Hoe een brandverzekering vergelijken?

Een brandverzekering (of woonverzekering) kiezen is niet zo vanzelfsprekend. Hoe weet u wat de beste verzekering is? Waar zitten de verschillen in een brandverzekering? Wat verklaart het onderscheid in prijs? We zetten voor u de verschillende factoren op een rijtje. En benadrukken het belang van een goede schade-afhandeling.

De prijs van de brandverzekering

De prijs van een brandverzekering is afhankelijk van verschillende factoren. Zo bepalen de waarde van uw woning en uw inboedel mee de hoogte van de premie. De premie voor een brandverzekering voor een grote, vrijstaande villa zal bij elke verzekeraar dan ook duurder zijn dan die van een bescheiden appartementje. Ook de opties waarvoor u kunt kiezen zoals bijvoorbeeld rechtsbijstand of diefstal en vandalisme beïnvloeden de prijs.

Tenslotte kan ook de hoogte van de vrijstelling (franchise) een invloed hebben op de prijs. Als u geen vrijstelling moet betalen (dat betekent dat u niets zelf moet betalen en de volledige schadevergoeding ontvangt) kan de premie hoger liggen.

De inhoud van de brandverzekering

Een brandverzekering is niet wettelijk verplicht in België voor eigenaars van een woning die zelf in de woning wonen. Huurders en verhuurders daarentegen moeten wel een brandverzekering afsluiten, tenminste als ze in Vlaanderen of Wallonië wonen.

Brandverzekeraars zijn verplicht een aantal basiswaarborgen op te nemen in hun brandverzekering zoals stormschade en natuurrampen. Andere waarborgen zoals waterschade, glasbreuk, schade aan het gebouw … kunnen verschillen van verzekeraar tot verzekeraar, net als wat bovenop die basiswaarborgen gedekt is.

Bij sommige verzekeraars zoals P&V Verzekeringen zijn bijvoorbeeld ook het kot van uw kinderen, uw garage op een ander adres, uw vakantieverblijf, tuinhuisje … gedekt door de brandverzekering. Tenslotte kunnen ook de maximale vergoedingen bij schade verschillen tussen de brandverzekeraars onderling.

Na een schadegeval

Vooral belangrijk bij de keuze van een brandverzekering is wat er gebeurt bij een schadegeval. Waar kunt u terecht? Kunt u dag en nacht rekenen op hulp? Hoe wordt de schade hersteld? En kunt u zelf mee beslissen over wie de schade herstelt?

Bij schade wilt u dag en nacht kunnen rekenen op bijstand. En niet enkel tijdens de kantooruren. Bij P&V Verzekeringen kunt u bij schade bijvoorbeeld 24 uur op 24, 7 dagen op 7 terecht op het nummer 02 229 00 11. Ook uw P&V adviseur staat altijd aan uw zijde om u bij te staan bij schade. Hij zorgt voor de schadeaangifte en staat u bij tijdens het hele herstelproces en de afwikkeling ervan.

Schadeherstelling

U wilt uiteraard dat uw schade snel hersteld wordt. U hebt de keuze uit drie mogelijkheden:

  1. U herstelt de schade zelf en krijgt daarvoor een vergoeding.
  2. U doet een beroep op een van onze herstellers. Voor herstellingen in natura werkt P&V samen met Keypoint Repair, een gekende dienstverlener. Kiest u voor deze oplossing, laat dat dan weten aan uw P&V-adviseur. Hij zal ervoor zorgen dat Keypoint een afspraak met u maakt om een bestek op te maken en nadien de schade te herstellen.
  3. U kunt ook zelf een bestek opvragen aan een lokale hersteller. Wij analyseren dan het bestek en doen een voorstel via onze berekeningstool of sturen een expert of inspecteur ter plaatse als de schade complexer is.

Extra diensten bij schade

Sommige verzekeraars bieden ook een aantal extra diensten aan bij schade. Die kunnen bijzonder van pas komen na een schadegeval en heel wat zorgen wegnemen. Bijvoorbeeld:

  • het onmiddellijk sturen van een hersteller
  • het aanbieden van een bewakingsdienst en meubelbewaarplaats
  • voorlopige huisvesting als uw huis onbewoonbaar is
  • de opvang van uw minderjarige kinderen
  • opvang van uw huisdieren

Betalingstermijnen

Misschien wilt u de premie voor uw brandverzekering maandelijks, driemaandelijks of zesmaandelijks betalen. Daar wordt soms een extra kost voor aangerekend.

Hebt u bij P&V Verzekeringen een auto-, brand- en familiale verzekering, dan bundelen wij deze verzekeringen voor u in een P&V Family Plan. U geniet dan niet alleen van een gratis gespreide betaling maar voor de brandverzekering ook van een Engelse vrijstelling. Dat betekent dat als het schadebedrag hoger is dan de vrijstelling, die laatste wegvalt. U moet dus niets zelf betalen en ontvangt de volledige schadevergoeding.

Meer weten?

Hebt u vragen over de brandverzekering of andere verzekeringen? Contacteer dan uw P&V-adviseur. Hij beantwoordt graag al uw vragen in een persoonlijk gesprek en bekijkt samen met u welke verzekeringsoplossing voor u het beste past.

Contacteer mijn agent

Nog geen klant? Vind een P&V-adviseur in uw buurt

In België is regen heel normaal. Maar niet in uw keuken.

Eigenaar van een nieuwe of gerenoveerde woning? Geniet nu van 15% korting op uw brandverzekering.* 

Ontdek hier onze actie   

* Aanbod onder voorwaarden, geldig tot 15/05/2024

Met uw P&V-adviseur:

  • Verzekeringen in een verstaanbare taal
  • Uitstekende productkennis
  • Afspraak wanneer het u past