te bepalen, hanteren we enkele segmentatiecriteria. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de informatiefiche aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e-mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e-mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.
In vuur en vlam?
Beter niet in de keuken.
Huurder? Geniet nu van
15% korting op uw brandverzekering.*
* Aanbod onder voorwaarden, geldig tot 15/05/2024
Onrust op de beurzen? Kies voor een vaste rentevoet met de Verzekeringsbon
28 april 2025
Gepost in: Sparen

De afgelopen weken hebben we aanzienlijke onrust gezien op de beurzen wereldwijd. Dat laat zien hoe belangrijk het is om een deel van uw spaargeld op een veilige manier te beleggen. Met de Verzekeringsbon van P&V kiest u voor financiële zekerheid. Terwijl aandelenkoersen op en neer gaan, groeit het geld dat u in de Verzekeringsbon legt jaarlijks met een gegarandeerde brutorente van 2,5%. Als u intekent voor eind mei profiteert u daarbovenop van onze 2%-actie.
Is de Verzekeringsbon iets voor u?
- U kunt uw geld 8 jaar missen. De looptijd van de Verzekeringsbon is 8 jaar en 1 dag. Dat is niet toevallig, want bij een tak 21-levensverzekering is er geen roerende voorheffing verschuldigd bij opname na 8 jaar. Zo haalt u nog meer uit uw spaargeld.
- U zoekt een veilige belegging. Bij de Verzekeringsbon staat uw intrestvoet 8 jaar lang vast. Bovendien wordt dit product gewaarborgd door het Garantiefonds dat geldt voor tak 21-producten tot maximum 100.000 euro per verzekeringnemer per verzekeringsmaatschappij.
- U kan minstens 2.000 euro beleggen. In de Verzekeringsbon kunt u uitsluitend sparen met een eenmalige premie van minimaal 2.000 euro. Bijstortingen zijn niet mogelijk.
Extra voordeel voor de snelle beslisser
Als u minstens 10.000 euro spaart voor 31 mei 2025, stort P&V 2% extra in uw contract, met een maximum van 2.000 per contract en per klant. Het reglement van de 2%-actie is beschikbaar op pv.be of bij uw P&V-adviseur.
Interesse in de Verzekeringsbon?
Contacteer een P&V-adviseur of maak online een afspraak voor advies op maat.
Belangrijke informatie
2,5% is de actuele intrestvoet die van toepassing is voor contracten afgesloten vanaf 28/04/2025. Voor uw toekomstige contracten kan P&V deze intrestvoet aanpassen.
Dit artikel is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de Verzekeringsbon, een tak 21-levensverzekering ontwikkeld door P&V, waarop het Belgisch recht van toepassing is. Voordat u een verzekering afsluit, adviseren wij u kennis te nemen van het essentiële informatiedocument van dit product, het document nuttige informatie, duurzaamheidsinormatie en de algemene voorwaarden. We lichten hier onder meer de belangrijkste risico’s, de kosten en taksen, de beleggingsdoelstelling en het rendement verder toe. Deze documenten zijn beschikbaar op www.pv.be of bij uw P&V-adviseur.
De verzekeringsovereenkomst wordt afgesloten voor een bepaalde duur van 8 jaar en 1 dag.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met uw P&V-adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van Vivium die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel) of via mail (klacht@pv.be). Gaat u niet akkoord met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich per post weden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35, 1000 Brussel), telefonisch (02/547.68.71) of via e-mail (info@ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Neem voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte contact op met uw P&V-adviseur.
U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.
Wat is een Verzekeringsbon en hoe doet u er uw voordeel mee?
19 augustus 2024

Wil u uw kinderen financieel steunen bij hun studie? Een extra buffer opbouwen voor de toekomst? Of droomt u van een mooie reis of een zorgeloos pensioen? Dat zijn mooie spaardoelen, waarvoor u het geld niet meteen nodig heeft. Met de Verzekeringsbon van P&V haalt u meer uit uw spaargeld, met de nodige zekerheid. De gegarandeerde intrestvoet blijft acht jaar lang vaststaan, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over schommelingen op de beurs. Dat betekent beleggen met een gerust hart.
Wat is een Verzekeringsbon?
De Verzekeringsbon is een tak 21-levensverzekering met een vaste looptijd van acht jaar en één dag. De intrestvoet staat 8 jaar lang vast, dus u weet aan het begin precies welk bedrag u aan het einde krijgt. Zodra u een contract hebt afgesloten staat uw intrestvoet voor acht jaar vast.
Voor nieuwe contracten kan de intrestvoet dalen. Op de pagina van de Verzekeringsbon vindt u altijd de actuele intrestvoet terug. Door de zekerheid van een vast rendement is de Verzekeringsbon een goed alternatief voor de staatsbon of een termijnrekening.
