Zeven stappen als uw (frituur)pan vuur vat

Gepost in:

Image of the blog article

Vlam in de pan, wat moet u doen?

Tijdens het koken blijft u best in de keuken, dat komt zowel de kwaliteit van uw maaltijd als de brandveiligheid ten goede. Maar soms is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. De deurbel gaat, uw kind vraagt even om hulp ... Een kort moment van afleiding kan heel vervelende gevolgen hebben.

Vooral als u frituurt of bakt, moet u extra waakzaam zijn. Onveilig gebruik van frituurpannen veroorzaakt elk jaar tientallen ernstige huisbranden en heel wat pijnlijke brandwonden.

Vlam in de pan? Bescherm uzelf en uw woning in zeven stappen

Als uw pan of friteuse vuur vat, beperkt u met het volgende zevenstappenplan de materiële en lichamelijke schade tot een minimum, op voorwaarde dat u zelf koel blijft.

  1. Sluit onmiddellijk de energietoevoer (gas of elektriciteit) van het brandende toestel af.
  2. Schakel meteen uw dampkap uit. Een dampkap versnelt de luchtverplaatsing, waardoor het vuur zich gemakkelijker kan verspreiden.
  3. Probeer een brandende pan of frietketel niet te verplaatsen maar wacht tot die is afgekoeld.
  4. Giet nooit water op een brandende pan of frietketel. Zo ontstaat een steekvlam die de brand naar de hele ruimte kan doen overslaan. Bovendien zal de hete olie of vetstof alle kanten opspatten en riskeert u ernstige brandwonden.
  5. Dek de pan of de friteuse af zodat er geen zuurstof meer bij het vuur kan komen. Gebruik hiervoor een deksel, een vochtige doek of blusdeken. Een doek of deken neemt u bij de hoeken vast en wikkelt u gedeeltelijk rond uw handen om ze te beschermen tegen de hitte. Bedek de pan of friteuse in een vloeiende beweging en wacht minstens 30 minuten om te controleren of het vuur is gedoofd. Merkt u dat de vochtige doek begint te drogen, gooi er dan een tweede vochtige doek bovenop.
  6. Neem geen risico’s. Verwittig meteen de hulpdiensten (112) en uw medebewoners als u merkt dat u het vuur niet onder controle krijgt en verlaat het gebouw.
  7. Brandwonden? Koel ze zo snel mogelijk gedurende 20 minuten met lauw water van ongeveer 20 graden en raadpleeg een dokter als u twijfelt over de ernst van de verbranding.

Liepen uw huis en inboedel ondanks uw kordate interventie toch schade op, doe dan een beroep op uw brandverzekering.

Dringende bijstand en herstellingen

Is uw huis onbewoonbaar of dreigt het dat te worden na een brand? Weet dat u voor dringende bijstand dag en nacht terecht bij onze medewerkers. Bel hen op het nummer 02 229 00 11 of gebruik de app P&V Assist. Geef hierbij altijd de volgende informatie door:

  • uw adres
  • het telefoonnummer waarop we u kunnen bereiken
  • het nummer van uw verzekeringscontract.

Wij sturen een erkend vakman die de eerste herstellingen uitvoert zodat u in uw huis kunt blijven wonen. Is uw woning onbewoonbaar, dan regelen wij een verblijf van maximaal vijf nachten in een hotel.

Schadeaangifte

Als de situatie in uw woning is gestabiliseerd en het gevaar op verdere schade is geweken, bezorgt u binnen de acht dagen de volgende gegevens aan uw P&V-adviseur:

  • een gedetailleerde beschrijving van de schade
  • bewijsstukken van de schade: maak foto’s van de schade en bezorg ze samen met de aankoopfacturen van de beschadigde toestellen aan uw adviseur
  • een schadebestek
  • uw volledige contactgegevens
  • uw bankgegevens en eventueel uw btw-nummer.

Uw P&V-adviseur zorgt voor de schadeaangifte en begeleidt u tot de schade hersteld is.

Schadedossier

Binnen de 24 uur na ontvangst van uw schadeaangifteformulier krijgt u een bevestiging met de volgende informatie:

  • uw dossiernummer
  • de gegevens van de expert, indien van toepassing
  • eventueel een vraag naar extra informatie.

Met vragen over uw schadedossier kunt u terecht bij uw P&V-adviseur of uw beheerder.

Herstelling of vergoeding

Als de schade is gedekt door uw brandverzekering, dan kan ze worden hersteld of vergoed.

