Wat zijn de extra kosten als u een hypothecair krediet afsluit?
11 juni 2025
Gepost in:

Na het afsluiten van een hypothecair krediet betaalt u elke maand een deel van het geleende bedrag plus de intrest terug. Naast deze maandaflossing zijn er andere kosten waarmee u rekening moet houden als u een hypothecair krediet afsluit. Bereid u goed voor. Zo komt u niet voor verrassingen te staan en koopt u met een gerust hart uw droomwoning.
Maandelijkse aflossing en rente
Elke maand betaalt u een deel van het geleende bedrag plus de intrest terug. Het is belangrijk dat deze maandelijkse betalingen binnen uw budget passen, want ze komen terug zolang uw hypothecair krediet loopt.
P&V biedt speciaal voor jonge kopers een hypothecair krediet met een vaste rentevoet en een looptijd tot 40 jaar aan. Door de langere looptijd worden de aflossingen over een langere periode gespreid. Het bedrag dat u per maand moet betalen is daardoor lager. Over de hele looptijd bekeken, betaalt u wel een hoger bedrag terug, dan wanneer u voor een kortere looptijd kiest. Maak dus een bewuste afweging tussen de maandelijkse betalingen en het totale kostenplaatje.
Met de simulator op de pagina hypothecaire kredieten krijgt u een goed beeld van de maandelijkse aflossing en de totale kost bij verschillende looptijden.
Lees ook: Meer over de voorwaarden, voor- en nadelen van een looptijd van 40 jaar
Registratierechten bij aankoop
Registratierechten zijn belastingen die u betaalt bij de aankoop van een appartement of woning. Het bedrag dat u betaalt, is een percentage van de aankoopprijs. Het percentage verschilt per regio in België. De cijfers hieronder gelden voor de aankoop van een eerste gezinswoning vanaf 1 januari 2025.
- Vlaanderen: Voor de aankoop van een enige en eigen woning geniet u een verlaagd tarief van 2%. Als u niet aan de voorwaarden voldoet voor het verlaagd tarief, zijn de registratierechten 12%.
- Wallonië: Het percentage voor een enige en eigen woning is sinds 1 januari 3%. Voor andere onroerende goederen is het tarief 12,5%.
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Het standaardtarief in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is 12,5%, maar op de eerste 200.000 euro betaalt u onder voorwaarden geen registratierechten (abattement) als de aankoopprijs maximaal 600.000 euro bedraagt.
U betaalt de registratierechten via de notaris aan de overheid. Afhankelijk van de regio kunnen er ook extra kortingen zijn, meer info vindt u op notaris.be.
Notariskosten
De notaris zorgt ervoor dat alles juridisch correct verloopt bij het afsluiten van uw hypothecaire lening en de aankoop. De notariskosten zijn afhankelijk van de aankoopprijs van het appartement of de woning die u koopt en het bedrag van uw hypothecair krediet.
De notariskosten bestaan uit verschillende delen:
- Het ereloon van de notaris is de vergoeding voor de diensten van de notaris. Het ereloon is wettelijk vastgelegd en hangt af van de aankoopprijs van het huis of appartement en het ontleende kredietbedrag.
- Kosten voor de verkoopakte en hypotheekakte. De notaris stelt de officiële documenten op die nodig zijn voor de aankoop van de woning en het vestigen van de hypothecaire inschrijving. Als uw lening na 30 jaar nog niet is afgelost, moet de hypothecaire inschrijving verlengd worden. Ook hier zijn kosten aan verbonden.
- Administratieve kosten. Om alle documenten op te stellen, is er stedenbouwkundig onderzoek nodig en moeten er kadastrale en fiscale gegevens worden opgevraagd.
Kijk voor meer informatie op notaris.be. U vindt daar ook een rekentool om de kosten te berekenen.
Verzekeringskosten
Er zijn twee belangrijke verzekeringen die sterk aanbevolen worden als u een hypothecair krediet afsluit: een schuldsaldoverzekering en een brandverzekering. Als u de verzekeringen bij P&V afsluit, krijgt u een korting op de rentevoet van uw hypothecair krediet bij P&V.
