Een tweedehands elektrische auto kopen? Dit moet u weten!
Er is de laatste jaren veel veranderd op mobiliteitsvlak. De auto met verbrandingsmotor maakt stilaan plaats voor zijn elektrische opvolger. En dat is goed voor de planeet! Het enige minpuntje: elektrische auto's zijn duur en er zijn nog niet genoeg verschillende modellen voor ieders portemonnee. Hebt u een kleiner budget, dan vindt u misschien een betaalbare elektrische auto op de tweedehandsmarkt. In dit artikel geven we enkele aandachtspunten mee voor wie de aankoop van een tweedehands elektrische auto overweegt.
Waar koopt u best een tweedehands elektrische wagen?
Als koper kunt u terecht bij een erkende dealer, of via chat of telefoon contact opnemen met particulieren die een zoekertje hebben gepost op het internet of in de krant. De prijzen liggen natuurlijk een stuk hoger bij dealers dan bij particulieren. Maar u krijgt dan wel garantie op uw auto én u kunt erop rekenen dat uw voertuig zich in goede staat bevindt.
Particulieren durven weleens een defect aan hun auto verdoezelen. Dealers zullen dat niet gauw doen, want dan riskeren ze hun reputatie in gevaar te brengen. Daarom zijn wij eerder geneigd om voor een tweedehands elektrische wagen naar een officiële dealer of distributeur met meerdere merken te stappen.
Is een lage prijs voor u doorslaggevend en wilt u daarom kopen bij een particulier? Controleer de auto dan grondig en vraag de eigenaar of u een testrit mag maken.
Controlepunten voor de aankoop van een tweedehands elektrische wagen
Welk type tweedehands auto u ook koopt, er zijn enkele punten waarop u altijd moet letten.
In uw speurtocht naar een tweedehandsauto is de bouwjaar het eerste criterium. Hoe ouder de auto, hoe groter de kans dat hij mechanische of andere slijtage vertoont. In principe verliest een auto na vier jaar tussen 40 en 55 procent van zijn aankoopwaarde.
Het tweede controlepunt is hoeveel eigenaars er al mee gereden hebben. Overweegt u een auto te kopen die al twee of zelfs drie eigenaars heeft gekend? Misschien hebben die wel veel aan snelladen gedaan, wat nefast is voor de capaciteit van de batterij. Is de auto door iedereen regelmatig onderhouden? Is hij misschien verkocht omwille van een storing?
Ook niet onbelangrijk: de kilometerstand. Het is trouwens niet alleen belangrijk dat u de kilometerstand van de auto kent, maar ook dat u een idee hebt van hoeveel kilometers u er nog mee denkt te rijden.
Tot slot, wat zou een elektrische auto zijn zonder een goede batterij? Voor u een tweedehands elektrische wagen koopt, moet u weten welke batterijcapaciteit u nodig hebt voor uw trajecten. Wilt u de levensduur van uw batterij verlengen? Dat kan! Kunt u de auto thuis of in de buurt laden? In dat geval is de aankoop van een elektrische auto een zeer logische keuze.
Opgelet: de batterij van een gebruikte elektrische auto verliest na verloop van tijd zijn autonomie. Over het algemeen gaat men ervan uit dat een batterij elk jaar 2 procent van haar capaciteit verliest. Met andere woorden, als we rekening houden met de verslechtering van de laadcycli, zal de maximale actieradius van een elektrische auto na 5 jaar tussen 80 en 90 procent liggen. Sommige fabrikanten leggen ook een bepaalde garantielimiet op aan hun batterijen (bijvoorbeeld tot 8 jaar of 160.000 km met een resterende capaciteit van 70 procent). Daarom raden wij u aan om de capaciteit van de batterij te laten testen door een gespecialiseerd bedrijf. |
Welke documenten moet de verkoper van een tweedehands elektrische auto u bezorgen?
Wanneer een dealer of particulier een auto verkoopt, moeten ze de koper de volgende documenten kunnen verstrekken:
- de originele aankoopfactuur
- het inschrijvingsbewijs (de 'grijze kaart')
- het roze aanvraagformulier voor de inschrijving van de auto, afgegeven en gevalideerd door het keuringscentrum
- het keuringsbewijs
- het tweedehandsrapport van de autokeuring
- de Car-Pass, d.w.z. een officieel document met de kilometerstand van de auto dat u krijgt in het keuringscentrum
- het gelijkvormigheidsattest
- het onderhoudsboekje (niet verplicht).
Welke belastingen betaalt u wanneer u met een tweedehands elektrische wagen rijdt?
Dat hangt af van het gewest waar u woont. In Vlaanderen betalen bestuurders van elektrische auto's geen verkeersbelasting of belasting op de inverkeerstelling (BIV). In Wallonië en Brussel betaalt u het minimumbedrag. Dat betekent 61,50 euro voor de eenmalige BIV en 92,93 euro voor de jaarlijkse verkeersbelasting.