Afhankelijk van de aard van de schade zijn er drie mogelijkheden om uw schade te herstellen:

  • Herstelling door uzelf: u herstelt de schade zelf en ontvangt een op voorhand afgesproken bedrag op uw bankrekening.
  • Herstelling in natura: een van onze herstellers komt bij u de afgesproken werken uitvoeren en u betaalt alleen de eventuele vrijstelling.
  • De herstelling gebeurt door een bedrijf naar keuze: wij storten het afgesproken bedrag onmiddellijk op uw bankrekening.

Moet een expert ter plaatse komen om uw schade te beoordelen, dan ontvangt u het bedrag van de schadevergoeding binnen de tien dagen na ontvangst van het definitief rapport.

Kies de juiste brandverzekering voor uw woning

Bij brandschade biedt P&V u een correcte schadevergoeding of professionele hulp bij de herstelling van uw woning. Uw P&V-adviseur vertelt u er graag meer over.

Keukenprins(es) of hobbykok? Aan het fornuis is voorzichtigheid geboden, want een keukenbrand kan heel wat schade aanrichten. Meer weten of brandpreventie in de keuken? In een tweede blogartikel over dit thema geven we u binnenkort 10 eenvoudige tips om brand in uw keuken te voorkomen.

Schade door omvallende boom: wie betaalt?

Gepost in:

Image of the blog article

Een omgewaaide boom veroorzaakt schade: wie betaalt?

2018 kende een stormachtig begin. In de nacht van 2 op 3 januari raasde Eleanor over ons land en op 18 januari maakte Friederike onze contreien onveilig. In het Waals-Brabantse Grez-Doiceau viel een dodelijk slachtoffer en onze hulpdiensten werden overstelpt met noodoproepen voor losgerukte dakpannen, weggewaaide daken en omgewaaide bomen. Maar weet u wie de schade betaalt als een omgewaaide boom op uw dak terechtkomt? Lees hier wat uw rechten en plichten zijn en hoe u burenruzies kunt vermijden

Stormschade is een basiswaarborg in de brandverzekering

Als gevolg van een storm kunnen takken en zelfs volledige bomen op huizen vallen. In het verzekeringswezen valt een storm, gelukkig maar, onder de basiswaarborg die in brandverzekeringen is opgenomen.

De wetgeving heeft het over ‘storm’ wanneer:

  • de wind een topsnelheid van meer dan 100 km/u haalt bij het waarnemingsstation van het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI) dat zich het dichtst bij het beschadigde gebouw bevindt;
  • de wind in een straal van 10 km schade veroorzaakt aan gebouwen met een gelijkaardige weerstand aan de wind.

De brandverzekering Ideal Woning van P&V spreekt van storm zodra de wind een snelheid van meer dan 80 km/u haalt. Deze verzekering is dus minder streng dan de wet die spreekt over 100 km/u. De straal van 10 km blijft wel geldig.

Twee voorbeelden:

1. Tijdens een storm waait uw boom om op het dak van uw buur

Spreek in dit geval niet alleen uw brandverzekering aan maar ook uw familiale verzekering.

2. Door een krachtige wind met snelheid van meer dan 80 km/u waait uw boom om op uw dak

Spreek uw brandverzekering aan voor de schadeloosstelling. De waarborg ‘stormschade’ dekt dit soort ongeval.

Wist u dat?

Wist u dat Eleanor haar naam dankt aan het Britse meteorologisch instituut?

De Britten volgen voor de naamgeving van stormen een vooraf bepaalde alfabetische lijst waarin vrouwen- en mannennamen elkaar afwisselen. Passeerden dit seizoen al de revue: Aileen, Brian, Caroline, Dylan, Eleanor en Fionn.

In Duitsland kan dan weer iedereen een storm kopen en er zelf een naam aan geven. De opbrengst gaat naar de monitoring van het klimaat. Zo komt het dat de storm Eleanor in Duitsland Burglind heet en Fionn Friederike. Ook Zweden, Denemarken en Polen hebben een eigen naamregister. Om niet nog meer verwarring te scheppen, geeft het KMI zelf geen namen aan stormen en ander noodweer.

Kies een complete brandverzekering

De brandverzekering Ideal Woning van P&V is uiterst compleet. Zo vergoedt zij, naast stormschade, bijvoorbeeld ook de schade door schimmel als gevolg van waterschade. Graffiti op uw gevel? Ook hierin komt zij tussen. En dat alles tegen een heel interessant tarief.

Meer weten? Contacteer snel uw P&V-agent. Hij bezorgt u gratis en vrijblijvend een offerte en beantwoordt graag uw vragen.

 

Nog geen klant? Vind een agent in uw buurt.

Dit artikel werd geactualiseerd op 22/01/2018.

Diefstal met geweld op straat? Wat met de verzekering?

Gepost in:

Image of the blog article

Diefstal met geweld op straat: welke verzekering inlichten?

