
Drones in de verzekeringssector: logisch maar allesbehalve evident
In Amerika kreeg koerier UPS recent de toestemming van de luchtvaartautoriteit om, mits een aantal beperkingen, leveringen te doen met drones boven campussen van bijvoorbeeld ziekenhuizen, universiteiten of bedrijven. Andere giganten zoals Uber en Amazon testen volop hoe drones meer efficiëntie en dus meer winst kunnen opleveren.
Maar hoe zit het in de verzekeringssector? Die reageert aarzelend: de toepassingen zijn legio, maar de regelgeving is complex en er zijn heel wat praktische obstakels. Toch stapt P&V mee aan boord.
Passie voor techniek en niet zo tuk op hoge ladders
Gilbert Kindt, hoofdexpert bij P&V, raakte geïntrigeerd door drones op vakantie, via Zwitserse vrienden, en na het bekijken van het reisprogramma Rond de Noordzee op één, waarin magnifieke dronebeelden van de kustlijn een centrale rol spelen.
Om te onderzoeken of en hoe een drone hem zou kunnen helpen bij zijn opdrachten als expert, maar ook om de verzekeringsrisico’s die drones met zich meebrengen goed te vatten, kroop Gilbert zelf achter de sticks. Het potentieel werd hem al snel duidelijk.
“Met een drone kunnen we heel goed zien in welke staat een te verzekeren gebouw zich bevindt en eventueel tips geven aan de eigenaar, misschien zelfs met een mooie luchtfoto als extraatje … Drones zijn ook prima geschikt om bijvoorbeeld landbouwschade te evalueren, of asbestvervuiling in een bepaald gebied na een ongeval in een bedrijf. Extra voordeel: ik ben niet zo tuk op hoge ladders, dus als een drone in mijn plaats even kan gaan kijken of de waterschade in het huis van een klant effectief werd veroorzaakt door een verstopte dakgoot, dan is dat mooi meegenomen … “
Als alles verloopt volgens plan heeft Gilbert in maart 2020 een vliegbrevet van klasse 1a op zak waarmee hij dronevluchten mag uitvoeren voor professionele doeleinden.
Pionier op de markt
Met een eigen professionele dronepiloot aan boord is P&V zowat pionier op de Belgische markt. Want hoewel drones een verzekeraar in veel situaties goed van pas zouden komen, gaan er nog maar weinig maatschappijen zelf mee aan de slag. Dat komt omdat het niet simpel is om het vereiste vliegbrevet te halen en ook omdat het gebruik van drones heel streng wordt gereglementeerd. Onze hoofdexpert legt uit waarom.
“Om met een professionele drone vliegopdrachten te mogen uitvoeren in de buurt van obstakels of een groep mensen, moet je eerst een bewijs van bevoegdheid aanvragen bij het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV). Dit bewijs krijg je pas na een medische keuring, waarin vooral je gehoor, zicht en reactievermogen worden getest, en na een reeks theoretische en praktische proeven. Om in die proeven te slagen, moet je een doorgedreven opleidingen volgen bij een erkend instructeur. Daarin train je je vliegvaardigheden en leer je wat je weten moet over onder andere de technologie van drones, aerodynamica, meteorologie, navigatie en, last but not least, over de luchtvaartregelgeving en de privacywetgeving. Op 1 juli 2020 treedt trouwens de nieuwe Europese regelgeving in werking. Drones moeten vanaf dan zijn uitgerust met een aantal extra veiligheidsvoorzieningen en in no fly zones zullen drones zelfs niet meer kunnen opstijgen. En de vlieghoogte voor hobbydrones wordt naar 120 meter gebracht. Ik vertel hier graag een volgende keer meer over …”
Strenge regelgeving en afhankelijkheid van het weer
“Zelfs als je je brevet voor professioneel gebruik, je verplichte inschrijving bij het DGLV en burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering, je medisch certificaat, je vluchtlogboek en alle andere formaliteiten in orde zijn, mag je je drone niet zomaar altijd en overal laten opstijgen. Een drone mag sowieso niet hoger dan 90 meter vliegen en moet altijd binnen zichtbereik van de piloot of minstens één waarnemer blijven. Je moet altijd op voorhand controleren of er geen vliegverbod geldt op de plaats waar je je drone wilt gebruiken en zo nodig een toelating of uitzondering vragen. Dat kan online of via een app. En als alles eindelijk in orde is voor een bepaalde opdracht, dan kan het nog zijn dat je ter plaatse op je afspraak moet vaststellen dat je drone niet de lucht in kan omdat er last minute in die zone toch een vliegverbod werd uitgevaardigd of omdat andere omgevingsomstandigheden roet in het eten strooien …”, aldus Gilbert Kindt.