Schuldsaldoverzekering
Alhoewel het niet wettelijk verplicht is, zal de kredietverstrekker bijna altijd vragen om een schuldsaldoverzekering af te sluiten als onderpand voor de woning. P&V vraagt een schuldsaldoverzekering die 100% van het kredietbedrag dekt. Koopt u samen met uw partner? Dan kan het percentage van 100% verdeeld worden over de twee kopers.
Meer info en voorwaarden over de schuldsaldoverzekering.
Brandverzekering
Bij uw nieuwe woning hoort een brandverzekering op maat. Niemand wil bij een brand-, waterschade of een natuurramp zelf diep in de buidel tasten.
Meer info en voorwaarden over de brandverzekering P&V Ideal Woning.
Schattingskosten
Een door P&V erkende schatter bezoekt de woning en bepaalt de waarde. Belangrijk, want zo krijgt u een goed beeld van de werkelijke waarde van het huis of appartement dat u wilt kopen.
Voor het schattingsverslag van een door P&V erkende schatter betaalt u 350 euro.
Dossierkosten
De dossierkosten zijn kosten voor het beoordelen van uw kredietaanvraag, het verzamelen van benodigde documenten, en het opstellen van de kredietovereenkomst.
Bij P&V zijn de dossierkosten voor een nieuw hypothecair krediet 350 euro.
Een rekenvoorbeeld van de bijkomende kosten
Om u een idee te geven van het totaal van alle bijkomende kosten, vindt u op het tariefrooster een rekenvoorbeeld voor een woning met een aankoopprijs van 300.000 euro.
Bekijk het tariefrooster met rekenvoorbeeld.
Meer weten over een hypothecair krediet bij P&V?
Op de productpagina Hypothecaire Kredieten vindt u meer informatie, het tariefrooster en een prospectus hypothecair woonkrediet. U kunt ook een P&V-kredietbemiddelaar vragen om u te contacteren of plan meteen een afspraak.
Goed om te weten: alleen erkende kredietbemiddelaars mogen advies geven over hypothecaire kredieten. Dat betekent dat u niet terecht kunt bij alle P&V-adviseurs. Via het contactformulier vindt u een erkende P&V-kredietbemiddelaar bij u in de buurt.
Let op, geld lenen kost ook geld.
Meer info en voorwaarden in de prospectus hypothecair woonkrediet.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V-kredietbemiddelaar, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Deze zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e-mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot Ombudsfin.
Belangrijke informatie over de schuldsaldoverzekering en brandverzekering.
- Het contract voor de brandverzekering wordt afgesloten voor een periode van één jaar en wordt elk jaar stilzwijgend verlengd. De schuldsaldoverzekering wordt afgesloten voor een bepaalde duur.
- Om uw risicoprofiel te bepalen voor de brandverzekering, hanteren we enkele segmentatiecriteria.
- Alle informatie over de diensten en producten op deze website is onderworpen aan de regels van de Belgische wetgeving.
- De brandverzekering P&V Ideal Woning is onderhevig aan uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden die van toepassing zijn op het verzekerde risico: alvorens deze verzekering af te sluiten, adviseren wij u kennis te nemen van het informatiedocument van dit product en de algemene voorwaarden van toepassing op deze verzekering beschikbaar op deze site of via uw verzekeringstussenpersoon.
- Vooraleer de schuldsaloverzekering af te sluiten, adviseren wij u kennis te nemen van de informatiefiche en de algemene voorwaarden. Ze zijn beschikbaar op pv.be of bij uw verzekeringstussenpersoon.
- Als klant bent u beschermd door de IDD-gedragsregels inzake verzekeringen.
- Als u een klacht of opmerking hebt, kunt u contact opnemen met uw verzekeringstussenpersoon of de afdeling Klachtenmanagement. De gegevens van de dienst Klachtenmanagement van P&V zijn:
- e-mail: klacht@pv.be
- post: Klachtenmanagement van P&V, Koningsstraat 151, 1210 Brussel
- U kunt de Ombudsman van de Verzekeringen contacteren via www.ombudsman-insurance.be of e-mail: info@ombudsman-insurance.be
- Neem voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte contact op met een P&V-adviseur.