Technische keuring van thermische of elektrische auto's
De eerste technische keuring van nieuwe auto's (ook elektrische of thermische) moet 4 jaar na de aankoop plaatsvinden. De autokeuring stuurt u automatisch een uitnodiging per post om u eraan te herinneren dat uw auto technisch gekeurd moet worden. Is uw tweedehandsauto ouder dan 4 jaar? In dat geval moet u vanaf dan elk jaar naar een keuringscentrum. Er bestaat echter een bonussysteem waarbij u pas na twee jaar opnieuw naar de keuring moet gaan. De voorwaarden daarvoor zijn:
- de auto kreeg een groen keuringsbewijs en er waren dus geen bijzondere opmerkingen bij de vorige keuring
- de auto heeft minder dan 100.000 km op de teller
- u gaat op tijd naar de keuring
- de auto is minder dan 6 jaar oud (en trekt geen aanhangwagen van meer dan 750 kg)
Om te vermijden dat uw auto wordt afgekeurd en u terug moet gaan, kunt u best de staat van uw auto vooraf controleren en indien nodig een onderhoud uitvoeren.
Welke verzekering kies ik best voor mijn tweedehands elektrische wagen?
Een omnium of mini-omnium?
Het is niet altijd even makkelijk kiezen welke verzekering het best bij uw net gekochte tweedehandswagen past. Hier zijn alvast enkele tips:
- Is uw auto jonger dan 3 jaar en heeft hij nog altijd een behoorlijke waarde, dan lijkt een volledige omnium het verstandigst om u tegen materiële schade in te dekken.
- Is uw auto tussen de 3 en 5 jaar oud, overweeg dan een degressieve omnium waarvan de premie zich aanpast aan de waarde van uw auto.
- Voor auto's ouder dan 5 jaar is de mini-omnium een interessante waarborg, omdat die geringe schade dekt als gevolg van brand, glasbreuk, natuurramp, botsing met een dier en zelfs diefstal of poging tot diefstal.
Een autoverzekering aangepast aan het aantal kilometers dat u rijdt
Er zijn flinke kortingen mogelijk voor bestuurders van elektrische auto's die jaarlijks maar weinig kilometers rijden. Hebt u een elektrische auto en weet u hoeveel kilometer u in een jaar ongeveer aflegt? P&V biedt u een autoverzekering op maat aangepast aan uw jaarlijkse kilometrage!
Bijstand
Wanneer u met een tweedehands elektrische wagen rijdt, is er een risico dat u in panne valt door een bijna lege batterij of een andere storing. Vandaar het belang van het afsluiten van een verzekering die ook pechverhelping omvat! P&V heeft daarom verschillende verzekeringspakketten die aangepast zijn aan uw behoeften en uw auto. Verkeersongeval of pech met uw elektrische auto? De bijstandsverzekering komt te hulp en zorgt ervoor dat uw auto naar de dichtstbijzijnde laadpaal of naar huis wordt gesleept.
Veelgestelde vragen over Autoverzekering
Autoverzekering kiezen
Dubbele verzekering: hoe dit vermijden?
Hoe uw aanhangwagen goed verzekeren?
Pechbijstand: wat houdt dat in?
Tarificatiebureau: voor als u geen autoverzekering vindt.
Wat is een BA-verzekering auto (burgerlijke aansprakelijkheid)?
Wat is een bestuurdersverzekering?
Wat is een reisbijstandsverzekering?
Wat is rechtsbijstand bij een autoverzekering?
Welke tussenpersoon voor uw verzekering?
Welke verzekeringen voor uw motor, oldtimeren andere voertuigen?
Autoverzekering vergelijken
Autoverzekeringen vergelijken: waar moet u op letten?
Bonus-malusgraad: hoe werkt het?
Hoeveel is mijn auto waard na perte totale?
Kilometerverzekering: interessant of niet?
Premie autoverzekering: hoe wordt die berekend?
Vrijstelling autoverzekering: wat is dit?
Vergoeding na een auto-ongeval: waarom is een goede verzekering zo belangrijk?
Administratieve stappen
Uw rechten en plichten
Auto lenen of uitlenen: wat met de verzekering?
Autokeuring: tips voor een vlotte controle.
Autoverzekering overzetten naar nieuwe auto.
Autoverzekering wijzigen: waarop letten?
Autorijden met medicijnen, ziekte of handicap.
Ombudsdienst verzekeringen: wanneer een beroep doen op de ombudsman?
Verhaalsrecht verzekeraar: wanneer kan hij een vergoeding terugeisen?
Vermijd alcohol en drugs in het verkeer.
Auto-ongeval
Auto beschadigd door vluchtmisdrijf: kunt u een verzekering aanspreken?
Auto-ongeluk in het buitenland: wat nu?
Auto-ongeval woon-werkverkeer: welke verzekering?
Autodiefstal: van aangifte bij de politie tot schadevergoeding.
Autoschade door een slecht wegdek. Wie vergoedt de schade?
Kettingbotsing: aansprakelijkheid en schadevergoeding.
Ongeval: de tegenpartij rijdt met een onverzekerde auto. Wat nu?
Raakt uw wagen beschadigd in de carwash? Wie betaalt de schade?
Na een auto-ongeval
Europees aanrijdingsformulier invullen: wat moet u weten?
Uw wagen laten herstellen door erkende herstellers, of niet? Wat u moet weten.
Van aangifte auto-ongeluk tot schadevergoeding: welke stappen?
Vervangwagen en verzekering: wat u moet weten.
Wat doet het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds?
Wat gebeurt er met de verzekering bij een total loss van uw auto?
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Auto ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.