Uw nummerplaat laten schrappen: dit verandert er vanaf 1 augustus

Gepost in: Auto Voertuig

Image of the blog article

U hebt twee mogelijkheden:

  • Verzending per post: stuur uw officiële (achterste) plaat met DIV-logo in een A4-envelop naar het adres "DIV - 1212 Brussel". Indien nodig mag u de plaat dubbel plooien, maar zeker niet in stukken knippen. De schrapping gaat in zodra de plaat ontvangen is.
  • Afgifte bij de FOD Mobiliteit en Vervoer: deponeer uw officiële nummerplaat in een van de twee inzamelboxen in Brussel: aan het DIV-loket en in de inkomhal van de FOD Mobiliteit. In dit geval is de datum van schrapping de datum waarop de plaat werd gedoneerd.

Opgelet: u hebt vier maanden de tijd om een nieuw voertuig opnieuw in te schrijven onder uw bestaande kentekenplaat, op voorwaarde dat het om een voertuig van dezelfde categorie gaat.

En bpost?

Vanaf augustus is bpost niet meer betrokken bij het schrappen van nummerplaten, maar het blijft wel instaan voor de levering van nieuwe platen. bpost is van plan om zijn positie te verdedigen bij de volgende aanbesteding door de overheid.

Uw veiligheid, onze prioriteit

Last but not least: bent u goed verzekerd? Uw P&V-adviseur overloopt graag met u hoe u momenteel verzekerd bent en wat er eventueel beter of goedkoper kan. Dankzij onze 170 kantoren in België vindt u altijd een adviseur bij u in de buurt. 

Kom naar het P&V Bomboclat Festival: goeie vibes verzekerd!

Gepost in: Vakantie Over P&V

Image of the blog article

Fan van Dancehall, Afrobeats, Amapiano en andere tropische vibes? Nog geen plannen op vrijdag 29 en zaterdag 30 augustus? Dan is het P&V Bomboclat Festival op het strand van Zeebrugge vast iets voor u!

Bomboclat begon als nichefestival met Afrikaanse en Caraïbische dansmuziek. Intussen is het uitgegroeid tot een vaste waarde op de Belgische festivalkalender. Met reden, want de zalige locatie aan zee, de bruisende multiculturele mix van festivalbezoekers en de sterke line-up staan garant voor een niet te missen muziekfeest!

Wat staat er op de affiche van Bomboclat 2025?

Ook dit jaar pakt het festival uit met straffe artiesten. Op de vier verschillende podia - The Beach Stage, The Club Stage, The Corona Stage en het unieke Roller Paradise - geniet u tot na zonsondergang van internationale toppers en lokaal talent.

Hierbij alvast enkele tips voor de danslustigen:

  • Busy Signal: gevestigde waarde in de Jamaicaanse dancehall- en reggaescene. Verwacht u aan een energieke cocktail van traditionele Caraïbische muziek, afro-beats, soca en elektronische dansmuziek.
  • Frenna: deze zanger-rapper uit Den Haag, goed voor meer dan twee miljoen Spotify-luisteraars per maand, brengt zijn aanstekelijke mix van mix hiphop, R&B en afrobeats op 30 augustus naar de Club Stage.
  • Team Damp: Belgisch DJ-duo uit Brugge speelt een thuismatch op 30 augustus en trakteert met stevige dancehall en een vleugje reggaeton, afrobeat, drum ’n bass en hiphop. Goeie vibes op de Beach Stage verzekerd!
  • Assia MK: deze Belgische DJ was al te gast op Tomorrowland, Pukkelpop, Les Ardentes en Couleur Café en speelt op 30 augustus ten dans op Bomboclat. Benieuwd hoe zij hiphop, trap en drill moeiteloos in de blender gooit met afro, RnB en funk? Afspraak in het Roller Paradise!

Iedereen welkom!

Bomboclat is meer dan een festival, het heeft ook een belangrijke sociale missie. De organisatoren zetten in op diversiteit, toegankelijkheid, duurzaamheid en verbinding: allemaal waarden die ons als coöperatieve verzekeraar nauw aan het hart liggen. Precies daarom zijn we met P&V al jarenlang en met veel plezier hoofdsponsor van dit unieke festival.