De toekomst voorbereiden
Ondanks de vele wettelijke en praktische beperkingen, brengt Gilbert toch alles in gereedheid zodat P&V vanaf volgend jaar drones kan inzetten.
“Ons team zit nog in de voorbereidende fase. We onderzoeken samen hoe drones ons kunnen helpen. De wetgever verplicht ons trouwens om een operationeel handboek op te stellen. Hierin moeten we een inventaris maken van alle mogelijke situaties waarin we drones zouden willen inzetten. Volledigheid is hierbij geboden, want elke uitzondering die nadien wordt aangevraagd, kost geld. Ik ben ook volop bezig om mijn kennis over te dragen, want binnen twee jaar ga ik met pensioen. Gelukkig staan er een paar jonge collega’s klaar om de controllers van mij over te nemen en blijft P&V ook na mijn vertrek in de lucht … Met ons team blijven we alert voor alle nieuwe trends die op ons afkomen en onderzoeken welke mogelijkheden en uitdagingen ze bieden voor ons vak. Dat is de enige en beste manier om vooruit te gaan!”
Tips van onze drone-expert
U vliegt zelf wel eens met een drone? Dan heeft onze hoofdexpert de volgende tips voor u:
Voor en tijdens uw vlucht:
- Een klassieker: voor u gaat vliegen, lees eerst grondig de gebruiksaanwijzing!
- Vlieg niet op openbare plaatsen.
- U hebt een drone voor recreatief gebruik? Vlieg niet hoger dan 10 meter.
- Vlieg niet te dicht bij gebouwen of bomen. Vaak is er daar een wat grilligere luchtverplaatsing, waardoor u gemakkelijker de controle over uw drone kunt verliezen en in het slechtste geval zelf botsen.
- Installeer de Droneguide-app en plan uw vluchten op voorhand.
- U vliegt in de vrije natuur? Controleer dan even van wie het stuk grond is van waarop u opstijgt en vraag de toestemming aan de eigenaar.
- U hoort tijdens het vliegen plots het geluid van een ander vliegend voorwerp (vliegtuig, helikopter, ulv,…) ? Zet uw drone meteen aan de grond.
- Uw display geeft aan dat u uw drone moet kalibreren? Doen! Kalibreren betekent dat u het homepoint van uw drone (opnieuw) instelt in functie van de plaats vanwaar u opstijgt.
Op vakantie:
- U neemt uw drone mee op het vliegtuig? Bewaar dan uw batterijen in uw handbagage, bij voorkeur in een brandvrij batterijzakje dat u apart kunt kopen. Een lithiumbatterij die ontbrandt is moeilijk te blussen en er zijn al heel wat incidenten geweest tijdens vluchten.
- Controleer of u uw drone mag meenemen naar uw land van bestemming. In sommige landen is het verboden. Op de luchthavens van Cuba, Turkije, Marokko en Thailand werden al drones in beslag genomen.
- In heel wat landen, waaronder de Verenigde Staten, Duitsland, Brazilië of Vietnam mag u uw drone wel gebruiken, op voorwaarde dat u hem eerst laat registreren of aan andere formaliteiten voldoet. De regels verschillen sterk van land tot land, dus doe voor uw vertrek wat research.
- Zorg dat je over de nodige kaarten beschikt waarop staat waar je mag vliegen. Alle nationale parken in Amerika zijn bijvoorbeeld no fly zones!
Uw batterijen:
- Laad de accu’s van uw drone alleen op als er toezicht is. Drones zijn, net zoals elektrische auto’s, uitgerust met lithiumbatterijen. Die zijn niet zo stabiel en kunnen voor brandgevaar zorgen.
- De batterijen van uw drone voelen koud aan? Laat ze even opwarmen voor gebruik. Doet u dat niet, dan kan het zijn dat uw drone niet opstijgt.
Een ongeluk:
- Uw drone is gebotst of gevallen? Controleer of de propellers beschadigd zijn en vervang ze zo nodig meteen.
- Controleer de motor(en) van uw drone na elke botsing of val. Een van de motoren voelt warmer aan dan de andere? Dan is deze beschadigd en mag u niet meer vliegen: uw drone is toe aan een onderhoudsbeurt.
Een verzekering voor uw drone?
U vliegt wel eens met een drone in uw vrije tijd en uw toestel weegt niet meer dan een kilo? Dan bent u tijdens het gebruik ervan automatisch verzekerd via uw familiale verzekering.
U gebruikt een drone bij de uitoefening van uw beroep? Of uw drone voor recreatief gebruik weegt meer dan 1 kilo? Dan bent u sinds 25 april 2016 wettelijk verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Uw P&V-adviseur bezorgt u graag meer informatie hierover.
Meer weten over het professioneel gebruik van drones? Lees ook:
Drones voor professioneel gebruik voortaan verzekerd bij P&V Verzekeringen