Benieuwd naar de Verzekeringsbon? Uw P&V-adviseur vertelt u er graag meer over.
Waarom kiezen voor de Verzekeringsbon van P&V?
Hogere intrestvoet
De Verzekeringsbon heeft de bedoeling om een interessantere intrestvoet te bieden dan op een spaarrekening. Het is een goede manier om te sparen voor projecten die voor de deur staan, maar waarvoor u het geld niet meteen nodig heeft of gewoon om uw financiële planning te optimaliseren.
Belastingvoordeel
De looptijd van de Verzekeringsbon is acht jaar en één dag, dat is niet toevallig. Door deze beleggingstermijn hoeft u geen roerende voorheffing te betalen aan het einde van de periode. Zo haalt u nog meer uit uw spaargeld.
Eenmalig inleggen
U legt eenmalig minimaal 2.000 euro in. Op dat bedrag is een premietaks van 2% van toepassing dat zal ingehouden worden bij de storting. Wil u toch achteraf meer geld inleggen? Dan kan u een nieuw contract afsluiten tegen de intrestvoet die op dat moment geldt. Aan vervroegde stopzetting van het contract zijn kosten verbonden.
Advies op maat
Iedere situatie is anders. U kunt veel of weinig inleggen of de Verzekeringsbon combineren met andere spaar- en beleggingsproducten. Uw P&V-adviseur luistert naar u en geeft advies op maat voor een spaar- en beleggingsplan dat helemaal past bij uw situatie, behoeften en beleggingsprofiel. Een afspraak is vrijblijvend en kan ook digitaal. Neem contact op met uw P&V-adviseur.

Safety All In Life Plus: de fiscaal voordelige rechtsbijstandsverzekering
Sinds 1 september 2019 is een wet in werking getreden die een fiscaal voordeel toekent aan de rechtsbijstandsverzekering. Een voorwaarde is wel dat deze verzekering aan een aantal minimumvoorwaarden voldoet. Het doel van deze wet is om rechtsbijstand via een fiscale stimulans toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen.
Arces, rechtsbijstandspecialist van de P&V Groep, lanceerde hierop haar product Safety All In Life Plus. Een rechtsbijstandsverzekering die verder gaat dan wat de wetgever oplegt om in aanmerking te komen voor een belastingvoordeel.
Waarom zou u een aparte rechtsbijstandsverzekering afsluiten?
De meeste familiale, brand- en autoverzekeringen bieden een optionele rechtsbijstandswaarborg. De rechtsbijstand gekoppeld aan een brandverzekering, bijvoorbeeld, komt in principe alleen tussen bij geschillen over schadegevallen die gedekt zijn in deze verzekering. Voor andere geschillen, zoals een dispuut met uw ex-werkgever over uw ontslagvergoeding of een discussie over uw belastingaangifte met de fiscus, moet u zelf een oplossing zoeken.
Daarom raden we sommige klanten een afzonderlijke en algemene rechtsbijstandspolis aan. Dat is niet alleen overzichtelijker (één contract en één premie), u krijgt bovendien een ruimere dekking met hogere vergoedingslimieten en, vanaf 1 september 2019, eventueel zelfs met een fiscaal voordeel.
Troeven van de verzekering Safety All In Life Plus
Die nieuwe, fiscaal interessante, polis van Arces is een op zich staande rechtsbijstandverzekering en heet Safety All In Life Plus. Deze verzekering dekt zowat alle geschillen die onder de bevoegdheid van een Belgisch rechtscollege vallen.
Geschillen die via de rechtsbijstand auto moeten worden geregeld, zijn uitgesloten, maar u kunt uw rechtsbijstand auto combineren met een Safety All In Life Plus. Dat is minder administratie voor u, want uw volledige rechtsbijstand zit dan in één contract, waarvoor u één premie betaalt.
Vroeger uitgesloten in rechtsbijstandscontracten voor particulieren maar nu wel verzekerd in de Safety All In Life Plus, zijn geschillen die voortvloeien uit grotere bouwwerken die u laat uitvoeren en waarvoor u een vergunning of de tussenkomst van een architect nodig hebt.
Stel. U laat een keuken aanbouwen aan uw woning, maar deze vertoont al snel ernstige gebreken. In dat geval kunt u met een Safety All In Life Plus een beroep doen op de specialisten van Arces om een schadevergoeding te krijgen van uw aannemer. Bovendien wordt tot 8.000 euro van de kosten voor deze bijstand rechtstreeks betaald door Arces.
Een greep uit de gevallen waarin een Safety All In Life Plus ook bijstand biedt:
- een geschil bij een eerste echtscheiding of beëindiging van wettelijke samenwoning, zowel over de personen als over de goederen die hierbij betrokken zijn: kosten gedekt tot 4.000 euro per verzekerde
- een collectief arbeidsconflict of conflict na een faillissement of bedrijfssluiting: kosten gedekt tot 15.000 euro
- een dispuut na een verkeersongeval waarin u betrokken bent als bestuurder van uw elektrische step, Segway of verplaatsingstoestel voor personen met een beperkte mobiliteit (met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur): kosten gedekt tot 100.000 euro.