Uw kinderen meenemen? Goed idee, want op Bomboclat is een echt gezinsevenement:

  • Gratis inkom voor kinderen onder de 16 jaar.
  • Speciale zone voor gezinnen op de camping. Deze ligt het verst van de podia en het nachtelijk feestgedruis, zodat u en uw kroost ’s ochtends fris uitgeslapen aan een nieuwe festivaldag kunnen beginnen!
  • Op het festivalterrein kunnen de jongste kinderen terecht voor een portie actief en creatief speelplezier op de P&V Playground. Van 13u00 tot 20u00 houden monitoren hier een oogje in het zeil.
  • Leuke games en interactieve activiteiten voor de oudere kinderen en hun ouders.
  • Aparte zones om luiers te verversen of borstvoeding te geven.
  • Ruim aanbod aan verse en budgetvriendelijke gerechten en lekkernijen in de Food Village.
  • Festivalmarkt met leuke kleren, juwelen en souvenirs. Of wat dacht je van een originele (nep)tattoo?

Bomboclat praktisch

  • Waar? Strand van Zeebrugge
  • Wanneer? Vrijdag 29 augustus van 16.00 u tot 01.00 u en zaterdag 30 augustus van 13.00 u tot 01.00 u
  • Camping en parking: Evendijk-West
  • Dichtstbijzijnde treinstation: Zeebrugge-Strand
  • Tickets: verkrijgbaar via bomboclat.be

Hopelijk tot aan zee!

Hoe wordt uw pensioen belast? En hoe vermindert u die belasting?

Gepost in: Life Sparen

Image of the blog article

Minder belastingen betalen op uw pensioen? 

Betaalt u geen belastingen en sociale bijdrage meer als u met pensioen gaat? Jawel, ook op uw wettelijk pensioen betaalt u in de meeste gevallen belasting. Ontvangt u een hoog pensioen? Dan betaalt u daarnaast een ZIV-bijdrage en/of solidariteitsbijdrage.

Het goede nieuws: er zijn een aantal voordelige regelingen die de belastingdruk op uw pensioen verminderen. Ontdek hoe uw pensioen belast wordt en wat u kunt doen om de afhoudingen te beperken.

Dit wordt afgehouden van uw pensioen

Het bedrag dat u bij uw brutopensioen ziet staan, is in de meeste gevallen niet het nettopensioen dat u op uw rekening ontvangt. Er zijn drie mogelijke afhoudingen op uw brutopensioen:

1. De bijdrage voor Ziekte- en Invaliditeitsuitkering (ZIV-bijdrage)

De ZIV-bijdrage wordt ingehouden op het totale brutobedrag van al uw wettelijke en aanvullende pensioenen (inclusief buitenlandse pensioenen) en bedraagt maximaal 3,55%. De bijdrage wordt ingehouden als uw pensioen een bepaalde drempel overschrijdt. Er is een verschil tussen een pensioen voor alleenstaanden of een gezin. 

ZIV-bijdrage   Alleenstaandenpensioen Gezinspensioen
0% tot € 2.037,73 € 2.414,98
3,55% vanaf € 2.112,71 € 2.503,85

Bedragen vanaf 1/02/2025 met een index van 179,58

Ligt uw pensioen tussen de twee bedragen, dan betaalt u in theorie 3,55%. In de praktijk wordt de inhouding beperkt. Uw pensioen kan na de aftrek van de ZIV-bijdrage namelijk niet lager zijn dan 2.037,73 euro voor een alleenstaandenpensioen of 2.414,98 euro voor een gezinspensioen.

2. De solidariteitsbijdrage

Hebt u een relatief hoog pensioen? Dan betaalt u een solidariteitsbijdrage. De bijdrage is maximaal 2% en wordt berekend op het totale brutobedrag van al uw wettelijke en aanvullende pensioenen.

Solidariteitsbijdrage   Alleenstaandenpensioen Gezinspensioen
0% tot € 3.225,74 € 3.729,35
2% vanaf € 3.610,00 € 4.129,76

Bedragen vanaf 1/02/2025 met een index van 179,58

Ligt uw pensioen tussen de twee bedragen, dan stijgt het tarief progressief van 0% naar 2%. 

3. De bedrijfsvoorheffing (personenbelasting)

Maandelijks kan op uw pensioen een bedrijfsvoorheffing worden ingehouden, dat is een voorschot op de personenbelasting. Het voorschot is afhankelijk van het bedrag, uw gezinssituatie en de personen ten laste. De definitieve afrekening ontvangt u na uw belastingaangifte.