- U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

P&V Verzekeringen maakt het VeloVeiliger voor u
Van 9 tot 15 mei 2022 gaat P&V Verzekeringen met HLN-Het Laatste Nieuws de baan op. Het fietspad om precies te zijn. Want samen met de grootste krant van het land willen we werk maken van een VeloVeilig Vlaanderen maken. Iedere fietser kan tijdens deze actie gevaarlijke fietspunten melden op hln.be/vvv en in de VeloVeilig app. Zo maken we samen met de overheid elke buurt VeloVeiliger.
Is er een plek waarvan u vindt dat het er gevaarlijk fietsen is? Meld het op hln.be/vvv. Zoals elke deelnemer maakt u ook kans op een elektrische fiets.
De resultaten van de enquête zijn gepubliceerd door onze partner Het Laatste Nieuws.
Als specialist in fietsverzekeringen is het logisch dat we dit doen
We merken dat u vaker en liever fietst. Om boodschappen te doen, om de (klein)kinderen naar school te brengen, voor woon-werkverkeer, voor wat extra beweging, … Uw – al dan niet elektrische – tweewieler is niet meer weg te denken uit uw mobiliteitsmix. Bij P&V fietsen we graag met u mee.
VeloVeilig en zorgeloos op weg met de fietsverzekering van P&V
We willen u en uw fiets zo goed mogelijk beschermen. Door samen met u uw omgeving zo fiets(er)vriendelijk mogelijk te maken. En door u een uitstekende en complete fietsverzekering aan te bieden.
Wat is er allemaal gedekt door uw fietsverzekering?
Uw fietsverzekering van P&V verzekert de schade aan uw fiets bij een ongeval, zelfs wanneer u aansprakelijk bent voor het ongeval. Wij dekken ook diefstal van uw fiets en beschadigingen door vandalisme of natuurrampen. Daarnaast zijn de juiste pechverhelping en bijstand inbegrepen. Zo geraakt u – wat er ook gebeurt - altijd op uw bestemming. U kunt uw fietsverzekering aanvullen met interessante opties zoals dekking bij lichamelijke schade door een val of ongeval, en rechtsbijstand. U kunt er ook voor kiezen om bepaalde fietsaccessoires mee te verzekeren. Een kinderzitje of een fietskar bijvoorbeeld. De schade daaraan is dan uiteraard ook gedekt wanneer u een ongeval hebt.
Samenwerking met fietsvriendelijke partners
P&V doet meer dan alleen samenwerken met VeloVeilig Vlaanderen. We steunen ook andere initiatieven voor veiliger verkeer. Deze zomer verlenen we bijvoorbeeld onze medewerking aan Le beau vélo de RAVeL in Wallonië. We werken ook nauw samen met onze partners PROVIZ, HEXLOX, Cosmo en Connected. Die laatste krijgt een financiële bijdrage zodra een klant gedurende twaalf maanden schadevrij blijft.
Een heel flexibel contract
U betaalt uw fietsverzekering op basis van een maandabonnementsformule. Het bedrag gaat automatisch van uw kredietkaart. Net zoals bij Spotify of Netflix. Bovendien kan u uw contract opzeggen wanneer u dat wilt. Maar waarom zou u dat doen? VeloVeilig en zorgeloos verzekerd fietsen is nóg leuker dan gewoon fietsen.
Bekijk hier onze fietsverzekering, bereken uw premie of ga langs bij uw P&V-adviseur.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één maand met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Safety All In Life Plus: de fiscaal voordelige rechtsbijstandsverzekering
Sinds 1 september 2019 is een wet in werking getreden die een fiscaal voordeel toekent aan de rechtsbijstandsverzekering. Een voorwaarde is wel dat deze verzekering aan een aantal minimumvoorwaarden voldoet. Het doel van deze wet is om rechtsbijstand via een fiscale stimulans toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen.
Arces, rechtsbijstandspecialist van de P&V Groep, lanceerde hierop haar product Safety All In Life Plus. Een rechtsbijstandsverzekering die verder gaat dan wat de wetgever oplegt om in aanmerking te komen voor een belastingvoordeel.
Waarom zou u een aparte rechtsbijstandsverzekering afsluiten?