Goed om te weten: Arces verbindt zicht ertoe u snel te helpen. Als u na een schade of geschil een beroep doet op uw rechtsbijstandsverzekeraar, dan wordt u binnen maximaal 48 uur gecontacteerd.
Hoeveel kost een Safety All In Life Plus?
De jaarpremie voor een Safety All In Life Plus bedraagt 472,45 euro (taksen inbegrepen) voor een koppel of gezin. Dat is 39,37 euro per maand.
Bent u alleenstaande? Dan krijgt u een korting van 23% en betaalt u 363,78 euro per jaar, inclusief taksen.
Gecombineerd met een rechtsbijstand auto (als u één voertuig verzekert) betaalt u op jaarbasis als koppel of gezin 553,64 euro en als alleenstaande 445,68 euro (bedragen inclusief taksen).
Van bovenvermelde bedragen moet u nog uw fiscaal voordeel aftrekken. Dit voordeel is gelijk aan 40% van een (jaarlijks indexeerbare) premieschijf van 310 euro. Via uw belastingaangifte kunt u zo op jaarbasis tot 124 euro belastingvoordeel krijgen.
U krijgt hiervoor elk jaar een fiscaal attest dat u bij uw aangifte van de personenbelasting voegt.
Omvorming van bestaande contracten en wachttijden
U sloot destijds een Safety All In Life af bij Arces of een gelijkaardige rechtsbijstand bij een concurrent? Dan kunt u dat contract laten upgraden naar een ruimere en fiscaal voordelige Safety All In Life Plus. Deze omvorming gebeurt niet automatisch, u contacteert hiervoor best uw P&V-adviseur.
De upgrade van een Safety All In Life naar een Safety All In Life Plus gebeurt via een aanhangsel dat u toevoegt aan uw bestaande contract. Uw contractnummer blijft dan behouden. Ook de omvorming van een rechtsbijstandscontract bij een andere verzekeraar naar een Safety All In Life Plus is administratief eenvoudig: uw P&V-adviseur regelt op uw vraag de opzeg van uw oude contract en bezorgt u snel een nieuwe polis.
Goed om te weten: voor sommige waarborgen in de Safety All In Life Plus geldt een wachttijd. Dat is de periode waarin een waarborg verzekerd moet zijn voor u aanspraak kunt maken op bijstand. Als u kiest voor een omzetting naar een Safety All In Life Plus, dan wordt er voor de waarborgen die ook in uw oude contract verzekerd waren rekening gehouden met de reeds verstreken wachttijden.
Een voorbeeld: voor de waarborg fiscale geschillen geldt een wachttijd van twaalf maanden. Was deze waarborg ook verzekerd in uw oude rechtsbijstandpolis die al meer dan een jaar liep? Dan geldt er voor fiscale geschillen geen wachttijd meer. Liep uw oude polis nog maar zes maanden? Dan moet u voor deze waarborg nog rekening houden met een wachttijd van zes maanden.
De waarborg geschillen die voortvloeien uit grotere bouwwerken is, zoals gezegd, ‘nieuw’. Hiervoor geldt in elk geval een contractuele wachttijd van drie jaar.
Zijn u en uw gezin volledig beschermd?
Rechtsbijstandsverzekeringen zijn er in allerlei maten en gewichten. Sommige beperken zich tot geschillen met andere personen of partijen in de sfeer van uw familiale, woning-, of autoverzekering. Andere zijn ruimer en helpen u ook als u bijvoorbeeld een geschil hebt met uw provider over een haperende internetverbinding. Welke de beste is voor uw gezin en budget, bespreekt u best met uw P&V-adviseur.
Op zoek naar een complete bescherming voor uzelf en uw gezin? Kijk dan ook even na of u een BA familiale verzekering hebt. En hebt u er al bij stilgestaan wat er gebeurt als u in uw privéleven een ongeluk krijgt en een tijd lang niet meer kan gaan werken of voor uw gezin zorgen? Ook voor dat risico hebben wij een passende oplossing: de P&V Ongevallenverzekering privéleven.
Uw P&V-adviseur vertelt u graag meer over deze drie verzekeringen.
Dit artikel werd geactualiseerd op 09/08/2022.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de Safety All In Life Plus van het label Arces, een onafhankelijke dienst van de P&V-groep, die gespecialiseerd is in rechtsbijstand en onderworpen is aan de Belgische wetgeving. Op deze rechtsbijstandverzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiche aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch (02/547.58.71) of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een P&V-adviseur. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.