Belastingvermindering voor pensioenen

Voor pensioenen worden dezelfde belastingschijven gebruikt als voor beroepsinkomsten, maar u geniet wel van een extra belastingvermindering.

De vermindering is maximaal 2.271 euro per jaar (op inkomsten van 2025) en is afhankelijk van hoeveel pensioen u in totaal ontvangt, inclusief vakantiegeld.

Jaarbedrag pensioen Belastingvermindering
Minder dan € 28.770 € 2.271
Tussen € 28.770 en € 57.550 (1/3 x 2.271) + (2/3 x 2.271 x (57.850 - jaarbedrag pensioen)) / 28.770
Meer dan € 57.550 € 757 (1/3 van €2.271)

 

Geen personenbelasting op lage pensioenen

Is uw pensioen lager dan ongeveer 1.400 euro per maand (ongeveer 18.000 euro per jaar inclusief vakantiegeld)? Dan betaalt u door de extra belastingvermindering geen personenbelasting.

Hoe kan ik minder belasting betalen op mijn pensioen?

U kunt belasting besparen dankzij een waaier aan belastingverminderingen. Reken u zelf niet meteen rijk: een belastingvermindering betekent dat er een bedrag wordt afgetrokken van de verschuldigde belasting. U hebt dus alleen voordeel als u effectief belasting betaalt. Een uitzondering hierop zijn uitgaven in het kader van dienstencheques. Met een laag pensioen kunt u daarvan genieten door de belastingvermindering via een ‘terugbetaalbaar belastingkrediet’.

De belangrijkste andere mogelijkheden om van een belastingvermindering te genieten, worden hieronder kort besproken. Meer informatie daarover vindt u op de website van Federale Overheidsdienst Financiën.

  • Giften
    Doet u een gift van minimaal 40 euro aan een erkende instelling? Dat levert u een fiscaal voordeel op van 45%.
     
  • Langetermijnsparen & pensioensparen 
    Uw premies voor pensioensparen zijn fiscaal aftrekbaar tot en met het jaar waarin u 64 wordt. Het fiscaal voordeel hangt af van het gespaarde bedrag. Als u maximaal 1.050 euro per jaar spaart, bedraagt het voordeel 30%. Spaart u meer, tot maximaal 1.350 euro, dan is het voordeel 25% (duaal pensioensparen). 

    Premies voor langetermijnsparen leveren ook na uw 64ste een fiscaal voordeel van 30% op. De voorwaarde is wel dat uw contract start voor uw 65ste verjaardag. De maximale premie die u mag inleggen, is afhankelijk van de hoogte van uw pensioen, maar kan niet hoger zijn dan 2.530 euro.
     
  • Hypothecaire lening
    Hebt u een lening die recht geeft op een fiscaal voordeel, dan geniet u tijdens uw pensioen nog steeds van die belastingvermindering.

Advies nodig over uw pensioen?

Wilt u zeker weten dat u onbezorgd van uw pensioen kunt genieten? Contacteer dan uw P&V-adviseur, hij geeft u graag advies over de mogelijkheden om te sparen voor uw pensioen.

 

Dit artikel werd geactualiseerd op 28 maart 2025.

Wat is het verschil tussen een schuldsaldoverzekering en een overlijdensverzekering?

Gepost in: Woning Sparen

Image of the blog article

Het vooruitzicht van een nieuwe woning is spannend, maar u moet ook nadenken over minder leuke vragen. Wat als u onverwachts overlijdt? Een schuldsaldo- of een overlijdensverzekering beschermt uw nabestaanden, maar wat is het verschil?

Wat is een schuldsaldoverzekering?

Een schuldsaldoverzekering is meestal gekoppeld aan een hypothecair krediet. Het is een waarborg voor de kredietverstrekker en de nabestaanden van de verzekerde. Mocht u overlijden voordat de lening volledig is terugbetaald, stort de verzekeraar het verzekerde bedrag (‘het kapitaal-overlijden’) rechtstreeks aan de kredietverstrekker.

Het verzekerde bedrag van uw schuldsaldoverzekering daalt als u een maandelijkse aflossing doet. Afhankelijk van de gekozen dekking kan de schuldsaldoverzekering 100% van de resterende schuld terugbetalen of slechts een deel ervan. Als u samen met uw partner een hypothecair krediet afsluit en beiden voor 100% van de openstaande schuld verzekerd bent, dan voorkomt u dat de andere partner met een schuld achterblijft wanneer u zou overlijden. Het percentage van 100% kan ook verdeeld worden over de twee partners. Bij deze 50/50-verhouding, wordt bij overlijden van een van de partners de helft van de openstaande schuld afgelost.