De meeste familiale, brand- en autoverzekeringen bieden een optionele rechtsbijstandswaarborg. De rechtsbijstand gekoppeld aan een brandverzekering, bijvoorbeeld, komt in principe alleen tussen bij geschillen over schadegevallen die gedekt zijn in deze verzekering. Voor andere geschillen, zoals een dispuut met uw ex-werkgever over uw ontslagvergoeding of een discussie over uw belastingaangifte met de fiscus, moet u zelf een oplossing zoeken.
Daarom raden we sommige klanten een afzonderlijke en algemene rechtsbijstandspolis aan. Dat is niet alleen overzichtelijker (één contract en één premie), u krijgt bovendien een ruimere dekking met hogere vergoedingslimieten en, vanaf 1 september 2019, eventueel zelfs met een fiscaal voordeel.
Troeven van de verzekering Safety All In Life Plus
Die nieuwe, fiscaal interessante, polis van Arces is een op zich staande rechtsbijstandverzekering en heet Safety All In Life Plus. Deze verzekering dekt zowat alle geschillen die onder de bevoegdheid van een Belgisch rechtscollege vallen.
Geschillen die via de rechtsbijstand auto moeten worden geregeld, zijn uitgesloten, maar u kunt uw rechtsbijstand auto combineren met een Safety All In Life Plus. Dat is minder administratie voor u, want uw volledige rechtsbijstand zit dan in één contract, waarvoor u één premie betaalt.
Vroeger uitgesloten in rechtsbijstandscontracten voor particulieren maar nu wel verzekerd in de Safety All In Life Plus, zijn geschillen die voortvloeien uit grotere bouwwerken die u laat uitvoeren en waarvoor u een vergunning of de tussenkomst van een architect nodig hebt.
Stel. U laat een keuken aanbouwen aan uw woning, maar deze vertoont al snel ernstige gebreken. In dat geval kunt u met een Safety All In Life Plus een beroep doen op de specialisten van Arces om een schadevergoeding te krijgen van uw aannemer. Bovendien wordt tot 8.000 euro van de kosten voor deze bijstand rechtstreeks betaald door Arces.
Een greep uit de gevallen waarin een Safety All In Life Plus ook bijstand biedt:
- een geschil bij een eerste echtscheiding of beëindiging van wettelijke samenwoning, zowel over de personen als over de goederen die hierbij betrokken zijn: kosten gedekt tot 4.000 euro per verzekerde
- een collectief arbeidsconflict of conflict na een faillissement of bedrijfssluiting: kosten gedekt tot 15.000 euro
- een dispuut na een verkeersongeval waarin u betrokken bent als bestuurder van uw elektrische step, Segway of verplaatsingstoestel voor personen met een beperkte mobiliteit (met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur): kosten gedekt tot 100.000 euro.
Goed om te weten: Arces verbindt zicht ertoe u snel te helpen. Als u na een schade of geschil een beroep doet op uw rechtsbijstandsverzekeraar, dan wordt u binnen maximaal 48 uur gecontacteerd.
Hoeveel kost een Safety All In Life Plus?
De jaarpremie voor een Safety All In Life Plus bedraagt 472,45 euro (taksen inbegrepen) voor een koppel of gezin. Dat is 39,37 euro per maand.
Bent u alleenstaande? Dan krijgt u een korting van 23% en betaalt u 363,78 euro per jaar, inclusief taksen.
Gecombineerd met een rechtsbijstand auto (als u één voertuig verzekert) betaalt u op jaarbasis als koppel of gezin 553,64 euro en als alleenstaande 445,68 euro (bedragen inclusief taksen).
Van bovenvermelde bedragen moet u nog uw fiscaal voordeel aftrekken. Dit voordeel is gelijk aan 40% van een (jaarlijks indexeerbare) premieschijf van 310 euro. Via uw belastingaangifte kunt u zo op jaarbasis tot 124 euro belastingvoordeel krijgen.
U krijgt hiervoor elk jaar een fiscaal attest dat u bij uw aangifte van de personenbelasting voegt.
Omvorming van bestaande contracten en wachttijden
U sloot destijds een Safety All In Life af bij Arces of een gelijkaardige rechtsbijstand bij een concurrent? Dan kunt u dat contract laten upgraden naar een ruimere en fiscaal voordelige Safety All In Life Plus. Deze omvorming gebeurt niet automatisch, u contacteert hiervoor best uw P&V-adviseur.