U doet snel de laatste boodschappen voor u op vakantie vertrekt en haalt 300 euro af aan de geldautomaat. Als u de bank verlaat, rukt een onbekende met geweld uw handtas uit uw handen en gaat ervandoor. U bent in shock en hebt niet de gehad om te reageren. Gelukkig kwam u er nog goed van af, u hebt enkel een kleine kneuzing aan uw arm. Wat moet u doen?

Klacht neerleggen bij de politie

Eerst blokkeert u uw bankkaarten door Card Stop te bellen op het nummer 070 344 344. Daarna legt u klacht neer bij het dichtstbijzijnde politiecommissariaat. U geeft duidelijk aan wat er zich allemaal in uw handtas bevond. Naast het geld dat u net had afgehaald, zat ook uw leesbril in uw handtas.

Diefstal verzekerd door uw brandverzekering?

Wat mag u verwachten van uw verzekeraar? Diefstal is een aanvullende waarborg in de brand- of woningverzekering. Kijk na of u een waarborg Diefstal hebt afgesloten en wat die verzekert. Bij P&V Verzekeringen dekt de waarborg Diefstal en vandalisme van de brandverzekering P&V Ideal Woning, naast inbraakschade in uw huis, ook diefstal met geweld buitenshuis. En dat in heel Europa.

Hoe zit het met de schadevergoeding?

Om vergoed te worden, bezorgt u een kopie of het nummer van het proces-verbaal aan uw verzekeraar, samen met de factuur van uw bril en het bankuittreksel dat bewijst dat u inderdaad net 300 euro hebt afgehaald. En wat als de aanvaller uw prachtige gouden halsketting had afgerukt? In dat geval zou u bij P&V een vergoeding hebben gekregen tot een bedrag van 2.500 euro, de maximale schadeloosstelling. Met een Pack Diefstal Plus bedraagt de schadevergoeding van P&V maximaal 5.000 euro.

Maak foto’s en bewaar uw facturen

  • Het is een goed idee om foto’s van uw kostbare juwelen te maken.
  • Bewaar ook de facturen. Hierop is vaak belangrijke informatie terug te vinden, zoals het aantal karaat en het gewicht van het juweel.
  • Voor familiejuwelen, die van generatie op generatie gaan, is vaak geen factuur voorhanden. In dat geval kunt u een expertise laten uitvoeren door een juwelier.

Let op, als de totale waarde van al uw juwelen meer dan 7.500 euro bedraagt (of 15.000 euro met een Pack Diefstal Plus) is het raadzaam om uw P&V agent te contacteren.

Meer weten over het Pack Diefstal Plus van P&V Verzekeringen?

Hebt u een vraag over de aanvullende waarborg Diefstal?

Uw P&V agent helpt u graag verder.

Bent u nog geen klant? Vind een agent in uw buurt.

P&V wordt beloond voor haar maatschappelijke betrokkenheid

Gepost in:

Image of the blog article

Decavi-trofee voor maatschappelijke inzet 2020 gaat naar P&V Verzekeringen

Op 28 oktober reikte Decavi, onafhankelijk organisator van opleidingen en evenementen in de verzekeringssector, haar trofeeën uit voor de beste levensverzekeringsproducten van 2020. P&V viel in de prijzen en won de trofee voor maatschappelijke inzet.

Deze trofee gaat niet naar een specifiek product uit het P&V-gamma, maar is een beloning voor geleverde inspanningen op sociaal, economisch en ecologisch vlak. Wat overtuigde de onafhankelijke specialisten van de Decavi-jury nu precies om onze Groep deze trofee toe te kennen?

P&V investeert een deel van haar winst in maatschappelijk relevante projecten

In tegenstelling tot de meeste andere verzekeraars laten we ons als coöperatieve vennootschap leiden door waarden en niet door winstbejag op korte termijn voor de aandeelhouders. Dat betekent onder andere dat we een deel van onze winst investeren in projecten die de noden van de samenleving aanpakken.

Zo maakte de P&V Groep dit jaar een miljoen euro vrij om de digitale kloof en de leerachterstand van kinderen uit kwetsbare gezinnen te helpen dichten. Met dit budget kregen 1 300 jongeren tijdens de lockdown een nieuwe laptop. Via Linking Youth Up, een projectoproep van de Stichting P&V, werden 66 organisaties in heel België geselecteerd om de digitale vaardigheden van deze jongeren bij te spijkeren.

P&V onderschrijft de principes van verantwoord beleggen

In ons aanbod spaarverzekeringen kiezen we bewust voor ethisch verantwoorde fondsen. Bij de keuze van onze fondsbeheerders laten we ons dan ook niet alleen leiden door hun vakkennis: we vinden het belangrijk dat hun waarden en normen aansluiten bij de onze.