Hypothecair krediet nodig? Ontdek het unieke aanbod bij P&V

Bent u jonger dan 30 jaar? Bij P&V kunt u een hypothecair krediet met een looptijd tot 40 jaar afsluiten. Door de langere looptijd, zijn de maandlasten lager. Dat kan ervoor zorgen dat een woonst die net te duur lijkt, toch haalbaar wordt. Een langere looptijd zorgt er wel voor dat u meer rente betaalt. Een idee krijgen van de maandelijkse afbetaling? Simuleer uw krediet en ontdek ons aanbod hypothecaire kredieten.

Let op! Geld lenen kost ook geld.

Is een schuldsaldoverzekering verplicht?

Een schuldsaldoverzekering is niet wettelijk verplicht. Toch zal de kredietverstrekker bijna altijd vragen om deze verzekering af te sluiten als zekerheid dat de lening wordt terugbetaald, ook bij een overlijden.

Vaak krijgt u een korting op de rentevoet als u naast de lening ook een schuldsaldoverzekering afsluit. Voor leningen vanaf 1 juni 2024 is zo’n gebundelde verkoop nu niet meer definitief. Na een derde van de looptijd mag u van verzekeraar veranderen zonder de korting op uw rentevoet te verliezen.

Wat is het verschil met andere overlijdensverzekeringen?

Een schuldsaldoverzekering heeft als doel een hypothecaire schuld (gedeeltelijk) af te lossen na uw overlijden. Via een klassieke overlijdensverzekering zorgt u ervoor dat de door u gekozen begunstigden een bedrag ontvangen. U kan kiezen voor:

  • Een tijdelijke overlijdensverzekering
    U kiest een looptijd (bijv. 10 of 20 jaar) en een verzekerd bedrag. Mocht u overlijden binnen die periode krijgen de begunstigden dat bedrag uitbetaald. 
  • Een uitvaartverzekering
    Uw nabestaanden krijgen een vast bedrag om de kosten van uw begrafenis of crematie te betalen. U bepaalt zelf het verzekerde bedrag.
  • Een overlijdenswaarborg gekoppeld aan een spaarplan
    U kunt de overlijdensdekking ook combineren met sparen, voor bijvoorbeeld uw pensioen of uw (klein)kinderen.

Zijn de premies voor een schuldsaldoverzekering fiscaal aftrekbaar?

Als u vandaag een hypothecair krediet afsluit, dan kunt u de hieraan gekoppelde schuldsaldoverzekering niet fiscaal inbrengen. Tenzij u ervoor kiest om de verzekering af te sluiten binnen het ‘pensioensparen’.

Opgelet: van zodra één premie fiscaal in mindering is gebracht, wordt bij overlijden het uitgekeerde kapitaal belast.

Hulp nodig bij uw keuze?

Onze P&V-adviseurs staan klaar om u persoonlijk advies te geven. Samen bekijken we welke oplossing het best past bij uw leven en toekomstplannen. Contacteer uw P&V-adviseur of zoek een adviseur bij u in de buurt.

Vragen over een hypothecair krediet?

Alleen erkende P&V-kredietbemiddelaars mogen u informatie geven over en bemiddelen bij hypothecaire kredieten. Neem contact op via onze productpagina hypothecaire kredieten of maak direct een afspraak met een van onze P&V kredietbemiddelaars.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Meer info en voorwaarden in de prospectus hypothecair woonkrediet.

Belangrijke informatie over levensverzekeringen

  • De looptijd van de overlijdensverzekering is vermeld in de bijzondere voorwaarden.
  • Alle informatie over de diensten en producten op deze website is onderworpen aan de regels van het Belgisch recht.
  • Op de overlijdensverzekering kunnen een aantal uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met het verzekerde risico van toepassing zijn. Gelieve de informatiefiche en de algemene voorwaarden van deze verzekering te raadplegen voordat u een overeenkomst afsluit. U vindt ze terug op pv.be en ze zijn ook beschikbaar bij uw P&V-adviseur.
  • Als klant bent u beschermd door de IDD-gedragsregels inzake verzekeringen.
  • Voor advies op maat of een verzekeringsaanbod kunt u terecht bij een P&V-adviseur.
  • U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.
  • Bij eventuele klachten over een hypothecair krediet of een levensverzekering kunt u contact opnemen met een P&V-adviseur of -kredietbemiddelaar, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Deze zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e-mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot Ombudsfin voor klachten over een hypothecair krediet of tot de Ombudsman van de Verzekeringen (www.ombudsman-insurance.be). 