De upgrade van een Safety All In Life naar een Safety All In Life Plus gebeurt via een aanhangsel dat u toevoegt aan uw bestaande contract. Uw contractnummer blijft dan behouden. Ook de omvorming van een rechtsbijstandscontract bij een andere verzekeraar naar een Safety All In Life Plus is administratief eenvoudig: uw P&V-adviseur regelt op uw vraag de opzeg van uw oude contract en bezorgt u snel een nieuwe polis.
Goed om te weten: voor sommige waarborgen in de Safety All In Life Plus geldt een wachttijd. Dat is de periode waarin een waarborg verzekerd moet zijn voor u aanspraak kunt maken op bijstand. Als u kiest voor een omzetting naar een Safety All In Life Plus, dan wordt er voor de waarborgen die ook in uw oude contract verzekerd waren rekening gehouden met de reeds verstreken wachttijden.
Een voorbeeld: voor de waarborg fiscale geschillen geldt een wachttijd van twaalf maanden. Was deze waarborg ook verzekerd in uw oude rechtsbijstandpolis die al meer dan een jaar liep? Dan geldt er voor fiscale geschillen geen wachttijd meer. Liep uw oude polis nog maar zes maanden? Dan moet u voor deze waarborg nog rekening houden met een wachttijd van zes maanden.
De waarborg geschillen die voortvloeien uit grotere bouwwerken is, zoals gezegd, ‘nieuw’. Hiervoor geldt in elk geval een contractuele wachttijd van drie jaar.
Zijn u en uw gezin volledig beschermd?
Rechtsbijstandsverzekeringen zijn er in allerlei maten en gewichten. Sommige beperken zich tot geschillen met andere personen of partijen in de sfeer van uw familiale, woning-, of autoverzekering. Andere zijn ruimer en helpen u ook als u bijvoorbeeld een geschil hebt met uw provider over een haperende internetverbinding. Welke de beste is voor uw gezin en budget, bespreekt u best met uw P&V-adviseur.
Op zoek naar een complete bescherming voor uzelf en uw gezin? Kijk dan ook even na of u een BA familiale verzekering hebt. En hebt u er al bij stilgestaan wat er gebeurt als u in uw privéleven een ongeluk krijgt en een tijd lang niet meer kan gaan werken of voor uw gezin zorgen? Ook voor dat risico hebben wij een passende oplossing: de P&V Ongevallenverzekering privéleven.
Uw P&V-adviseur vertelt u graag meer over deze drie verzekeringen.
Dit artikel werd geactualiseerd op 09/08/2022.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de Safety All In Life Plus van het label Arces, een onafhankelijke dienst van de P&V-groep, die gespecialiseerd is in rechtsbijstand en onderworpen is aan de Belgische wetgeving. Op deze rechtsbijstandverzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiche aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch (02/547.58.71) of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een P&V-adviseur. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Rookmelders verplicht in alle Belgische woningen
Sinds 1 januari 2025 zijn rookmelders wettelijk verplicht in alle Belgische woningen. Een goede zaak want woningbranden eisen in ons land jaarlijks tientallen levens. Maar hoeveel rookmelders moet u plaatsen en waar doet u dat het best? Hoelang gaan rookmelders mee? En wat gebeurt er als u geen rookmelders plaatst? Ontdek in dit artikel de antwoorden op deze en andere vragen.
Waarom rookmelders plaatsen?
Woningbranden eisen in België elk jaar tientallen mensenlevens. Breekt er ‘s nachts brand uit, dan hebt u maar weinig kans om tijdig wakker te worden. Als u slaapt, ruikt u immers niets. Bovendien verspreidt de rook van een brand zich erg snel en is hij bijzonder verstikkend.
Met de toename van thuiswerken, is ook het aantal branden overdag gestegen. Dit heeft ertoe geleid dat er nu zelfs meer dodelijke slachtoffers vallen bij branden overdag dan ’s nachts. Rookmelders zijn dan ook een levensnoodzakelijke bescherming tegen de gevaren van brand.
Wie moet rookmelders plaatsen?
Sinds 1 januari zijn rookmelders verplicht in heel België. In Vlaanderen en Wallonië gold de verplichting al langer. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waren rookmelders tot voor kort enkel verplicht voor huurwoningen.