Als minimumvoorwaarde geldt dat al onze fondsen moeten worden beheerd volgens de principes van verantwoord beleggen, een wereldwijd initiatief ondersteund door de Verenigde Naties. Maar we kiezen bewust voor partners die verder gaan ...

Controversiële activiteiten (zoals de wapenindustrie) zijn uitgesloten. En aan onze fondsbeheerders vragen we om positieve selectiecriteria toe te passen op het vlak van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG). Bedrijven die goed scoren in deze drie domeinen, krijgen de voorkeur in onze beleggingsportefeuille.

Sinds 22 juni 2020 bieden we dan ook twee expliciet duurzame fondsen aan: Europe Sustainable Fund van Degroof Petercam en het FFG Global Flexible Sustainable Fund. Meer informatie over dit aanbod leest u hier.

P&V zet in op de zachte mobiliteit en preventie

Dit jaar breidden we ons aanbod uit om de gebruikers van de zachte mobiliteit zo goed mogelijk beschermen. In het voorjaar kwam P&V Fiets op de markt, een nieuwe volledig digitale fietsverzekering die enkele weken na haar lancering al de Decavi-trofee voor beste innovatieve verzekering won. En omdat zachte mobiliteit, preventie en veiligheid hand in hand gaan, verbinden we ons ertoe een financiële bijdrage te leveren aan de Fietsersbond telkens een P&V Fiets-klant twaalf maanden schadevrij blijft.

Daarnaast werken we nauw samen met andere bedrijven die gespecialiseerd zijn in zowel de zachte als de traditionele mobiliteit. Doel? Onze klanten meer bieden dan verzekeringen alleen en hen uitrusten met diensten die gericht zijn op preventie en verkeersveiligheid.

Een voorbeeld: P&V ging dit jaar in zee met Skipr, een handige mobiliteitsapp die u helpt om uw verplaatsingen met de auto, fiets, step, scooter of het openbaar vervoer op een slimme en filevrije manier te plannen. In deze app stelt u zelf uw traject samen door uw eigen transportmiddelen te combineren met het aanbod gedeeld en openbaar vervoer. Skipr wordt gratis aangeboden aan P&V-klanten.
 

Andere weetjes over het engagement van P&V

  • Sinds 2010 beschikt de P&V Groep over het Label Ecodynamische Onderneming (2 sterren). Dit label beloont bedrijven in het Brussels gewest die stappen ondernemen om hun impact op het leefmilieu te verkleinen.
  • In het personeelsbestand van de P&V Groep is er een perfect evenwicht tussen vrouwen (50,3%) en mannen (49,7%).
  • Vandaag bestaat het management van P&V voor meer dan een derde uit vrouwen. Het gemiddelde in België is 14%.
  • De P&V Groep ondertekende het Women in Finance-charter over diversiteit. Op alle personeelsniveaus meten we de genderverschillen en stellen we een actieplan op voor diversiteit en inclusie.
  • P&V is mecenas van de Stichting P&V, die met concrete projecten en een jaarlijkse Burgerschapsprijs actief burgerschap ondersteunt en opkomt tegen de uitsluiting van jongeren in onze samenleving.
  • Via het project BOOST stellen 50 P&V-collega’s vrijwillig hun knowhow ten dienste van jongerenorganisaties die door de Stichting P&V worden ondersteund. Dit doen ze om de werking van deze organisaties te versterken.
  • Als medeoprichter en actief lid van de International Cooperative & Mutual Insurance Federation (ICMIF) is P&V nauw betrokken bij het ICMIF-project 5-5-5. In dit kader werkt P&V mee aan een microverzekering voor veehouders in Kenia.

 

Meer informatie over de Decavi-levensverzekeringstrofeeën 2020 leest u in het persbericht.

VAPZ: de keuze van Stijn Callens

Gepost in:

Image of the blog article

Recupereer tot 70% van gespaarde premies

Stijn Callens is bedrijfsleider van BUCO Import, een KMO uit Kontich die gespecialiseerd is in hoogwaardige bamboeproducten. In deze minireportage vertelt hij waarom hij een vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen heeft afgesloten. Stijn Callens: “Eigenlijk is een VAPZ een must voor een zelfstandige. Geen enkele andere spaarformule is zo interessant. Ik recupereer tot 70% van mijn gespaarde premies via de belastingen en de lagere sociale bijdragen die ik hierdoor moet betalen.”

 

 

Deze reportage past in de reeks die P&V Verzekeringen liet maken over het pensioen en de inkomensbescherming van zelfstandigen

Meer weten over het VAPZ? Contacteer uw P&V adviseur. Hij beantwoordt graag al uw vragen.

Contacteer mijn adviseur

Nog geen klant? Vind een adviseur in uw buurt

Nieuwe artikels