Uw auto inschrijven: hoe doet u dat?



Wist u dat u elk motorvoertuig van meer dan 750 kilo eerst moet worden ingeschreven in het voertuigenregister van de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) alvorens het op de openbare weg mag rijden? Naast een nummerplaat en een groene kaart hebt u dus ook een inschrijvingsbewijs nodig voor uw auto, anders riskeert u een strafrechtelijke vervolging. Maar wanneer moet u uw auto inschrijven en hoe gaat dat in zijn werk? Hoeveel kost dit en hoe snel krijgt u dan uw inschrijvingsbewijs? En hoe kunt u uw nummerplaat laten schrappen? U leest het in dit artikel.

 

Wanneer moet u uw voertuig laten inschrijven?

 

Als u in België woont, dan heeft u een inschrijvingsbewijs nodig om met uw voertuig (auto, motor, lichte vrachtwagen of vrachtwagen) op de openbare weg te mogen rijden.

 

Hoe werkt het?

 

Koopt u een nieuwe auto of motor, dan krijgt u van de verkoper (garagehouder of particulier) het roze formulier aanvraag om een inschrijving van een voertuig. Ga met dit formulier langs bij uw verzekeraar. Hij handelt samen met u de aanvraag af en schrijft uw voertuig online in bij de DIV (Dienst Inschrijvingen van Voertuigen).

Let op: Het aanvraagformulier om een voertuig in te schrijven, bezorgd door de autokeuring of technische controle, is maar twee maanden geldig. Wordt deze periode overschreden, dan moet u of de verkoper terug naar de autokeuring om de geldigheid tegen betaling te verlengen.

Bent u verhuisd? Laat dan zeker bij het gemeentehuis uw inschrijvingsbewijs aanpassen. Bij de autokeuring kijkt men na of het adres op het inschrijvingsbewijs overeenstemt met uw wettelijke woonplaats. Is dat niet zo, dan kan de autokeuring uw voertuig weigeren.

 

Hoe lang moet u wachten voor u uw nummerplaat en inschrijvingsbewijs krijgt?

 

Nadat u of uw verzekeraar uw aanvraag heeft ingediend, zal bpost uw inschrijvingsbewijs en nummerplaat afleveren op uw hoofdverblijfplaats. Als de bestelling aan bpost werd doorgegeven vóór 18 u, dan krijgt u uw nummerplaat de volgende werkdag thuisbezorgd (behalve in geval van overmacht). Werd uw bestelling na 18 u geplaatst, dan mag u uw nummerplaat de tweede werkdag daarna verwachten.

Om de levering op te volgen, gaat u naar de website van bpost en voert daar het referentienummer van uw aanvraag (barcode van negen cijfers voor een papieren aanvraag of uw DIV refertenummer) of uw plaatnummer in.

In geval van problemen contacteert u bpost op het nummer 0800 96 005.

 

Hoe verloopt de betaling?

 

Voor de levering van een nummerplaat betaalt u 30 euro en voor een inschrijvingsbewijs is dat 26 euro. Deze bedragen betaalt u rechtstreeks aan bpost:

  • bij levering op uw thuisadres of op een adres naar keuze moet u het juiste bedrag cash betalen (COD = Cash On Delivery = geen overschrijving mogelijk);
  • als u uw pakket zelf op het postkantoor of postpunt afhaalt, kunt u cash of met Bancontact betalen.

Goed om te weten: na betaling kunt u deze bedragen niet meer terugvorderen.

Wilt u uw inschrijvingsbewijs en nummerplaat sneller ontvangen, dan betaalt u 80 euro extra. In dat geval krijgt u uw bewijs en nummerplaat dezelfde dag (op voorwaarde dat de inschrijving bij de DIV gebeurt vóór 12.30 u)

 

Wat moet u doen na ontvangst van uw inschrijvingsbewijs?

 

Controleer eerst of het kentekennummer dat is vermeld op het inschrijvingsbewijs identiek is aan het nummer op uw nummerplaat. Check daarna of alle andere gegevens correct zijn en in het bijzonder uw naam, uw adres en de kenmerken van uw voertuig.

Als u een fout opmerkt (bijvoorbeeld een verkeerd formaat van nummerplaat of een fout op uw inschrijvingsbewijs), neem dan rechtstreeks contact op met het callcenter van de DIV (02 277 30 50 of help.div@mobilit.fgov.be). Om problemen te vermijden, doet u dat best zo snel mogelijk.

Alles is correct? Sinds 1 september 2013 bestaat het inschrijvingsbewijs uit twee delen. Na ontvangst knipt u uw inschrijvingsbewijs zelf voorzichtig in twee. De twee delen vormen samen één document met hetzelfde veiligheidsnummer. U hebt beide delen nodig voor de verkoop, de inschrijving en de herinschrijving van uw wagen. Een deel van het kentekenbewijs bewaart u thuis en het andere deel moet u altijd aan boord hebben.

Dit tweedelig formaat werd ingevoerd om fraude tegen te gaan. Voor de verkoop, inschrijving of herinschrijving van een voertuig zijn namelijk beide delen van het inschrijvingsbewijs vereist.

 

Wat moet u doen bij verlies van uw inschrijvingsbewijs?

 

Bent u uw inschrijvingsbewijs verloren of werd het gestolen? Dan moet u aangifte doen bij de lokale politie, die u een attest van diefstal of verlies zal geven. Bezorg dat attest vervolgens aan uw P&V adviseur die u zal helpen om een aanvraagformulier in te vullen dat bestemd is voor de DIV (Dienst Inschrijving van Voertuigen). Uw P&V adviseur kleeft op dit aanvraagformulier een sticker die bewijst dat uw voertuig verzekerd is.

Hoe laat ik de nummerplaat van mijn wagen schrappen?

Als u uw nummerplaat wilt laten schrappen, dan moet u deze terugbezorgen naar de DIV. Doe dit zo snel mogelijk, want zolang de DIV uw nummerplaat niet heeft ontvangen (en uw nummerplaat dus niet is geschrapt), blijft u verkeersbelasting betalen. U hebt hiervoor drie mogelijkheden:

  • Bezorg uw officiële nummerplaat (de achterplaat met DIV-reliëfstempel) aan uw P&V adviseur.
  • Deponeer uw nummerplaat in de brievenbus van de hoofdzetel of een loket van de DIV. Let op: de bussen in de loketten zijn alleen toegankelijk tijdens de openingsuren. U verblijft in het buitenland? Stuur uw nummerplaat dan met de post naar de DIV - dienst Schrappingen - Vooruitgangsstraat 56,  1210 Brussel
  • Geef uw nummerplaat af in een postkantoor of postpunt van bpost. U ontvangt dan onmiddellijk een afgiftebewijs.

 

Uitzonderlijke saloncondities voor uw voertuig!

Actie geldig tot 30 april

 

Geniet van aantrekkelijke voorwaarden op de 3 omniumformules van P&V

Veelgestelde vragen over Autoverzekering