Wat zijn de extra kosten als u een hypothecair krediet afsluit?

Gepost in: Woning

Image of the blog article

Na het afsluiten van een hypothecair krediet betaalt u elke maand een deel van het geleende bedrag plus de intrest terug. Naast deze maandaflossing zijn er andere kosten waarmee u rekening moet houden als u een hypothecair krediet afsluit. Bereid u goed voor. Zo komt u niet voor verrassingen te staan en koopt u met een gerust hart uw droomwoning.

Maandelijkse aflossing en rente

Elke maand betaalt u een deel van het geleende bedrag plus de intrest terug. Het is belangrijk dat deze maandelijkse betalingen binnen uw budget passen, want ze komen terug zolang uw hypothecair krediet loopt.

P&V biedt speciaal voor jonge kopers een hypothecair krediet met een vaste rentevoet en een looptijd tot 40 jaar aan. Door de langere looptijd worden de aflossingen over een langere periode gespreid. Het bedrag dat u per maand moet betalen is daardoor lager. Over de hele looptijd bekeken, betaalt u wel een hoger bedrag terug, dan wanneer u voor een kortere looptijd kiest. Maak dus een bewuste afweging tussen de maandelijkse betalingen en het totale kostenplaatje. 

Met de simulator op de pagina hypothecaire kredieten krijgt u een goed beeld van de maandelijkse aflossing en de totale kost bij verschillende looptijden.

Lees ook: Meer over de voorwaarden, voor- en nadelen van een looptijd van 40 jaar

Registratierechten bij aankoop

Registratierechten zijn belastingen die u betaalt bij de aankoop van een appartement of woning. Het bedrag dat u betaalt, is een percentage van de aankoopprijs. Het percentage verschilt per regio in België. De cijfers hieronder gelden voor de aankoop van een eerste gezinswoning vanaf 1 januari 2025.

  • Vlaanderen: Voor de aankoop van een enige en eigen woning geniet u een verlaagd tarief van 2%. Als u niet aan de voorwaarden voldoet voor het verlaagd tarief, zijn de registratierechten 12%.
  • Wallonië: Het percentage voor een enige en eigen woning is sinds 1 januari 3%. Voor andere onroerende goederen is het tarief 12,5%.
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Het standaardtarief in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is 12,5%, maar op de eerste 200.000 euro betaalt u onder voorwaarden geen registratierechten (abattement) als de aankoopprijs maximaal 600.000 euro bedraagt.

U betaalt de registratierechten via de notaris aan de overheid. Afhankelijk van de regio kunnen er ook extra kortingen zijn, meer info vindt u op notaris.be

Notariskosten

De notaris zorgt ervoor dat alles juridisch correct verloopt bij het afsluiten van uw hypothecaire lening en de aankoop. De notariskosten zijn afhankelijk van de aankoopprijs van het appartement of de woning die u koopt en het bedrag van uw hypothecair krediet. 

De notariskosten bestaan uit verschillende delen:

  • Het ereloon van de notaris is de vergoeding voor de diensten van de notaris. Het ereloon is wettelijk vastgelegd en hangt af van de aankoopprijs van het huis of appartement en het ontleende kredietbedrag.
  • Kosten voor de verkoopakte en hypotheekakte. De notaris stelt de officiële documenten op die nodig zijn voor de aankoop van de woning en het vestigen van de hypothecaire inschrijving. Als uw lening na 30 jaar nog niet is afgelost, moet de hypothecaire inschrijving verlengd worden. Ook hier zijn kosten aan verbonden. 
  • Administratieve kosten. Om alle documenten op te stellen, is er stedenbouwkundig onderzoek nodig en moeten er kadastrale en fiscale gegevens worden opgevraagd.

Kijk voor meer informatie op notaris.be. U vindt daar ook een rekentool om de kosten te berekenen. 

Verzekeringskosten

Er zijn twee belangrijke verzekeringen die sterk aanbevolen worden als u een hypothecair krediet afsluit: een schuldsaldoverzekering en een brandverzekering. Als u de verzekeringen bij P&V afsluit, krijgt u een korting op de rentevoet van uw hypothecair krediet bij P&V.