Goed om weten:
- De verhuurder is verplicht om de nodige rookmelders te kopen en te plaatsen in de huurwoning.
- De huurder is verantwoordelijk voor:
- Het afstoffen en testen van de rookmelders.
- Het melden aan de verhuurder als de rookmelder niet werkt.
- Het vervangen van de batterijen (bij een toestel met vervangbare batterijen).
Waar plaatst u de rookmelders?
- In Vlaanderen bent u wettelijk verplicht om op elke verdieping van uw woning minstens één rookmelder te plaatsen. Ook kelders en zolders die rechtstreeks toegankelijk zijn, moeten minstens één rookmelder hebben.
Meer informatie vindt u op de website van de Vlaamse overheid. - Woont u in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Dan plaatst u op elke verdieping minstens één rookmelder en in elke ruimte langs de vluchtweg. De vluchtweg is de kortste route die u in geval van nood neemt vanaf de slaapkamer(s) tot aan de deur.
Meer informatie vindt u op de website van Be.brussels en in deze informatiebrochure. - In Wallonië moet u vanaf 80 m² verplicht meer rookmelders per verdieping hangen, die dan ook aan elkaar gekoppeld zijn. Meer details vindt u in deze brochure.
Ons advies: Installeer rookmelders in elke ruimte waar u doorheen moet op weg naar buiten, zoals de hal. Verder kunt u ook uw slaapkamers en uw living voorzien van een rookmelder.
Belangrijk: Hang geen detectoren in de keuken, badkamer of garage, daar is te veel kans op een vals alarm.
Aan welke criteria moeten rookmelders voldoen?
- De rookmelder moet een CE-markering hebben en voldoen aan de norm NBN en 14604.
- Zowel rookmelders met vervangbare als niet-vervangbare batterijen komen in aanmerking. Maar modellen met niet-vervangbare batterijen en een levensduur van tien jaar zijn aan te raden.
- Kies voor rookmelders met een testknop.
U vindt rookmelders in doe-het-zelfwinkels, gespecialiseerde zaken of online webwinkels. Ook sommige gemeentehuizen bieden rookmelders aan.
Hoe plaatst u de rookmelders?
Rookmelders zijn heel eenvoudig zelf te installeren. De meeste toestellen werken op batterijen en hebben een zelfklevende achterzijde. Installeer de rookmelders volgens de voorschriften van de fabrikant. Dat is meestal in het midden van het plafond, op minstens 30 centimeter van de hoek. Zo kan de melder de rook het snelst detecteren.
Vergeet niet om regelmatig de batterijen te vervangen
Op de bijgevoegde handleiding leest u hoe u de rookmelders het beste onderhoudt. Hierbij nog enkele tips:
- Stof de rookmelder regelmatig af.
- Test de rookmelder één keer per maand met een druk op de testknop.
- Zorg voor een hoorbare rookmelder, die u zeker ook vanuit de slaapkamer hoort.
- Als uw rookmelder vervuild raakte door brand of rook, moet u die vervangen door een nieuw exemplaar.
Belangrijk! Vervang op tijd de batterijen (bij rookmelders met vervangbare batterijen) of de rookmelders zelf (bij rookmelders met niet vervangbare batterijen).
Wat gebeurt er als u géén rookmelders in uw woning plaatst?
Als u geen rookmelders in uw woning plaatst, dan voldoet uw woning niet aan de minimale veiligheids-, gezondheids- en woningkwaliteitsvereisten. Verhuurt u een woning zonder rookmelders, dan krijgt u geen conformiteitsattest. Het verhuren van een woning zonder rookmelders is trouwens strafbaar. En voldoet u niet aan de rookmeldersverplichting dan kan uw woning ongeschikt verklaard worden.
Meer weten?
Op de site van leefbrandveilig.be, doededeurdicht.be en speelnietmetvuur.be vindt u heel wat tips om brand te voorkomen.
Bent u op zoek naar een brandverzekering op maat met ruime waarborgen? Contacteer dan snel uw P&V-adviseur, hij vertelt er u graag meer over.
Bronnen: Agentschap Wonen Vlaanderen, leefbrandveilig.be, De Morgen, vrtnews.be, be.brussels en wallonie.be.