Schuldsaldoverzekering 

Alhoewel het niet wettelijk verplicht is, zal de kredietverstrekker bijna altijd vragen om een schuldsaldoverzekering af te sluiten als onderpand voor de woning. P&V vraagt een schuldsaldoverzekering die 100% van het kredietbedrag dekt. Koopt u samen met uw partner? Dan kan het percentage van 100% verdeeld worden over de twee kopers.

Meer info en voorwaarden over de schuldsaldoverzekering. 

Brandverzekering

Bij uw nieuwe woning hoort een brandverzekering op maat. Niemand wil bij een brand-, waterschade of een natuurramp zelf diep in de buidel tasten. 

Meer info en voorwaarden over de brandverzekering P&V Ideal Woning. 

Schattingskosten

Een door P&V erkende schatter bezoekt de woning en bepaalt de waarde. Belangrijk, want zo krijgt u een goed beeld van de werkelijke waarde van het huis of appartement dat u wilt kopen.

Voor het schattingsverslag van een door P&V erkende schatter betaalt u 350 euro.

Dossierkosten

De dossierkosten zijn kosten voor het beoordelen van uw kredietaanvraag, het verzamelen van benodigde documenten, en het opstellen van de kredietovereenkomst.

Bij P&V zijn de dossierkosten voor een nieuw hypothecair krediet 350 euro.

Een rekenvoorbeeld van de bijkomende kosten

Om u een idee te geven van het totaal van alle bijkomende kosten, vindt u op het tariefrooster een rekenvoorbeeld voor een woning met een aankoopprijs van 300.000 euro.

Bekijk het tariefrooster met rekenvoorbeeld.

Meer weten over een hypothecair krediet bij P&V?

Op de productpagina Hypothecaire Kredieten vindt u meer informatie, het tariefrooster en een prospectus hypothecair woonkrediet. U kunt ook een P&V-kredietbemiddelaar vragen om u te contacteren of plan meteen een afspraak.

Goed om te weten: alleen erkende kredietbemiddelaars mogen advies geven over hypothecaire kredieten. Dat betekent dat u niet terecht kunt bij alle P&V-adviseurs. Via het contactformulier vindt u een erkende P&V-kredietbemiddelaar bij u in de buurt.

Let op, geld lenen kost ook geld. 

Meer info en voorwaarden in de prospectus hypothecair woonkrediet.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V-kredietbemiddelaar, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Deze zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e-mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot Ombudsfin.

Belangrijke informatie over de schuldsaldoverzekering en brandverzekering.

  • Het contract voor de brandverzekering wordt afgesloten voor een periode van één jaar en wordt elk jaar stilzwijgend verlengd. De schuldsaldoverzekering wordt afgesloten voor een bepaalde duur.
  • Om uw risicoprofiel te bepalen voor de brandverzekering, hanteren we enkele segmentatiecriteria.
  • Alle informatie over de diensten en producten op deze website is onderworpen aan de regels van de Belgische wetgeving.
  • De brandverzekering P&V Ideal Woning is onderhevig aan uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden die van toepassing zijn op het verzekerde risico: alvorens deze verzekering af te sluiten, adviseren wij u kennis te nemen van het informatiedocument van dit product en de algemene voorwaarden van toepassing op deze verzekering beschikbaar op deze site of via uw verzekeringstussenpersoon.
  • Vooraleer de schuldsaloverzekering af te sluiten, adviseren wij u kennis te nemen van de informatiefiche en de algemene voorwaarden. Ze zijn beschikbaar op pv.be of bij uw verzekeringstussenpersoon.
  • Als klant bent u beschermd door de IDD-gedragsregels inzake verzekeringen.
  • Als u een klacht of opmerking hebt, kunt u contact opnemen met uw verzekeringstussenpersoon of de afdeling Klachtenmanagement.  De gegevens van de dienst Klachtenmanagement van P&V zijn:
    • e-mail: klacht@pv.be
    • post: Klachtenmanagement van P&V, Koningsstraat 151, 1210 Brussel
  • U kunt de Ombudsman van de Verzekeringen contacteren via www.ombudsman-insurance.be of e-mail: info@ombudsman-insurance.be
  • Neem voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte contact op met een P&V-adviseur.
  • U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Nieuwe artikels