Hoe voorkomt u een keukenbrand?
Elk jaar komen in België ongeveer 20 000 woningbranden voor. Hierbij vallen jaarlijks tientallen doden en duizenden gewonden. Er is ook voor meer dan 300 miljoen euro aan materiële schade. Uit statistieken blijkt bovendien dat het aantal slachtoffers van woningbranden toeneemt.
Preventie is dan ook broodnodig. Te beginnen in de keuken, want maar liefst een derde van alle woningbranden ontstaat daar. Als u achter het fornuis de volgende eenvoudige veiligheidstips in acht neemt, hoeft het nooit zover te komen.
11 tips om brandveilig te koken
- Laat uw potten of pannen nooit onbewaakt achter op het vuur. Verstrooid of snel afgeleid? Gebruik dan een kookwekker of de alarmfunctie van uw gsm.
- Zorg ervoor dat de steel van de pan waarmee u kookt niet uitsteekt en plaats potten en pannen zoveel mogelijk achteraan op het fornuis om te vermijden dat u ertegenaan loopt.
- Houd brandbare spullen zoals houten lepels, keukenpapier of handdoeken op veilige afstand van uw fornuis.
- Frituur niet in een wokpan of gewone pan. Zonder thermostaat hebt u geen controle over de temperatuur van de olie.
- Zet uw friteuse op een stabiele plaats, buiten het bereik van kinderen en huisdieren. Laat uw friteuse tijdens het gebruik nooit onbewaakt achter en ververs het vet bij voorkeur na tien baksessies.
- Let op met oude elektrotoestellen. Ook al gebruikt u die vintage broodrooster van oma hooguit twee keer per jaar, erg brandveilig is hij waarschijnlijk niet meer. Misschien investeert u toch beter in een nieuw exemplaar.
- Maak de filter van uw dampkap minstens één keer om de drie maanden schoon en houd uw keukentoestellen proper. Opgehoopt vet in de dampkap, kruimels in de broodrooster, etensresten op de kookplaat, ... zijn onhygiënisch en vergroten het risico op brand.
- Sluit elektrische keukenapparaten direct aan op het stopcontact, gebruik geen verdeelstekkers om toestellen samen aan te sluiten. En trek de stekker uit van apparaten die u niet gebruikt en die niet constant stroom nodig hebben.
- Controleer of de potten, borden, schalen en deksels die u gebruikt om voedsel te bereiden of op te warmen bestand zijn tegen de (microgolf)oven. Als u eten opwarmt in een microgolfoven, sluit dan de pot of schaal niet hermetisch af zodat de stoom kan ontsnappen.
- Begin niet te koken als u in de vroege uurtjes thuiskomt of te veel hebt gedronken.
- Hebt u jonge kinderen? Laat ze, als dat mogelijk is, in de tuin of in een andere kamer spelen terwijl u kookt.
Blusmiddelen, het overwegen waard
Een branddeken of draagbare brandblusser (schuim of poeder) kunnen handig zijn om een beginnende brand te blussen. U bewaart deze blusmiddelen best op een plaats waar u snel bij kunt.
Een voorwaarde is wel dat u op voorhand bestudeert hoe u ze moet gebruiken. Als het brandt, is er geen tijd meer om de gebruiksaanwijzingen te lezen.
U krijgt de brand niet onder controle?
Krijgt u de brand niet onder controle? Breng dan uzelf en uw huisgenoten in veiligheid en bel 112.
Als u de hulpdiensten belt, bevindt u zich meestal in een stressvolle situatie. Het is belangrijk dat u in dat geval de volgende informatie meedeelt aan de operator:
- de juiste locatie (gemeente, straat en huisnummer)
- wat er precies gebeurd is
- of er gewonden zijn
- wie u bent.
Kies een goede brandverzekering voor uw woning
Hobbykok of keukenkluns? Aan het fornuis is voorzichtigheid geboden, want elk jaar raken tientallen woningen onbewoonbaar na een keukenbrand.
De brandverzekering van P&V is een sterke basisverzekering waarbij u zelf kiest welke extra’s u wilt verzekeren en hoe de schade hersteld wordt.
Uw P&V-adviseur beantwoordt graag al uw vragen. Bel hem snel voor een vrijblijvende offerte op maat.